אנדלוזיט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנדלוזיט
גבישי אנדלוזיט כהים דמויי מוט בתוך מסת אם ירוקה בהירה של צפחה קורדיאריטית (העט הונח לשם קנה מידה)
גבישי אנדלוזיט כהים דמויי מוט בתוך מסת אם ירוקה בהירה של צפחה קורדיאריטית (העט הונח לשם קנה מידה)
גבישי אנדלוזיט כהים דמויי מוט בתוך מסת אם ירוקה בהירה של צפחה קורדיאריטית (העט הונח לשם קנה מידה)
תכונות המינרל
הרכב כימי Al2SiO5
מערך קריסטלוגרפי אורתורומבי
צורת הגביש מנסרה בעלת חתך ריבועי המסתיימת בפינקואיד עד 20 ס"מ אורך. לעיתים סיבי, או חסר צורה.
צבע שקוף חסר צבע, ירוק צהבהב או שחמחם ועד חום כתמתם, יכול להיות ירוק טהור, סגול ואדום
ברק זגוגי
שקיפות שקוף עד שקוף למחצה
פצילות טובה בכוון אחד לאורך הגביש.
שבירה מתפרק לשבבים דמויי קיסמים דקים מוארכים בשל הפצילות הטובה
קשיות 7.5-6.5 בסולם מוס
משקל סגולי 3.17
שרטוט לבן
מידע נוסף תופעת גבישים תאומים קיימת אבל נדירה. אופטית המינרל דו-צירי והוא ניחן בפליאוכרואיזם בולט.
מינרלים נלווים קוורץ, קיאניט, ביוטיט, סילימניט, קורדיאריט, אורתוקלז וטורמלין
סוגים
כיאסטוליט אנדלוזיט המכיל תכלילים של פחמן בצורת צלב

אנדלוזיט הוא מינרל נזוסיליקטי (סיליקטים במבנה בצורת איים). נוסחת המבנה הכימי של האנדלוזיט היא Al2SiO5. האנדלוזיט הוא חבר בסדרה של מינרלים אלומו-סיליקטיים הקרויה קבוצת הסילימניט. כיאסטוליט הוא סוג נדיר של אנדלוזיט המכיל תכלילים כהים של גרפיט או חרסית בצורת צלב או האות X.

האנדלוזיט יוצר שורה איזומורפית (מצב בו אטום אחד או יותר במבנה המינרל יכולים להיות מוחלפים על ידי אטומים אחרים מבלי שיחול שינוי במבנה המינרל) עם המינרל הנדיר קאנונאיט ([Mn3+Al[O|SiO4).

מבחינת תכונותיו האופטיות האנדלוזיט הוא דו-צירי שלילי, בסוג כיאסטוליט מופיע צורת הצלב בשל אנומליה בתהליך התגבשות המינרל. ניתן לעיתים לראות באנדלוזיט את תופעת עין החתול. האנדלוזיט ניחן בפליאוכרואיזם (עד כמה משתנה צבע המינרל בהתאם לזווית בה מסתכלים בו) עז. הוא נראה ורוד, אדמדם או צהוב חיוור מזווית אחת, חסר צבע, צהוב חיוור, ירוק או חום מזווית שנייה וחסר צבע, צהוב חיוור או צהוב ירקרק מזווית שלישית. האנדלוזיט אינו פלואורסצנטי בתגובה להקרנה בעל-סגול באורכי גל ארוכים, אבל הוא קורן בגוונים של ירוק עד ירוק צהבהב בתגובה להקרנה באורכי גל קצרים.

האנדלוזיט נתגלה לראשונה ב-1789 במסיב רונדה (Ronda) באזור מאלגה בחבל אנדלוסיה שבספרד. המינרל קרוי על שם חבל הארץ בו נתגלה לראשונה (אנדלוסיה).

