אנגולם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנגולם
Angoulême
סמל אנגולם
סמל אנגולם
סמל אנגולם
הקתדרלה של אנגולם
הקתדרלה של אנגולם
הקתדרלה של אנגולם
מדינה צרפתצרפת צרפת
חבל אקיטן החדשהאקיטן החדשה אקיטן החדשה
מחוז שראנט
ראש העיר Xavier Bonnefont
שטח 21.85 קמ"ר
גובה 27–130 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 41,086 (1 בינואר 2021)
 ‑ צפיפות 1,973 נפש לקמ"ר (2008)
קואורדינטות 45°38′56″N 0°09′39″E / 45.6489°N 0.1608°E / 45.6489; 0.1608
אזור זמן UTC+1
http://www.angouleme.fr
מפה

אַנגוּלֵםצרפתית: Angoulême) היא עיר בדרום-מערב צרפת, בירת מחוז שראנט. אוכלוסייתה כיום היא כ-50,000 נפש בלבד, אך בעבר הייתה עיר בעלת מעמד וחשיבות גבוהה בהיותה צומת דרכים מרכזי. מתקיים בה מרכז מנהלי, מסחרי ודתי באופן רצוף במשך למעלה מאלפיים שנה. העיר ידועה במיוחד בשל הקתדרלה הרומנסקית שלה, הקתדרלה של אנגולם ובשל היותה מרכז הקומיקס של צרפת. בין 1515 ל-1589 נשאו מלכי צרפת בתואר דוכס אנגולם (שושלת ולואה-אנגולם).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מימי הביניים עד המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר מוזכרת על ידי גרגוריוס מטור, המוסר כי היא הייתה דיוקסיה (מושב בישוף) מן המאה ה-3[1]. בשנת 507 לאחר שנכבשה מן הויזיגותים על ידי קלוביס הראשון. בהמשך עברה העיר לידי הנורמנים במאה ה-9.

מאז המאה ה-9 הייתה העיר רוזנות. כאשר נשא ג'ון, מלך אנגליה את איזבלה מאנגולם, יורשת הרוזנות, הפכה העיר לנחלת הכתר האנגלי. ב-1220, לאחר מותו של המלך ג'ון, נישא איזבלה ליו דה לוזיניאן והעיר עברה לנחלת משפחתו עד מותו ללא יורשים של האחרון בשושלת ב-1302, אז שבה העיר לנחלת הכתר. מייסד בית ולואה, שארל, רוזן ולואה היה רוזן אנגולם. ב-1360 הועברה העיר, במסגרת הסכם ברטיני, לידי בית פלנטג'נט. ב-1378 שחרר את העיר שארל החמישי, מלך צרפת מידי השלטון הבריטי וב-1394 עברה הרוזנות לידי בית אורליאן.

אחד מיורשי הרוזנות היה ב-1515 לפרנסואה הראשון, מלך צרפת. הוא הפך את מעמד העיר לדוכסות והעניקה לאמו, לואיז, נסיכת סבויה. בעת מלחמות הדת בצרפת סבלה העיר ממצור חוזר ונשנה ועברה בין הצדדים. ב-1568 נכבשה על ידי ההוגנוטים בראשות גאספאר דה קוליני השני ולאחר מכן שבה הדוכסות לרשות הכתר. מ-1515 ועד הכחדותה של שושלת ולואה ועליית בית בורבון ב-1589 נקראה שושלת מלכי צרפת שושלת ולואה-אנגולם ומלך צרפת נשא בתואר דוכס אנגולם. הדוכס האחרון של אנגולם היה לואי-אנטואן (נפטר ב-1844), בנו של שארל העשירי, מלך צרפת, הוא הוכרח לוותר על תוארו ב-1830.

המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות היותה של העיר צומת דרכים חשוב, הפכה במאה ה-20 לצומת מסילות רכבת מרכזי בו מתחברת המסילה מנמל לה רושל למסילת פריז-בורדו.

לאחר כיבוש צרפת במלחמת העולם השנייה הייתה העיר בשטח הכיבוש הגרמני. יהודי העיר והסביבה גורשו למחנות ריכוז מתחנת הרכבת שלה. חברי תנועת ההתנגדות הצרפתית חיבלו ברכבות ובתחנת הרכבת, לזכרם ולזכר יהודי העיר, הוצבה בתחנה אנדרטה. בהמשך הפציצו בעלות הברית את התחנה לקראת הפלישה לנורמנדי.

אתרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר המרכזי בעיר מבחינה תיירותית ודתית הוא הקתדרלה של אנגולם המוקדשת לפטרוס הקדוש. הקתדרלה שהוקמה במאה ה-12, היא דוגמה לאדריכלות ואמנות רומנסקית.

אתרי העיר התיירותיים המרכזיים מלבד הקתדרלה הם החומות והביצורים, ארמון העירייה והממשל המקומי מן המאה ה-19 (hôtel de ville) פרי תכנונו של האדריכל פול אבדי שאף ערך את השיפוץ בקתדרלה והשוק העתיק.

מרכז קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר מיצבה עצמה כבירת הקומיקס של צרפת, יש בה מוזיאון קומיקס חשוב, ניצב בה פסל של הרז'ה, יוצרה של דמות הקומיקס טינטין, ומ-1974 מתקיים בה פסטיבל הקומיקס השני בגדלו באירופה המעניק גם פרס חשוב בתחום[2]. המרכז הלאומי לקומיקס ותמונות (CNBDI) שבאנגולם הוא ספריית הפקדה רשמית ליצירות קומיקס בצרפת וסניף של הספרייה הלאומית של צרפת.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערים התאומות של אנגולם הן:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנגולם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]