אקלים צחיח למחצה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
  אקלים צחיח למחצה חם (BSh)
  אקלים צחיח למחצה קר (BSk)

אקלים צחיח למחצה המכונה גם אקלים ערבתי הוא אקלים בו כמות המשקעים נמוכה במעט מכמות הנוזלים המתאדה. לפי שיטת קפן לסיווג אקלים, אקלים צחיח למחצה נמצא מבחינה אקולוגית וחקלאית בין אקלים צחיח (BW) לאקלים טרופי (A)או ים תיכוני(Csa). אקלים זה מכתיב בדרך כלל תנאי ערבה והצמחים הגדלים בו בדרך כלל נמוכים, כמו עשב ושיחים.

בסוג אקלים זה שני תתי־סוגים: "אקלים צחיח למחצה חם" (BSh) ו"אקלים צחיח למחצה קר" (BSk). החלוקה בין הסוגים נקבעת על פי טמפרטורה, לפי שתי הגדרות מתחרות לצורך העניין. לפי הגדרה אחת, "חם" הוא אזור שבו הטמפרטורה השנתית הממוצעת היא C°‏18 ומעלה, ו"קר" הוא אזור שבו הטמפרטורה השנתית הממוצעת נמוכה מכך. לפי הגדרה שנייה, "חם" הוא אזור שבו הטמפרטורה הממוצעת בחודש הקר ביותר בשנה היא C°‏0 ומעלה, ו"קר" הוא אזור שבו הטמפרטורה הממוצעת בחודש הקר ביותר בשנה היא מתחת ל־C°‏0.

אקלים צחיח למחצה חם (BSh)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזורי אקלים צחיח למחצה חם

אקלים זה שורר בדרך כלל באזורים טרופיים וסובטרופיים, בשולי שטחי מדבר. הקיץ בהם חם והחורפים נוחים כששלג נדיר מאוד בהם. אקלים זה נמצא לאורך הגבול הדרומי של מדבר סהרה וכן סביב מדבר קלהארי בחלקה הדרומי של אפריקה. כמו כן הוא מתקיים באזורים בהודו, ברזיל, ארגנטינה, בגבול ארצות הברית-מקסיקו ובשטחים נרחבים באוסטרליה, סביב אזורי המדבר. בישראל שורר אקלים צחיח למחצה באזורים אלה: עוטף עזה, העיר באר שבע וסביבותיה, בצפון הנגב באזור בקעת באר שבע (בין קריית גת לבאר שבע), בין השוליים של מדבר יהודה למדרונות הרי יהודה, בבקעת הירדן עד 20 ק"מ מיריחו, ובעמק בית שאן.

חבל סאהל באפריקה, נמצא בין אקלים צחיח מצפון (סהרה) לבין אקלים טרופי מדרום

אקלים צחיח למחצה קר (BSk)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזורי אקלים צחיח למחצה קר

אקלים זה שורר באזורים ממוזגים, בדרך כלל בחלקים הפנימיים של יבשות ורחוקים מגופי מים גדולים. הקיץ בהם חם, אם כי לרוב חם פחות מאשר באקלים צחיח למחצה חם, ואילו החורף בהם נוטה להיות קר והשלג אינו נדיר בהם. האזורים בעלי אקלים זה הם בדרך כלל גבוהים יותר מהאזורים החמים ושינוי הטמפרטורות בין יום ולילה הוא קיצוני ועשוי להגיע להפרש של C°‏ 20. אקלים זה נמצא בחלקים מסוימים בארצות הברית, אוסטרליה, איראן, ארגנטינה, דרום אפריקה, ספרד, קזחסטן, סין, ופרו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אקלים צחיח למחצה בוויקישיתוף