אמי רוסום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמי רוסום
Emmy Rossum
רוסום, 2010
רוסום, 2010
לידה 12 בספטמבר 1986 (בת 37)
ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Emmanuelle Grey Rossum עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מוזיקת פופ עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1993 עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק שחקנית, זמרת-יוצרת
מקום לימודים
בן או בת זוג
  • ג'סטין סיגל (20082010)
  • סאם אסמאעיל (2017–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Samantha Esmail עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.emmyrossum.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עמנואל גריי "אמי" רוסוםאנגלית: Emmanuelle Grey "Emmy" Rossum; נולדה ב-12 בספטמבר 1986) היא שחקנית קולנוע וטלוויזיה וזמרת-יוצרת אמריקאית-יהודייה. היא ידועה בעיקר בזכות כיכובה בסרט האסונות "היום שאחרי מחר", בתור כריסטינה בסרטו של ג'ואל שומאכר "פנטום האופרה", בתור בולמה בעיבוד לסרט הלייב-אקשן ההוליוודי "דרגון בול: אבולוציה" (אנ'), ובתור פיונה גאלגר בסדרת הדרמה-הקומית "חסרי בושה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוסום נולדה, גדלה והתנחכה בניו יורק, ניו יורק שבארצות הברית. בת יחידה לאב נוצרי-פרוטסטנטי ממוצא אנגלי והולנדי שעסק בבנקאות,[1] ולאם יהודייה ממוצא אשכנזי ורוסי,[1] שגידלה אותה לבדה ועסקה כצלמת חברות מקצועיות. הוריה נפרדו כשאמה הייתה בהריון עמה. רוסום מגדירה עצמה גם כיהודייה, וסיפרה כי אמה אף הטמיעה בה את השקפות העולם לשוויון וצדק, בזכות כך. נקראת על שם סבה של אמה, עמנואל (Emanuel), אם כי באחת משתי הגרסאות הנשיות השכיחות של השם (נהגה גם כ"עמנואל") - Emmanuelle.[1]

כשהייתה בת 7 מנהל המקהלה בבית ספרה גילה שיש לה הנגנה (אינטונציה) מושלמת, שהובילה למבחן בד באופרה המטרופוליטנית היוקרתית שבמרכז לינקולן. כאשר שרה "יום הולדת שמח" ב-12 סולמות שונים[2] היא התקבלה על ידי המנהלת הלנה דוריה כחברה במקהלת הילדים של האופרה.[3] במהלך מסלול חניכה של 5 שנים, רוסום שרה במקהלה שליוותה זמרי אופרה גדולים כמו פלאסידו דומינגו ולוצ'יאנו פאבארוטי. עבור 5 דולר ללילה, רוסום שרה ב-5 שפות שונות ב-20 אופרות שונות דוגמת לה בוהם, טורנדוט, מצגת בקרנגי הול של The Damnation of Faust וחלום ליל קיץ.[4] היא הודרכה בין השאר על ידי פרנקו זפירלי באופרה כרמן. בגיל 12 רוסום החלה להתעניין במשחק, דבר שהוביל לכך שהשיגה סוכן בצעירותה ונבחנה באודישנים רבים.

רוסום התחנכה בבית ספר ספנס שבמנהטן,[5] זהו בית ספר פרטי לבנות-בלבד, אך ממנו נשרה בטרם עת לאחר מספר שנים.[5] היא קיבלה את תעודת גמר בית הספר התיכון שלה בגיל 15, דרך קורסים מורחבים אונליין שניתן לקבל מהתוכנית לצעירים מחוננים באוניברסיטת סטנפורד. לאחר מכן למדה באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק, שם למדה תולדות האמנות, צרפתית ופילוסופיה, והיא בוגרת שנת 2008.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1997 ערכה רוסום בכורה טלוויזיונית בהופעת אורח בסדרה "חוק וסדר" כאליסון מרטין. בעקבותיו קיבלה תפקיד חוזר באופרת הסבון "As the World Turns" בתור אביגיל ויליאמס המקורית בשנת 1999. בהמשך הופיעה בעוד מספר תפקידים קטנים ב-2 סרטים ומיני-סדרות. רוסום הועמדה לפרס האמן הצעיר ב-1999 עבור משחקה בסרט הטלוויזיה "גאון". בעקבות מועמדות זו קיבלה את התפקיד של אודרי הפבורן הצעירה בסרט הטלוויזיה The Audrey Hepburn Story של רשת ABC בשנת 2000.

