אקצ'ה (מטבע)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אקצ'ה
אקצ'ה (פני המטבע), מימי הסולטאן מוראט השני, 1430–1431
אקצ'ה (פני המטבע), מימי הסולטאן מוראט השני, 1430–1431
משתמשים האימפריה העות'מאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אקצ'הטורקית: Akçe; בטורקית עות'מאנית: آقچه) היה מטבע באימפריה העות'מאנית עשוי כסף. במשך תקופות ארוכות היה יחידת הכסף העיקרית באימפריה העות'מאנית.

שמותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו הטורקי של המטבע נגזר מהמילה ak (לבן), רמז לצבעה של המתכת. הוא נקרא בראשיתו akça, קרי "לבנבן", והוטבע לראשונה בעיר בורסה בשנת 1327, בידי אורהן הראשון; השם "לבן" או "לבנבן" בא משם מטבע ביזנטי מכסף הנקרא אף הוא "לבן", ביוונית "אספרון" או "אספרו" (ασπρον או ασπρο)[1]. הוא הוטבע על ידי בית קומננוס בטרפזונט[2]. על כן, במקורות העבריים נקרא גם "לבן".

באירופה נקרא אַסְפֵּר על שם מטבע יווני (יוונית: ασπρονאספרון), ובמקורות עבריים גם אשפר ואשביר. וכן, בצרפתית (aspre), באיטלקית "אספרו" (aspro) ובנסיכויות הרומניות - aspru[3].

הרכב המתכת והשווי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים הראשונות להטבעתו הייתה מתכת האקצ'ה בדרגת טוהר טורקית של 900 אָיָר (טורקית: ayar)[4]. אך בחלוף הזמן פחתה איכות המתכת עד דרגת טוהר של 465 אָיָר. לשם ציונה של דת האימפריה היו חקוקים על צדה האחד של המטבע השהאדה ושמם של ארבעת ח'ליפי האסלאם (הראשידון), ואילו בצדו השני (צד שמאל) הוטבע שמו של סולטאן התקופה (בתקופת בין המלכים נזכר על גבי המטבע גם שמו של טימור לנג, אך לימים הוסר ממנה.)
תקופה ארוכה שלושה מטבעות אקצ'ה היו שווים לפארה אחד. 120 מטבעות אקצ'ה היו שווים למטבע אחד של קורוש. הקורוש היה יחידת החישוב (יחידת מטבע המשמשת כבסיס אחיד לחישוב מחירים) שמילאה את מקומו של האקצ'ה. בשנת 1870 הוחלף הקורוש בלירה.

אף שבראשיתן לא צוין התאריך על גביהן, הרי שבימי הסולטאן באיזיט הראשון החלו להטביעו על גבי המטבעות.

בניית מסגד סולימאן באיסטנבול מומנה בכ-59 מיליון מטבעות אקצ'ה, בשנת 1550. סכום נכבד זה היה שווה באותה העת ל-700,000 דוקאטים (מטבע אירופי ונציאני) בזהב[5].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אקצ'ה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lucian Rocchi, עמ' 26.
  2. ^ ראו: האתר treasure realm.
  3. ^ במקביל גם האבירים של יוחנן הקדוש מרודוס הנפיקו מטבע בשם אספרון.
  4. ^ בשיטה זו, כסף טהור נקוב בערך של 1000 אָיָר, כך ש־900 אייר מציינים סגסוגת של 90% כסף ו־10% נחושת, השקולים ל־21.6 קראט.
  5. ^ ראו למשל:באתרים.