אנדרומדה (קבוצת כוכבים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנדרומדה
Andromeda

מפת קבוצת הכוכבים אנדרומדה
סמליות אנדרומדה בת קסיופאה
עלייה ישרה 1 שעות
נטייה °‏40
שטח נראה 722 מעלות מרובעות
דירוג שטח נראה במקום ה־19
מספר כוכבים בבהירות נראית < 3 3
הכוכב הבהיר ביותר אלפרץ
בהירות נראית הכוכב הבהיר 2.1
מטר מטאורים
מערכות כוכבים גובלות
נראית בין קוי הרוחב °‏90 ו־°‏40
מומלץ לצפות בשעה 21:00 במהלך חודש נובמבר

אנדרומדה היא קבוצת כוכבים שנקראת על שם הנסיכה אנדרומדה, שמשמעות שמה ביוונית "שליטה על הגברים", דמות במיתולוגיה היוונית. קבוצת הכוכבים נמצאת בשמי הצפון ליד קבוצת הכוכבים פגסוס. היא מכילה בתוכה את גלקסיית אנדרומדה.

מאפיינים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכוכב הבהיר ביותר באנדרומדה, אלפרץ (α באנדרומדה) מרכיב יחד עם α בפגסוס,‏ β בפגסוס ו-γ בפגסוס אסטריזם הנקרא "ריבוע פגסוס הגדול". כפי שניתן להבין משם זה, אלפרץ נחשב פעם לחלק מקבוצת פגסוס וסימונו היה δ בפגסוס. מיראך (β באנדרומדה), הוא האבנט של אנדרומדה. הוא במרחק 88 שנות אור ובהירותו 2.1. אלמאך (γ באנדרומדה), נמצא בקצה של הרגל הדרומית של ה-A הגדולה והוא כוכב כפול ססגוני. ל-υ באנדרומדה יש מערכת כוכבי לכת עם 3 כוכבי-לכת ידועים: אחד עם מסה של 0.71 מסות צדק, שני עם מסה של 2.11 מסות צדק ושלישי עם מסה של 4.61 מסות צדק.

גרמי שמיים עמוקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרם השמיים העמוק המפורסם ביותר באנדרומדה הוא M31, גלקסיית אנדרומדה, העצם השני הרחוק ביותר הנראה לעין הבלתי-מזוינת. זוהי גלקסיה ספירלית גדולה בדומה מאוד לשביל החלב. כדי למצוא אותה המשך את הקו המחבר בין β ו-μ באנדרומדה. המרחק בין הגלקסיה ל-μ באנדרומדה הוא בערך המרחק בין β ו-μ. לצד גלקסיית אנדרומדה יש מספר גלקסיות לוויין, ביניהן M32 ו-M110.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנדרומדה בוויקישיתוף
תמונה של קבוצת הכוכבים אנדרומדה כפי שהיא נראית מבעד לעין הלא מזוינת. (בתוספת קווים דקים לצורך המחשה)