בשנת 2000 ערכה רוסום הופעת בכורה קולנועית, בסרט "תופס השירים" ("Songcatcher") בו היא שיחקה את היתומה האפאלצ'יאנית דלאדיס סלוקומב. הסרט, שהוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים סאנדנס, זכה בפרס מיוחד מטעם חבר השופטים על הופעה יוצאת מן הכלל של אנסמבל השחקנים. על הופעתה הייתה רוסום מועמדת לפרס הרוח העצמאית עבור הופעת הבכורה הטובה ביותר. בנוסף, שרה רוסום דואט עם דולי פרטון בפסקול הסרט.

בסרט נולה (2003) שיחקה רוסום את הדמות הראשית, כותבת שירים שאפתנית בשם נולה. בסרט הגדול הראשון שלה, "מיסטיק ריבר" של הבמאי קלינט איסטווד, רוסום כיכבה כקייטי מרקום, בתם מרת-הגורל של בעל עסק קטן בשם ג'ימי מרקום שגולם על ידי שון פן. בתור קייטי, המבקרים שיבחו את רוסום ואמרו שהיא "הקרינה הילה של תמימות, שגרמה למותה הטרגי של דמותה להיות נזכר ושובר לב."[6] ב-2004 כיכבה בסרט האסונות "היום שאחרי מחר", לצד השחקנים ג'ייק ג'ינלהול ודניס קווייד.

רוסום, 2011

"פנטום האופרה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי צילומי הסרט "היום שאחרי מחר" חזרה רוסום לניו יורק, שם נבחנה, באיפור ותלבושת מלאים, לתפקיד הנחשק של כריסטין דאה בגרסה הקולנועית למחזמר המצליח של אנדרו לויד ובר, "פנטום האופרה" שיצא לאקרנים ב-2004. רוסום הייתה האחרונה להיבחן וכמעט החמיצה את הבחינה בגלל מחויבות משפחתית.[7] רוסום, שהייתה אז בת 16, נבחנה אישית בפני ובר בביתו בניו יורק, והופתעה לשמוע שהועדפה על פני שחקניות ותיקות וידועות יותר. יופיה השברירי, קולה העדין וכישורי המשחק שלה הוכיחו את יכולתה לשחק את זמרת האופרה הצעירה שנהפכה למושא אהבתם של הפנטום (בגילומו של השחקן הסקוטי ג'רארד באטלר) וראול הוויקונט דה שאני (בגילומו של זמר ברודוויי, פטריק וילסון). על תפקיד ב"פנטום האופרה" ככריסטין הייתה מועמדת לפרס גלובוס הזהב בקטגוריית "שחקנית הקומדיה/מחזמר הטובה ביותר", אך רוסום לא-זכתה בו.

כדי להתכונן לתפקיד כריסטין דאה, רקדנית בלט שהפכה לזמרת אופרה מצליחה, לקחה רוסום שיעורי בלט במשך מספר חודשים ולקחה שיעורי פיתוח קול מאחר שלא שרה מאז שעזבה את מקהלת האופרה המטרופוליטנית. בגישתה למשחק, רוסום טוענת שהיא שואבת הרבה מניסיונה האישי וחוויות שחוותה. על כן היא ביקרה באתרים שונים בפריז כדי להעלות "זכרונות עבר" שיעניקו להופעתה איכות רגשית מציאותית; היא עמדה על הגג של האופרה גרנייה, שם כריסטין וראול שרים "All I Ask of You"; היא ביקרה באגם התת-קרקעי שמתחת לאופרה; היא למדה את ציורי הבלרינות של אדגר דגה במוזיאון דורסיי כדי להטמיע את תנוחת הרקדניות; היא אף נכחה בסיאנס ב"אגודה הרוחנית של בריטניה הגדולה", שם מדיום סיפרה לה על סבתה המנוחה. יתרה מכך, רוסום, שלא ראתה את הגרסה הבימתית של המחזמר לפני צילומי הסרט, קיבלה הוראה מוובר והבמאי האמריקאי-יהודי ג'ואל שומאכר לא לצפות בו עד אחרי צילומי הסרט, כדי להעניק פרשנות אישית ולא מושפעת לדמות.

