אניסוקוריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
אניסוקוריה
תחום רפואת עיניים עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 1158571 עריכת הנתון בוויקינתונים
DiseasesDB 724
MeSH D015875
MedlinePlus 003314
OMIM 106240
סיווגים
ICD-10 H57.0
ICD-11 9B01 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אניזוקוריהאנגלית: Anisocoria) הוא מצב המאופיין על ידי שונות בגודל האישונים בין העיניים, ומופיע בכ-20% מהאוכלוסייה. מצב זה עלול להופיע כשלעצמו או כסימפטום למחלה חמורה יותר.

גורמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אניזוקוריה הוא מצב שכיח באוכלוסייה, המוגדר על ידי הבדל של 0.4 מ"מ או יותר בין גודלי האישונים בעיניים.[1]

לאניזוקוריה יש מגוון סיבות:[2]

  • אניזוקוריה פיזיולוגית: כ-20% מהאנשים הבריאים באוכלוסייה חווים הבדל בגודל האישונים בין העיניים. במצב זה, ההבדל בגדלים יהיה בדרך כלל פחות ממילימטר.[3]
  • תסמונת הורנר
  • אניזוקוריה מכנית: ישנם מצבים בהם טראומה קודמת, ניתוח עיניים או דלקת יכולים לגרום למצב זה לקרות.
  • שיתוק עיצבי: איסכמיה, מפרצת תוך-גולגולתית, מחלות כמו טרשת נפוצה, פגיעות ראש או גידולים במוח הם הגורמים הנפוצים ביותר של אניזוקוריה בקרב מבוגרים עקב פגיעה עיצבית.
  • גורמים תרופתיים: כמה דוגמאות של גורמים תרופתיים אשר עשויים להשפיע על האישונים כוללים פילוקרפין, קוקאין, אקסטזי.[4][5]
  • מיגרנות מהוות גם הן סיבה להתפתחות אניזוקוריה.[6]

גישת אבחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגורמים לאניזוקוריה נעים בין גורמים בלתי מזיקים לגורמים מסכני חיים. מבחנה קלינית, חשוב מאוד לשים את האבחנה האם האניזוקוריה מגיבה יותר לאור מעומעם או אור חזק כדי לאבחן מיהו האישון הבעייתי: האישון הגדול או האישון הקטן.

  • אניזוקוריה אשר החמירה (א-סימטרייה גדולה יותר בין האישונים) בחושך מרמז על כך שהאישון הקטן (שאמור להתרחב בתנאים חשוכים) הוא האישון החריג ומצביע על תסמונת הורנר או אניזוקוריה מכנית.
  • אניזוקוריה חמורה יותר באור חזק מסמנת שהאישון הגדול יותר (אשר אמור להצר בתנאים מוארים) הוא האישון החריג.

אישון ע"ש מרקוס גאןאנגלית ידוע גם בשם Relative Afferent Pupillary Defect, ובראשי תיבות: RAPD) אינו גורם לאניזוקוריה.

חלק מהגורמים לאניזוקוריה הם מסכני חיים וכוללים את תסמונת הורנר (אשר עשויה להתרחש בשל עורק התרדמה) וכן שיתוק עצבי בעין (בשל מפרצת במוח, או פגיעת ראש).

ישנם מצבים בהם הרופא הבודק לא משוכנע איזה מהאישונים הוא הבעייתי: המוגדל או המוקטן. לפעמים מלווה לבעיה זו צניחה של העפעף. במצב זה ניתן להניח כי האישון הבעייתי הוא זה הנמצא בצד בו העפעף צנח.

אניזוקוריה היא בדרך כלל ממצא המופיע כשלעצמו וללא סימפטומים נוספים (אניזוקוריה מכנית). במקרים מסוימים נעזרים הרופאים בתמונה ישנה של מטופל כדי להשוות את המצב בעבר להיום כדי לקבוע האם מדובר באניזוקוריה או לא.

ישנם מצבים בהם מטופל מפתח אניזוקוריה חמורה ובאופן מיידי. מקרים אלה עשויים להיות בשל מספר רב של נגעים במוח אשר גורמים לשיתוק בעצב המוביל לאישון. מקרים אלו צריכים להילקח ביתר רצינות ובטיפול מיידי. אניזוקוריה המגיעה בנוכחות בלבול, ירידה במצב נפשי, כאב ראש חמור, או סימפטומים נוירולוגיים אחרים יכולים להתריע על בעיה נוירולוגית. הסיבה לכך נובעת מהעובדה שדימום, גידול או עלייה פתאומית במסת הגולגולת ייגרמו לדחיסה של העצב המעצבב את האישון.[7]

תמותה/תחלואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיעורי התמותה והתחלואה הקשורים באינזוקוריה תלויים לחלוטין בפתופיזיולוגיה הספציפית. ישנם כמה סיבות של אניזוקוריה שעלולות להיות מסכנות חיים, לדוגמה: תסמונת הורנר, הופעת אניזוקוריה אחרי נתיחה של הראש או שיתוק עצבי בשל מפרצת. גורמים אחרים לאניזוקוריה הם שפירים לחלוטין, אם כי הערכה מוטעית עלולה להוביל לעלייה בתחלואה.

אניזוקוריה בילדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקרב ילדים, אניזוקוריה יכולה להופיע כתסמונת הורנר. תסמונת הורנר ניתנת לחלוקה מולדת (מלידה) וממקרים שנרכשו. תסמונת זו יכולה להיווצר כתוצאה מטראומה בצוואר במהלך הלידה, וניתן לראות אותה יחד עם פציעת רגליים באותו צד (שיתוק בדרך כלל). מקרים נרכשים יכולים להיות בשל טראומה בצוואר, או ניתוח צוואר. אצל ילדים, תסמונת הורנר עלולה להיגרם על ידי נוירובלסטומה – גידול שמופיע אצל ילדים בדרך כלל מתחת לגיל שנתיים.[8]

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה אניזוקוריה מורכבת מ: קידומת, שורש וסיומת

  • קידומת: אניזו – מגיע מהשפה היוונית שמשמעותה "חוסר שוויון".
  • שורש: קור – גם כן מגיע מהשפה היוונית שמשמעותה "אישון".
  • סיומת: יה – מגיע מהשפה הלטינית שמשמעותה מחלה או מצב א-נורמלי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אניסוקוריה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lam, BL; Thompson, HS; Corbett, JJ (15 יולי 1987). "The prevalence of simple anisocoria". American journal of ophthalmology. 104 (1): 69–73. doi:10.1016/0002-9394(87)90296-0. PMID 3605282. {{cite journal}}: (עזרה)
  2. ^ John P.Whitcher; Paul Riordan-Eva. Vaughan & Asbury's general ophthalmology (17th ed.). McGraw-Hill Medical. p. 293. ISBN 978-0071443142.
  3. ^ London, Richard; Richrer Erringer, Ellen; Wyafr, Harry J. (במרץ 1991). "Variation and Clinical Observation With Different Conditions of Illumination and Accommodation". Investigative Ophthalmology & Visual Science. 32 (3): 501–9. {{cite journal}}: (עזרה)
  4. ^ Medscape Reference
  5. ^ It is also seen in some people who consume diphenydramine (brand name "Benadryl") for an extended period of time, or if an astringent eye drop like Visine is used in one eye and not the other, often in concurrence with the presence of contact lenses.van der Donck, I.; Mulliez, E.; Blanckaert, J. (2004),
  6. ^ emedicine.medscape.com.
  7. ^ Retrieved 25 November 2012.Medscape, online.
  8. ^ https://www.aapos.org/terms/conditions/27.aapos (ארכיון)

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.