שימושי האנדלוזיט[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנדלוזיט נמכר בעיקר כאבן חן. בניגוד לאלכסנדריט שגם בו יש פליאכרואיזם בולט, אבל נוהגים לחתוך את האבן ולשבצה כך שתכונה זו תוסתר, באנדלוזיט נוהגים לחתוך את האבן כך שתכונה זו תודגש. אבן אנדלוזיט מלוטשת מציגה משחק בגוונים של אדום, ירוק וצהוב. זוהי אחת האבנים הזולות בשוק ולכן יש המכנים אותה בזלזול "אלכסנדריט לעניים", אם כי היא מציגה גוונים שונים מהאלכסנדריט. מקובל לשבץ אותה כאבן חן לתכשיטים עבור גברים. עם זאת השימוש באנדלוזיט כאבן חן מוגבל בשל תכונת הפצילות המושלמת במישור האורך. לעיתים נעשה שימוש באנדלוזיט במצתים של מנוע בעירה פנימית, והוא גם נמכר כמינרל לאספנים.

מקור ותפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנדלוזיט נפוץ בסלעים מותמרים שמקורם בסלעי משקע עשירים באלומיניום שעברו התמרה אזורית בלחץ נמוך ובחום בינוני עד גבוה. המינרלים הפולימורפיים לאנדלוזיט הקיאניט והסילימניט נוצרים גם הם בהתמרה, אבל בלחץ וחום שונים. זו הסיבה ששלושת המינרלים הם מינרלי אינדקס המאפשרים להעריך את הטמפרטורה, העומק, והלחץ שבו היה נתון הסלע בעת ההתמרה. לעיתים נדירות אפשר למצוא אנדלוזיט בגרניטים ובפגמטיטים, אבל בהם מוצאים את הגבישים הגדולים ביותר. האנדלוזיט הוא גם מינרל דטריטי בכמה אבני חול.

האנדלוזיט הוא מינרל נפוץ למדי. בין המקומות הבולטים בהם ניתן למצוא אנדלוזיט: בטירול שבאוסטריה; סמוך לקורדובה באנדלוסיה שבספרד; בבוואריה בגרמניה; במחצבת קלאגו (Claggau) במחוז גאלווי באירלנד; סמוך לעיירה לנקסטר במחוז ווסטר במדינת מסצ'וסטס ;בלייפרויל (Leiperville) במחוז דלאוור בפנסילבניה; באזור פרזנו ובמקומות נוספים בקליפורניה שבארצות הברית; ובהר האודן (Howden) בבימבאורי (Bimbowrie) שבאוסטרליה הדרומית. אנדלוזיט באיכות של אבני חן מצוי במחוז סנטה תרזה במדינת אספיריטו סאנטו שבברזיל; ובסמוך לנוואלאפיטייה (Nawalapitiya) שבסרי לנקה.[1]

בישראל ניתן למצוא אנדלוזיט בסלעי צפחות נציץ באזור מסיב אילת. בחצי האי סיני ניתן למצוא אנדלוזיט באזור וואדי כיד העילי.

כיאסטוליט[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיאסטוליט

כיאסטוליט הוא סוג נדיר של אנדלוזיט (Al2SiO5) המכיל תכלילים כהים של גרפיט או חרסית בצורת צלב או האות X. מקור שמו מיוונית "כיאסטוס" שפירושו "בצורת צלב". באזורים שסביב ג'ור'טאון בקליפורניה יש סלעי משקע עשירים בגרפיט שעברו התמרה המכילים אנדלוזיט וכיאסטוליט. גבישי הכיאסטוליט עברו שינוי פסאודומורפי על ידי תערובת של מוסקוביט, פרגוניט ומרגריט. המרגריט העשיר בסידן נוטה להיווצר לאורך הרצועות דמויות הצלב העשירות בגרפיט שבתוך הכיאסטוליט. לשלושת המינרלים יש חשיבות מינרלוגית בהיותם שלבים של "נציץ לבן" המצויים בתערובת בשווי משקל.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לרשימה המלאה ניתן להיעזר בקישור לאתר Mindat.