הסרט התקבל בביקורות מעורבות, אך הייתה הסכמה רחבה שהסרט היה מרהיב במראהו, אך חסרו לו עומק רגשי ומתח משכנעים של רומנטיות או סכנה, שהשחקנים לא היו מתאימים ווקאלית לתפקידים המורכבים שנדרשו לשיר בסרט חשוב זה. בקופות בארצות הברית, הסרט לא כיסה את הוצאותיו שעמדו על 60–70 מיליון דולר, אך ההכנסות בקופות ברחבי עולם כיסו זאת סך ההכנסות מהסרט הסתכמו ב-154 מיליון דולר. מבקרים וצופים רבים הסכימו שקולה של רוסום לא היה מספיק בשל בשביל התפקיד של כריסטין שהלחין ובר (מספר שורות בסרט היא מדברת ולא שרה אותן) ושהיא לא סופרן ברמה של שרה ברייטמן ורבקה קיין שגילמו את כריסטין במחזמר הבימתי. למרות זאת, רוסום זכתה לשבחים על יופייה התמים ועל הקסם שהעניקה לדמות, הן בקרב המבקרים והן בקרב הציבור הרחב.

אחרי "פנטום האופרה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2006 הופיעה רוסום בסרט האסונות "פוסידון" בבימויו של וולפגנג פיטרסן, בתפקיד ג'ניפר רמזי, בתו של קורט ראסל. הסרט התקבל בביקורות מעורבות והיה כישלון קופתי בארצות הברית. רוסום הביעה רצון לבחור סרטים קטנים ואינטימיים יותר כמיזמים עתידיים בהם תשתתף.

רוסום הופיעה כיוליה במחזה רומיאו ויוליה של שייקספיר בפסטיבל התיאטרון של ויליאמסטאון ב-2006.[8]

בשנים 2019–2011 רוסום שיחקה בתפקיד ראשי בסדרה "חסרי בושה" ברשת שואוטיים, בה גילמה את פיונה גאלגר במשך תשע עונותיה הראשונות.

ב-2013, היא שיחקה בסרט "יצורים יפהפיים", עיבוד קולנועי לספר מאת מרגרט סטוהל וקאמי גרסיה באותו שם. היא גילמה את רידלי, נערה מלחשת, בת דודתה של לינה, הדמות הראשית בסיפור הרומנטי-גותי.

בימוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 2017–2018 רוסום ביימה פרק בעונתה השביעית ופרק בעונתה השמינית בסדרה "חסרי בושה" ברשת Showtime, בה היא גם כיכבה במשך תשע עונות עד 2019.

ב-2017 ביימה פרק מעונתה השנייה של הסדרה "ממלכת החיות" ברשת TNT.

