אמיל בריג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמיל בריג
אמיל בריג (מימין) לצד אריה עצמוני ויוחאי בן נון
אמיל בריג (מימין) לצד אריה עצמוני ויוחאי בן נון
לידה 1924
טרנוב שבפולין
פטירה 28 במרץ 2002 (בגיל 78 בערך)
מדינת ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל, הרפובליקה הפולנית השנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות פרטיזנים
הצבא האדום
ההגנה
צבא הגנה לישראל
דרגה סמל  סמל
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם השנייה
מלחמת העצמאות
עיטורים
אות גיבור ישראל אות גיבור ישראל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמיל בריג (192428 במרץ 2002) היה לוחם ישראלי בצה"ל שזכה לאות גיבור ישראל.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בריג נולד בטרנוב שבפולין ועם פרוץ מלחמת העולם השנייה ברח למזרח. בבוקובינה נתפס והובל לבור הריגה, אך נותר בין האחרונים וניצל עם ההכרזה על סיום ההוצאות להורג. לאחר מכן הוכה עד עילפון. בריג איתר את אביו ואחותו, אולם השלושה נתפסו. בהיותם על רכבת בדרך למחנה ריכוז קפצו ממנה, ויחד עם אביו ברח בריג להרי הקרפטים והצטרף לפרטיזנים. בפעולות בהן השתתף, היה עד למות אביו ובחיפושיו אחר אחותו עבר בין בתים וניצל מהתקפת חיילים גרמנים על בית שבו הסתתר. בהונגריה הצטרף לתנועת הנוער הציוני וכעבור זמן נעצר בגין פעילותו ונידון למוות. הגעת הצבא האדום מנעה את הוצאתו להורג ביום ביצוע גזר הדין. בריג התגייס לשורות הצבא האדום ולאחר סיום המלחמה עלה לארץ ישראל.

שנתיים התגורר בתל יצחק. באותה תקופה היה חבר ההגנה ובמלחמת העצמאות שירת בחטיבת גולני ולחם בעמק הירדן. ביום הכרזת העצמאות השתתף בפעולה לפיצוץ שלושת הגשרים הסמוכים לקיבוץ גשר ולאחר ששניים משלושת המטענים כשלו יצא ופוצץ את הגשרים הנותרים, פעולה שעליה זכה באות גיבור ישראל:

ביום ה-14 במאי 1948, בשעת ההתקפה של האויב על קבוצת גשר, ניסו המגינים לשוא להפעיל את חומר הנפץ, שהטמינו קודם לכן תחת הגשר, שבדרך לנקודה. כאשר משורייני האויב החלו להתקרב אל הנקודה, וכל השטח היה מכוסה אש עזה של האויב, התקדם סמל אמיל בריג אל הגשר וברגעים האחרונים ממש הצליח להפעיל את חומר הנפץ, לפוצץ את הגשר ולמנוע מהאויב אפשרות לתקוף את הנקודה מטווח קרוב. סמל אמיל בריג עצמו חזר בשלום לבסיס.

לאחר מלחמת העצמאות הוא השתתף בחיפושי פושעי מלחמה נאצים, באירופה. בתל אביב ייסד את משרד "קסטל" למכירת כרטיסים למופעים. בריג פרסם ספר אוטוביוגרפי הנקרא "קום והילחם".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]