אמן בין-לאומי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אמן בינלאומי)

התואר אמן בין-לאומיאנגלית: [International Master [IM) או בקיצור אב"ל, ניתן לשחקני שחמט מצטיינים על ידי הארגון העולמי פיד"ה. התואר ניתן הן לגברים והן לנשים מאז שנת 1950, והוא לכל החיים.

התואר ממוקם מבחינת איכותו מתחת לתואר רב אמן (באנגלית: [Grandmaster [GM), ומעל לתואר אמן פיד"ה (באנגלית: [FIDE master [FM).

על מנת שפיד"ה תעניק את התואר לשחקן, נדרשים לרוב שלושה ציונים (תוצאות מספיקות לקבלת דרגה) בתחרויות בין-לאומיות שבהן משתתפים אמנים בין-לאומיים ורבי אמנים בין-לאומיים. מד כושר של אמן בין-לאומי נע בדרך כלל בין 2400 - 2500, אף על פי שלעיתים יהיו אמנים בין-לאומיים חזקים שטרם הפכו לרבי אמנים עם מד כושר גבוה יותר.

במקרים נדירים תוענק הדרגה לשחקנים על השגים יוצאי דופן. לדוגמה, בכללים הנהוגים כיום, הזוכה באליפות העולם לשחמט לנוער יקבל דרגת אמן בין-לאומי אם עדיין איננו מחזיק בדרגה זו.[1]

לאחר השגת תואר אמן בין-לאומי מרבית השחקנים המקצוענים שמים לעצמם כמטרה להפוך לרבי אמנים. ישנה גם אפשרות להפוך לרב אמן מבלי לקבל דרגת אמן בין-לאומי קודם לכן. ישנם מספר שחקנים שדילגו על תואר אמן בין-לאומי כמו לארי כריסטיאנסן, בוריס גלפנד וולדימיר קרמניק.

תואר אמן בין-לאומי ניתן גם לשחקני שחמט בהתכתבות על ידי האיגוד הבין-לאומי ICCF וכן למחברי בעיות שחמט ולפותרי בעיות.

אמן בין-לאומי הוא בדרך כלל ברבע האחוז העליון של השחקנים התחרותיים בעת שהוא מקבל את התואר.[2] נכון לאוקטובר 2018 רשומים בפיד"ה 3,745 שחמטאים הנושאים תואר זה, מתוכם 107 שחמטאיות. 61 שחמטאים ישראלים בעלי דרגה זו, מתוכם 3 שחמטאיות: (יוליה שוויגר, אנג'לה בורסוק ומאשה קלינובה).

פיד"ה גם מעניקה תואר אמן בין-לאומי לנשים (באנגלית: [Woman International Master [WIM), שהדרישות להשגתו פחותות מזה של האמן הבין-לאומי. אין כל מגבלה על נשים להשיג תואר אמן בין-לאומי "רגיל". נכון ליולי 2015 רשומות בפיד"ה 800 שחמטאיות הנושאות תואר זה, מתוכן 7 ישראליות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]