ב-2019 ביימה את הפרק השישי בסדרה האנתולוגית "אהבה מודרנית" של פריים וידאו.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי תפקידה ב"פנטום האופרה", קיבלה רוסום מספר הצעות להקליט אלבומים של מוזיקה קלאסית אך היא סירבה מכיוון שרצתה להקליט אלבום של מוזיקה עכשווית. על המוזיקה שלה היא אומרת: "זו מוזיקת פופ, אך לא פופ מסטיק של בריטני ספירס. אני רוצה שתהייה לזה הרגשה של דייוויד גריי או אני לנוקס. אני מבלה עד 12 שעות ביום באולפן ההקלטות."[2] היא מציינת זמרות כגון דולי פרטון, מדונה, שר וברברה סטרייסנד כמקור השפעה. האלבום שהוציאה נקרא "Inside Out" ומספר קטעי שירים מתוך האלבום זמינים באתר שלה ב-MySpace. היא אמרה ששיריה יגיעו ל-iTunes ב-26 ביוני 2007. רוסום אמרה ש"קיבלתי השראה ליצור את האלבום הזה כי אני כה מתוסכלת מלהאזין לרדיו בימים אלה. יש כה מעט כנות רגשית."[2] שיריה משקפים את עולמה הפנימי, לעיתים קרבות על מערכות יחסים" ועל "להיפגע, לרצות את בן הזוג האחר בחזרה, לא לרצות להיות הראשון לחזור".[2]

ב-2007 רוסום שחררה שלושה שירי חג מולד במיני-אלבום "Carol of the Bells".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמי רוסום ובעלה סאם אסמאעיל(אנ') בפסטיבל הסרטים בטורונטו, 2018

בשנים 20082010 הייתה נשואה למפיק המוזיקלי האמריקאי־יהודי ג'סטין סיגל. מאז 2013 היא בזוגיות עם הקולנוען האמריקאי־מצרי־מוסלמי סאם אסמאעיל(אנ'). באוגוסט 2015 רוסום ואסמאעיל התארסו, ובמאי 2017 הם נישאו בבית כנסת רפורמי בניו יורק,[9] ולהם בת שנולדה ב-2021,[10] ובן שנולד ב-2023.[11]

רוסום סובלת מצליאק,[12] מחלה אוטואימונית שנובעת מרגישות למאכלים המכילים גלוטן ובפרט אלה העשויים מחיטה.[12] בנוסף, בילדותה סיפרה כי אובחנה עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) ושטופלה באותה עת באמצעות ריטלין.

לאחרונה, בעקבות עמיתה לסרט "פוסידון", השחקן האמריקאי ג'וש לוקאס, היא נהפכה לשגרירה של ארגון YouthAIDS הנלחם באיידס בקרב צעירים, ולמען מודעות למחלה. רוסום אקטיביסטית במספר ארגונים נוספים: למען נישואי להט"בים, למען מאבק בסרטן השד, למען הסביבה ולמען החיות.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט תפקיד הערות
2000 לוכדת השירים דילדיס
It Had to Be You ילדה צעירה
2001 רפסודיה אמריקאית שיילה (בגיל 15)
Happy Now? ניקי טרנט / ג'ני תומאס
2002 Passionada ויקי אמונט
2003 נולה נולה
מיסטיק ריבר קייטי מארקאם
2004 היום שאחרי מחר לורה צ'פמן
פנטום האופרה כריסטין דאיי
2006 פוסידון ג'ניפר ראמזי
2009 דרגון בול: אבולוציה(אנ') בולמה
להעז אלכסה ווקר
2011 Inside כריסטינה פראסו
2013 יצורים יפהפיים רידלי דוקיין
2014 לפני שאעלם מגי
Comet קימברלי גם מפיקה בפועל
כמו שאת בק
2018 מחווה טיפשית וחסרת טעם קתרין ווקר
2019 מרדף קר קים דאש

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סדרה תפקיד הערות
1997 חוק וסדר אליסון מרטין פרק: "Ritual"
1998 גרייס וגלוריה לואני סרט טלוויזיה של CBS
כשהעולם מסתובב אביגייל ויליאמס פרק: "#1.10649"
רצון משלהם שרה הצעירה מיני-סדרה
Only Love לילי סרט טלוויזיה של CBS
1999 מרחרחים קרוליין בילס 2 פרקים
גאון קלייר אדיסון סרט טלוויזיה של ערוץ דיסני
2000 סיפורה של אודרי הפבורן אודרי הפבורן הצעירה סרט טלוויזיה של ABC
2001 הפרקליטים אליסון אליסון 2 פרקים
2019-2011 חסרי בושה פיונה גאלגר תפקיד ראשי; (9 עונות); 110 פרקים

