אמליה אדוארדס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמליה אדוארדס
לידה 7 ביוני 1831
לונדון, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 באפריל 1892 (בגיל 60)
וסטון-סופר-מר, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Amelia Ann Blandford Edwards עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה St Mary's Church, Henbury עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמליה אן בלנדפורד אדוארדס (Amelia Ann Blandford Edwards; ‏ 7 ביוני 1831 - 15 באפריל 1892) הייתה סופרת, עיתונאית, ואגיפטולוגית אנגלייה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדוארדס נולדה בלונדון לאם אירית ואב ששירת בתחילה כקצין בצבא ולאחר מכן הפך לבנקאי. אדוארדס חונכה בבית על ידי אמה, ומגיל צעיר הראתה כישרון כתיבה. מגיל הילדות פרסמה אדוארדס מגוון של יצירות בתחומי השירה והפרוזה, וכן מאמרים בנושאים שונים, במספר מגזינים בולטים באותה התקופה. כן כתבה מאמרים לעיתונים היומיים.

ספרה הראשון היה "אשת אחי" (My Brother's Wife), שיצא לאור בשנת 1855. ספריה הראשונים זכו לביקורות משבחות, אך רק היצירה "ההיסטוריה של ברברה" (Barbara's History), שאותה פרסמה אדוארדס בשנת 1864, קיבעה את מעמדה כסופרת. יצירה זו עסקה בפוליגמיה. אדוארדס השקיעה מאמץ, מחקר ומחשבה, ברקע שנתנה לספריה, ולדבריה כתיבת כל ספר, לרבות המחקר שקדם לו, ארך כשנתיים. ספרה האחרון "לורד ברקנבורי" (Lord Brackenbury) היה גם להצלחה מסחרית, והודפס ב-15 מהדורות.

בחורף 18731874, כשהיא מלווה במספר חברים, יצאה אדוארדס למסע למצרים וגילתה כי היא מרותקת מהארץ ומתרבותה, העתיקה והחדשה. החבורה נסעה דרומה מקהיר בסירת בית (דהבייה) וביקרה באתרים כמו המקדש באי פילה ואבו סימבל שם שהו שישה שבועות. במהלך תקופה זו, חבר בחבורתה של אדוארדס, הצייר אנדרו מקאלום, גילה מקדש שלא היה ידוע עד אז, וקרא לו על שמה.

עם שובה לבריטניה כתבה אדוארדס תיאור מלא חיים של המסע, ופרסמה אותו ב-1876 תחת הכותרת "אלף מיל במעלה הנילוס" (A Thousand Miles up the Nile). הספר פורסם בלוויית איורים מפרי עטה של אדוארדס עצמה, והפך לרב מכר.

מסעותיה של אדוארדס במצרים העירו את תשומת לבה לאיום הגובר המופנה לאתרי העתיקות כתוצאה מתיירות ופיתוח מודרני. היא החליטה לנסות ולסייע בהפניית דעת הקהל לנושא שימור העתיקות, והפכה לדוברת ציבורית בנושא. בשנת 1882 ייסדה את הקרן לחקר מצרים בשיתוף פעולה עם רג'ינלד סטיוארט פול, אוצר המחלקה למטבעות ומדליות במוזיאון הבריטי. אדוארדס שימשה כמזכיר של כבוד לקרן עד למותה, 10 שנים לאחר מכן.

אדוארדס השקיעה את כל זמנה במטרות הקרן, והפסיקה כמעט לחלוטין את פעילותה הספרותית על מנת להתמסר לאגיפטולוגיה. בשדה זה תרמה בכתיבת ערכים עבור המהדורה התשיעית של אנציקלופדיה בריטניקה, ולמהדורה האמריקנית של אנציקלופדיה זו. כחלק ממאמציה יצאה למסע הרצאות בארצות הברית בין 1889 ל-1890. הרצאות אלו פורסמו בספר שנשא את הכותרת "פרעונים, פלאחים ומגלי ארצות" (Pharaohs, Fellahs, and Explorers) ב-1891.

אדוארדס מתה בווסטון-סופר-מאר שבסאמרסט ב-15 באפריל 1892, והורישה את אוסף העתיקות המצריות שלה ואת ספרייתה לקולג' האוניברסיטאי של לונדון, וכן סכום בן 2,500 לירות שטרלינג על מנת לייסד קתדרה לארכאולוגיה ופילולוגיה מצרית שתישא את שמה. היא נטמנה בכנסיית סט. מרי בהנבורי שבבריסטול.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמליה אדוארדס בוויקישיתוף