אפקט טטריס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צילום מסך של המשחק tetromino. אנשים שמשחקים משחקי מחשבה מסוג זה במשך זמן ארוך נוטים לראות תמונות זזות כמו אלו בקצוות השדה חזותי שלהם, כאשר הם סוגרים את העיניים שלהם, או כשהם נרדמים.

אפקט טטריס מתרחש כאשר אנשים מקדישים את מלוא תשומת לבם לפעילות מסוימת במשך זמן רב מאוד, עד שהיא מצליחה לחדור למחשבות, לדימויים ולחלומות שלהם.

מקור שמה של התופעה הוא המשחק טטריס. אנשים ששיחקו טטריס במשך זמן ממושך נוטים למצוא את עצמם חושבים על דרכים שבהן ניתן להתאים בין צורות שונות בעולם האמיתי כמו קופסאות על מדף סופרמרקט ובניינים ברחוב, או להזות יצירה של צורות, אשר נופלות למקומן בפריסה בלתי נראית.[1] במובן זה, אפקט טטריס הוא צורה של הרגל. אותם אנשים יכולים לחלום גם על נפילת טטרומינואים בשלבי ההירדמות או לראות תמונות של חלקים שנופלים בקצוות שדות הראייה שלהם או כשהם עוצמים את העיניים.

דוגמאות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפקט הטטריס יכול להתרחש גם עם משחקי מחשב אחרים.[2] הוא יכול להתרחש גם בעקבות משחקים לא דיגיטליים, כמו אשליות של קווים מעוגלים אחרי עיסוק ממושך בפאזל, או התממשות חזותית בלתי רצונית של קובייה הונגרית.

ברמה התחושתית, רגלי ים הם סוג של אפקט טטריס.[דרוש מקור] אדם שזה עתה נעמד על האדמה, אחרי שבילה תקופות ארוכות בים והתרגל לתנודות הגלים, עשוי לחוש אשליה תנועתית של התנדנדות הקרקע. 

ברמה המנטלית, תכנות מחשבים, הביא את העוסקים בפעולה זו לחלום חלומות על קידוד.[3] מתמטיקאים דיווחו שהם חולמים על מספרים או משוואות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אפקט טטריס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Earling, A. (1996, March 21–28). The Tetris Effect: Do computer games fry your brain? Philadelphia City Paper
  2. ^ Terdiman, Daniel (11 בינואר 2005). "Real World Doesn't Use a Joystick". Wired. אורכב מ-המקור ב-2008-05-09. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ 14-Year-Old Prodigy Programmer Dreams In Code (video). THNKR. 3 בינואר 2013. נבדק ב-23 ביולי 2015. {{cite AV media}}: (עזרה)