גם במאית בשני פרקים

2017 ממלכת החיות
במאית הפרק: "Broken Boards"
2019 מר רובוט קרול סינגר פרק: "401 Unauthorized"; ללא קרדיט
אהבה מודרנית
במאית הפרק: "So He Looked Like Dad. It Was Just Dinner, Right?"
2022 אנג'לין אנג'לין מיני-סדרה; גם מפיקה בפועל
2023 החדר הצפוף סנדי סאליבן תפקיד ראשי; 10 פרקים

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

Inside Out
הגיע למקום 199 במצעד בילבורד 200
יצא לאור סוגה אורך חברת תקליטים מפיקים
23 באוקטובר 2007 מוזיקת העידן החדש, דרים פופ 48:21 גפן רקורדס סטיוארט ברולי
שירים
מס' שם משך
1. Slow Me Down 2:34
2. Inside Out 3:23
3. Stay 3:14
4. Falling 4:03
5. The Great Divide 6:53
6. Lullaby 4:54
7. Don't Stop Now 5:44
8. High 3:59
9. A Million Pieces 4:53
10. Rainy Days and Mondays 3:42
11. Anymore 4:49
12. Been Too Long 3:46
Sentimental Journey
יצא לאור סוגה אורך חברת תקליטים מפיקים
29 בינואר 2013 מוזיקה ווקאלית, פופ 42:37 וורנר ברוס רקורדס סטיוארט ברולי
שירים
מס' שם משך
1. Sentimental Journey 3:51
2. The Object of My Affection 3:26
3. I'm Looking Over a Four Leaf Clover 2:19
4. (These Foolish Things (Remind Me of You 4:09
5. I'll Be With You in Apple Blossom Time 3:24
6. Summer Wind 3:13
7. Many Tears Ago 2:16
8. All I Do Is Dream of You 3:16
9. Nobody Knows You When You're Down And Out 3:18
10. (Autumn Leaves (Les Feuilles Mortes 4:20
11. Things 3:04
12. Pretty Paper 3:43
13. Keep Young And Beautiful 1:28

מיני אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

Carol of the Bells
יצא לאור אורך חברת תקליטים
27 בנובמבר 2007 9:45 גפן רקורדס
שירים
מס' שם משך
1. Carol of the Bells 2:40
2. O Holy Night 3:29
3. Have Yourself a Merry Little Christmas 3:36

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמי רוסום בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 ethnic, Emmy Rossum, Ethnicity of Celebs | EthniCelebs.com, ‏2010-01-21 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ 1 2 3 4 Joffe, Jessica. “Emmy Rossum: Hollywood’s newest It Girl.” Glamour: September 2006. p 326-7, 392
  3. ^ Children's Chorus, באתר The Metropolitan Opera
  4. ^ BIOGRAPHY
  5. ^ 1 2 ביוגרפיה של אמי רוסום, באתר CelebrityWonder (באנגלית)
  6. ^ Nate Bloom,‏ Celebrity Jews, באתר jweekly.com,‏ 11 ביוני 2004
  7. ^ Wilson Morales,‏ Andrew Lloyd Webber's The Phantom Of The Opera: An Interview with Emmy Rossum, באתר blackfilm.com, דצמבר 2004
  8. ^ Robert Simonson,‏ Austin Lysy and Emmy Rossum Are Romeo and Juliet at Williamstown, Aug. 2-13, באתר Playbill.com,‏ 2 באוגוסט 2006
  9. ^ [1]
  10. ^ "Surprise! Emmy Rossum Welcomes Baby Girl with Husband Sam Esmail — and Shares Photos from Pregnancy!". People. נבדק ב-26 במאי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Emmy Rossum announces birth of son". CNN (באנגלית). 6 באפריל 2023. נבדק ב-2023-05-10. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ 1 2 אתר Celiac.com