אנדי סירקיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנדי סירקיס
Andy Serkis
סירקיס בכנס קומיק-קון, 2017
סירקיס בכנס קומיק-קון, 2017
לידה 20 באפריל 1964 (בן 59)
אנגליהאנגליה אנגליה, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Andrew Clement Serkis עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת פנטזיה ומדע בדיוני, תפקידי לכידת תנועה
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1989
מקום לימודים
  • אוניברסיטת לנקסטר
  • St Benedict's School
  • The County College, Lancaster עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג לוריין אשבורן (22 ביולי 2002–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Louis Ashbourne Serkis, Ruby Ashbourne Serkis, Sonny Ashbourne Serkis עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס סאטורן, פרס גילדת שחקני המסך
http://www.serkis.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנדרו קלמנט "אנדי" סירקיסאנגלית: Andrew Clement "Andy" Serkis; נולד ב-20 באפריל 1964) הוא שחקן קולנוע, במאי ומחבר אנגלי, מועמד פרס גלובוס הזהב ופרס אמי. סירקיס התפרסם בעיקר בזכות יכולתו לשחק בתור דמויות דיגיטליות כגולום בטרילוגיית סרטי "שר הטבעות" ובטרילוגיית סרטי "ההוביט", בתור קינג קונג בגרסה המחודשת של הסרט בשנת 2005 ובתור סיזר בסרט "כוכב הקופים: המרד", "כוכב הקופים: השחר" ו"כוכב הקופים: המלחמה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סירקיס נולד בלונדון רבתי שבממלכה המאוחדת למשפחה נוצרית-קתולית. אמו ממוצא אנגלי מצד אביה ומצד אמה היא ממוצא עיראקי. אביו הוא יליד-עיראק וממוצא ארמני. שם המשפחה המקורי של סביו היה "סרקיסיאן". בילדותו אביו עבד בערים שונות במזרח התיכון, בעוד הוא ואחיו גדלו בבריטניה, עם ביקורים בחופשים במזרח התיכון.

למד אומנות ויזואלית באוניברסיטת לנקסטר שבאנגליה, ובמהלך לימודיו נטל חלק פעיל בתחנת הרדיו של האוניברסיטה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר קריירה מקומית במספר הפקות טלוויזיוניות התפרסם סירקיס ב-2001 ברחבי העולם כשגילם את דמותו הספרותית המסתורית של גולום (סמיאגול) בסרטו של פיטר ג'קסון "שר הטבעות: אחוות הטבעת". סירקיס התאים את קולו במיוחד לדמות וטכנולוגיית מחשב מיוחדת לכדה את תנועתו בדיוק כפי שהיא מתוארת בספר.

ב-2002 שיחק סירקיס בסרט ההמשך "שר הטבעות: שני הצריחים", במהלך הסרט מתקיף גולום את פרודו בגינס (אלייז'ה ווד) ואת סם (שון אוסטין) במטרה לקחת מהם את הטבעת האחת אך אחרי שהם מביסים אותו הוא נאלץ לשמש להם מורה דרך אל לב מורדור. על משחקו בסרט קיבל סירקיס את פרס סאטורן.

סרט נוסף בו שיחק סירקיס היה "משמרת המוות", בסרט האימה המלחמתי גילם סירקיס את דמותו האכזרית של טוראי טומאס קווין שהולך לאיבוד יחד עם פלוגתו לאחר קרב במהלך מלחמת העולם הראשונה. לאחר ערפל כבד מוצאים עצמם החיילים הבריטים בתוך שוחה גרמנית נטושה ואפלה.

