אן מברטאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אן מברטאן
Anne de Bretagne
אן מברטאן, דיוקן של ז'אן בורדישו
אן מברטאן, דיוקן של ז'אן בורדישו
לידה 25 בינואר 1477
טירת דוכסי ברטאן, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 בינואר 1514 (בגיל 36)
בלואה, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בזיליקת סן-דני עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג שארל השמיני, מלך צרפת (6 בדצמבר 14917 באפריל 1498)
לואי השנים עשר, מלך צרפת (8 בינואר 14999 בינואר 1514)
מקסימיליאן הראשון, קיסר האימפריה הרומית הקדושה (14901491) עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית דרה
אב פרנסואה השני עריכת הנתון בוויקינתונים
אם מרגרט מפואה עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Charles Orlando, Dauphin of France
Charles de France
François de France
Renee of France
קלוד, נסיכת צרפת
Anne de France עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אן מברטאן או אן, דוכסית ברטאןצרפתית: Anne de Bretagne; ‏25 בינואר 14779 בינואר 1514) הייתה אחרונת שליטי ברטאן ואשת שני מלכי צרפת. נולדה בנאנט, בראטן (כיום חלק מחבל פיי דה לה לואר), לפרנסואה השני, דוכס ברטאן ולמרגרט, בתה של אלינור, מלכת נווארה. לאחר מות אביה, ירשה את תואריו והייתה לאישה העשירה באירופה.

עלייתה לשלטון ונישואיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז מלחמת הירושה הברטאנית ב-1364, חוק הירושה הנהוג בברטאן היה החוק הסאלי, על פיו בת יכולה לרשת את אביה רק אם השושלת הגברית נקטעה. ואכן בעת לידתה של אן אביה, פרנסואה השני, היה הגבר האחרון לבית מונפורט.

אביה, שרצה לשמר את עצמאותה של ברטאן, חיפש לבתו בעל שיאפשר את קיומה העצמאי של הממלכה. אן הובטחה לאדוארד החמישי, מלך אנגליה. הנישואים לא מומשו עקב היעלמותו המסתורית של אדוארד לאחר מות אביו. מועמד אחר כבעל לאן היה מקסימיליאן הראשון, קיסר האימפריה הרומית הקדושה, שהתאלמן מאשתו מארי, דוכסית בורגונדיה.

לאחר מות אביה, ב-9 בספטמבר 1488, הפכה אן לדוכסית ברטאן והצורך בבעל הפך לנואש. ההחלטה להנשא למקסמיליאן התקבלה, דבר שצרפת ראתה בו סיבה למלחמה. שארל השמיני, מלך צרפת כבש את העיר רן, ולאחר מכן נשא את אן כאשה. טענות הושמעו כי הנישואים היו בלתי-חוקיים, בגלל אי הסכמתה של אן, וכי למעשה אן כבר הייתה נשואה למקסימיליאן בזמן נישואיה לשארל אך האפיפיור אינוקנטיוס השמיני אישר את הנישואים ב-15 בפברואר 1492. בהסכם הנישואים צוין, כי אם שארל השמיני ימות בלא בן יורש, על אן להנשא לממלא מקומו.

אף על פי שילדה ארבעה ילדים והרתה שבע פעמים מבעלה, לא הגיע אף אחד מבניה של אן לבגרות, ורק אחד מהם (שארל אורלנד) חי יותר משלוש שנים.

שארל השמיני מת ב-1498 ללא בן יורש, ואן בת ה-21 הייתה מחויבת להנשא ליורשו, אך לואי השנים עשר היה כבר נשוי לאחותו של שארל השמיני. אולם נישואיו של לואי בוטלו, ואן נישאה בשנית ללואי ב-8 בינואר 1499.

לאן וללואי השנים עשר נולדו שתי בנות שהגיעו לבגרות: קלוד (שנישאה ליורשו של בעלה, פרנסואה הראשון) ורנה (שנישאה לארקולה השני ד'אסטה, דוכס פרארה).

פסל של אן מברטאן בעיר נאנט
קבר של לואי השנים עשר, מלך צרפת ואן מברטאן בבזיליקת סן-דני

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אן מברטאן בוויקישיתוף