אנרי נסטלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנרי נסטלה
Henri Nestlé
לידה 10 באוגוסט 1814
פרנקפורט, הדוכסות הגדולה של פרנקפורט עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 ביולי 1890 (בגיל 75)
Glion, שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Heinrich Nestle עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה שווייץ, העיר החופשית פרנקפורט עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Territet עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנרי נסטלהצרפתית: Henri Nestlé, 10 באוגוסט 18147 ביולי 1890) היה יזם שווייצרי יליד-גרמניה, נודע בפרט כמייסד ענקית המזון והמשקאות השווייצרית "נסטלה", וכן כאחד מיצרני השוקולד הבולטים של תקופתו.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשם היינריך נסטלהגרמנית: Heinrich Nestle) נולד בפרנקפורט, גרמניה (חלק מהדוכסות הגדולה של פרנקפורט דאז), כשמיני מבין ארבעה-עשר ילדיהם של יוהאן אולריך מתיאס נסטלה ושל אנה מריה קתרינה אהמן. הוא המשיך בדרכו של אביו, ונעשה זגג בעיר.

לפני גיל עשרים, סיים תקופה של ארבע שנות חונכות תחת בעל בית המרקחת J.E.‎ שטיין, ושלוש שנים לאחר מכן (1839) קיבל הרשאה רשמית לערוך ניסויים כימיים, לרשום מרשמי תרופות ולמכור תרופות. באותה תקופה, שינה את שמו הפרטי הגרמני היינריך לשם הפרטי הצרפתי אנרי, עם המעבר לווה, עיר בקנטון וו דובר צרפתית בשווייץ.

בשנת 1843, השתלב באחת התעשיות המפותחות באזור, ייצור שמן קנולה. הוא השתלב גם בתעשיית ייצור השמן מאגוזים, שבו השתמשו בהפעלת מנורות שמן, ובייצור ליקר, רום, אבסינת וחומץ. הוא גם החל לייצר ולמכור לימונדה ומים מינרליים מוגזים, אך במהלך המשבר של 1845-1847 הוא הפסיק לייצר ולשווק את המים. ב-1857, הוא החל לעסוק בתאורה באמצעות גז ובדישון.

ב-23 במאי 1860, אנרי נסטלה התחתן עם אנה קלמנטיין תרזה אמט.

חברת "נסטלה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

התעניינותו של נסטלה בתחום המזון לתינוקות נבעה ממספר סיבות:

  • שיעור התמותה הגבוה של ילדים במשפחתו: מחצית מ-14 הילדים בה מתו לפני בגרות.
  • הרקע שלו כשוליית רוקח.
  • הידע הרב של אשתו בתחום, שנבע מהיותה בתו של רופא צדקה.

אנרי נסטלה יצר תחליף חלב אם עבור אותם ילדים שדחו הנקה טבעית או שאמם לא יכלה להניקם. תחליף זה הוא ייצר על ידי ערבוב של חלב פרה עם קמח חיטה וסוכר. הוא וחברו, ז'ן בלתזר שנצלר, מדען בתחום תזונת האדם, הוציאו את החומצות והעמילן מקמח החיטה, משום שהן היו קשות לעיכול עבור פעוטות. המוצר היה זמין לשימוש לאחר שהוספו אליו מים. מוצר זה נחשב לראשון תחליפי חלב האם לתינוקות. תחליף החלב, שנקרא Farine Lactée Henri Nestléצרפתית: אבקת החלב של אנרי נסטלה), זכה להצלחה רבה ונמכר ברחבי אירופה. בשנות ה-70 של המאה ה-19 המוצר, שנקרא כעת "המזון לתינוקות של נסטלה", יוצר מלתת, חלב פרה, סוכר וקמח חיטה ונמכר בארצות הברית ב-50 סנט לבקבוק.

בסביבות סוף שנת 1874 מכר אנרי את החברה "נסטלה" ועבר עם אשתו ל"וילה נסטלה", שם עזרו לשכניהם באמצעות הלוואות קטנות ותרמו בגלוי כספים למען שיפור התשתית המקומית.

ב-7 ביולי 1890 אנרי נסטלה מת מהתקף לב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנרי נסטלה בוויקישיתוף