ב-2003 הופיע סירקיס בחלק השלישי בטרילוגיית סרטי "שר הטבעות", "שר הטבעות: שיבת המלך". בחלק האחרון בטרילוגיה מגיע גולום להר האבדון ביחד עם פרודו וסם, גולום שהבטיח לקחת אותם אל יעדם בוגד בהם ותוקף אותם פעם נוספת. פרודו שמגיע בכוחות עצמו לפתח ההר, לא עומד בפיתוי ומחליט כי לא יפיל את הטבעת לתוך הלבה, ובמקום זאת עונד אותה והופך לבלתי-נראה. גולום אשר נלחם בסם משאיר אותו חסר הכרה וקופץ על פרודו הבלתי-נראה. גולום אוחז באצבעו של פרודו ונושך את הטבעת מידו. פרודו מסתער עליו ושניהם נופלים מהקצה. לבסוף גולום נופל לתוך זרם הלבה ומושמד עם הטבעת, "חמדתו". הופעתו בסרט זיכתה את סירקיס בפרס גילדת השחקנים.

ב-2004 שיחק בקומדיה "פתאום 30". ב-2005 הופיע בשחזור של פיטר ג'קסון לסרט הפנטזיה "קינג קונג" משנת 1933. בסרט גילם ודיבב את קולו של קונג, גורילת הענק בגובה שמונה מטרים. בעזרת אפקטים ממוחשבים וגרפיקה ממוחשבת, הצליח צוות ההפקה ללכוד את תנועותיו של סירקיס ולהנפיש את דמותו של קונג ואת האי המסתורי בו הוא חי בצורה מושלמת.

בשנת 2006 שיחק בסרט "לונגפורד" ובסרטו של כריסטופר נולן "יוקרה". בסרט גילם סירקיס דמות משנית בשם מר אלי עוזרו של הפיזיקאי ניקולה טסלה (דייוויד בואי). ב-2008 שיחק סירקיס בסדרה הבריטית "דורית קטינה" המבוססת על ספרו של צ'ארלס דיקנס, וכמו כן גילם את דמותו של אלברט איינשטיין בסרט הטלוויזיה "איינשטיין ואדינגטון", שהיה הפקה משותפת של הBBC ו־HBO, לצדו של דייוויד טננט ששיחק בתור ארת'ור אדינגטון.

ב-2011 שיחק סירקיס בסרט "כוכב הקופים: המרד" והשתמש בטכנולוגיית לכידת-תנועה כדי לגלם ולדבב את דמותו השימפנזה האינטליגנטית סיזר. הוא גילם את הדמות גם ב" כוכב הקופים: השחר" מ-2014 ובסרט "כוכב הקופים: המלחמה" (2017) הסרט התשיעי בסדרת "כוכב הקופים" על פי רומן מאת פייר בול.

ב-2012 שב לגלם את דמותו של גולום, בסרט "ההוביט: מסע בלתי צפוי" בסצנה בודדת שבה גולום מאבד את הטבעת האחת, "חמדתו", שנופלת לידיו של בילבו בגינס. בשנת 2018 השתתף בסרט "הפנתר השחור".

במאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2017 ביים את הסרט "לנשום" בכיכובם של אנדרו גארפילד וקלייר פוי. בשנת 2018 ביים את הסרט "מוגלי: אגדת הג'ונגל" וב-2021 את ונום 2.

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סירקיס מתגורר בצפון לונדון עם אשתו, שחקנית הקולנוע לוריין אשבורן ושלושת ילדיהם.

בשנת 2004 פרסם את ספרו "Gollum: How We Made Movie Magic" בו הוא מתאר בין היתר את חוויותיו מסט צילומי "שר הטבעות".

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט שם בשפת המקור
2017 לנשום Breathe
2018 מוגלי: אגדת הג'ונגל Mowgli: Legend of the Jungle
2021 ונום 2 Venom: Let There Be Carnage

משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

סירקיס מגלם את סמיאגול, בסדרת סרטי "שר הטבעות"

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקודם:
2002: וין דיזל ופול ווקר – "מהיר ועצבני"
פרס הסרטים של MTV – הצוות הטוב ביותר על המסך
2003: שון אסטין, אנדי סירקיס ואלייז'ה ווד – "שר הטבעות: שני הצריחים"
הבא:
2004: אדם סנדלר ודרו ברימור – "50 דייטים ראשונים"