אמילי עמרוסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמילי עמרוסי
אמילי עמרוסי, 2017
אמילי עמרוסי, 2017
לידה 8 באפריל 1979 (בת 45)
י"א בניסן ה'תשל"ט
ירושלים, ישראל ישראלישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל
תקופת הפעילות מ-2003
מעסיק כאן רשת ב'
דמוקרטtv
קישורים חיצוניים
פייסבוק 100063686302240
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מימין: יאיר פרג'ון, אורי אריאל, חיים ילין ועמרוסי

אמילי עמרוסי (נולדה ב-8 באפריל 1979, י"א בניסן ה'תשל"ט) היא סופרת ילדים, מגישת רדיו ועיתונאית ישראלית. לשעבר דוברת מועצת יש"ע.

עמרוסי מגישה תוכנית אישית שבועית בכאן ב' של תאגיד השידור הישראלי. הייתה בעלת טור ועיתונאית במוספי סוף השבוע של "ישראל היום", חיברה את סדרת רבי המכר "הפרשה - פרשת השבוע לילדים" (הוצאת ידיעות ספרים), בעלת טור בירחון הנשים הדתיות "פנימה", מנחת סדנאות כתיבה, מרצה לעיתונות, מנחה כנסים וטקסים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמרוסי היא בתם של רפאל וענת דילהרוזה, נולדה וגדלה בשכונת גבעת המבתר שבירושלים, למשפחה חילונית. בעת עריכת שיפוצים בחצר בית המשפחה, נתגלתה שם מערת אבה הכהן - מערת קבורה מימי בית שני בעלת חשיבות ארכאולוגית רבה. בילדותה חזרו הוריה בתשובה והיא התחנכה במוסדות הזרם הדתי-לאומי ובתנועת הנוער "בני עקיבא". עמרוסי השלימה את לימודיה התיכוניים באולפנה לבנות בעפרה, במגמת לימודי ארץ ישראל. לאחר מכן, שירתה בשירות לאומי, תחילה בטבריה, במסגרת בני עקיבא ולאחר מכן בעיר אריאל, בשירות המשרד להגנת הסביבה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמרוסי סיימה בהצטיינות את המסלול התלת-שנתי בבית הספר לעיתונות ותקשורת כותרת בתל אביב, וכן תואר ראשון בהצטיינות במדעי המדינה מאוניברסיטת בר-אילן. החל מינואר 2003 שימשה ככתבת לענייני יהודה ושומרון בחדשות ערוץ 10. עמרוסי ערכה ושידרה עשרות כתבות חדשות ואקטואליה, כתבות דוקומנטאריות בנושאי מגזין שונים, העבירה שידורים חיים והגישה פינה קבועה בתוכנית הבוקר של הערוץ. היא אף נשלחה לערוך את ראיון ראש השנה עם ראש ממשלת ישראל דאז, אריאל שרון, יחד עם עמיתיה עמנואל רוזן ורינו צרור.

בינואר 2005, במהלך המחאה כנגד תוכנית ההתנתקות מונתה עמרוסי לדוברת מועצת יש"ע, במקום יהושע מור יוסף. עמרוסי ניהלה את כל מערך הדוברות והתקשורת של מתנגדי ההתנתקות, וזכתה לשבחים רבים על עבודתה. היא המשיכה בתפקידה עוד כשנה וחצי לאחר ההתנתקות, ושימשה דוברת המתנחלים גם באירועי עמונה. במרץ 2007, עם לידת בנה השני, עזבה את תפקידה במועצת יש"ע, עברה לעבוד כעצמאית בתחום ייעוץ תקשורת ויחסי ציבור, והעניקה שירותי ייעוץ למגוון גופים, עמותות וארגונים, בעיקר בזירה הפוליטית-ציבורית. בשנים 2008–2009 השתתפה בקביעות בתוכנית האקטואליה היומית "סדר יום" ברשת ב' של קול ישראל, הגישה פינת פובליציסטיקה שבועית והחליפה את קרן נויבך בהגשת התוכנית.

בשנת 2009 החלה לכתוב טור אישי בעיתון "ישראל היום": במשך 9 שנים (2009 עד 2018) פורסם הטור שלה במוסף הפוליטי-אקטואלי "ישראל השבוע", בעמוד האחרון של המוסף, ועסק בענייני אקטואליה; החל מאמצע 2018 היא פרסמה את טורה האישי במוסף המגזיני של העיתון, "שישבת". בטור, ששמו "חיים שלי", סיפרה אודות חוויותיה כאמא וכאישה. כמו כן פרסמה בשני מוספי השבת של העיתון כתבות מגזיניות וראיונות. מאמרי דעה שלה הופיעו גם במהדורה היומית של "ישראל היום". עמרוסי פוטרה מעבודתה בעיתון בינואר 2021[1].

רומן הביכורים שלה "תריס" יצא לאור בחודש מאי 2009 בהוצאת "זמורה-ביתן" ובעריכת נועה מנהיים. עלילת הרומן מתרחשת בהתנחלות קטנה ומבודדת, הנושקת לכפר פלסטיני, ואגב כך נחשפים חייה של הקהילה הדתית בהתנחלות, וגם גורלו של ניסיון ליצור גשר אל תושבי הכפר הפלסטיני. הוא נמכר ביותר מ-25,000 עותקים וזכה לתגובות מגוונות מהמבקרים[2][3][4].

בעקבות המלצת שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, החליטה ממשלת ישראל ב-29 באוקטובר 2009 למנות את עמרוסי לחברת המועצה הישראלית לתרבות ואמנות. תחת השרה לבנת כיהנה עמרוסי גם כחברת הוועדה לבחירת מדליקי המשואה בטקס המרכזי בהר הרצל.

מאז 2010 עמרוסי אחראית על פיתוח, שיווק והעברה של סדנאות כתיבה תחת המותג "יוצאים לאור", והעבירה מאות סדנאות כתיבה למקומות עבודה, קהילות, ארגונים, "בית אורי צבי" בירושלים, משרדי ממשלה, סדנאות סלון ועוד.

באפריל 2011 יצא לאור ספר הילדים הראשון פרי עטה, "נרי מסתפרי" (הוצאת ידיעות ספרים), העוסק בחוויית התספורת הראשונה[5].

בספטמבר 2014 החלה עמרוסי להגיש בימי שישי את תוכנית הבוקר של ערוץ 10[6]. עד לעזיבתה ב-2015[7].

מימין: מנכ"ל ההוצאה דובי איכנולד עם סופרי ההוצאה: ד"ר עשהאל לובוצקי, סיון רהב מאיר, אמילי עמרוסי ועם עמיחי ברהולץ, עורך תחום יהדות. 2017

החל מ-2015 עמרוסי מפרסמת טור אישי קבוע בירחון לאישה הדתית "פנימה".

החל מיוני 2016 השתתפה כמגישה ברצועת השידור "שניים בשתיים" ברשת ב' של קול ישראל, בה משדר מדי יום זוג מגישים מתחלף. עמרוסי הגישה את התוכנית בימי שני ב-14:00 בצהרים, לצד פרופסור יובל אלבשן.

בשנת 2017 ראה אור הכרך הראשון (חומש בראשית) בסדרת הספרים לילדים פרי עטה, "הפרשה - פרשת השבוע לילדים" בהוצאת ידיעות ספרים, ונמכר ב-10,000 עותקים בתוך חודשים ספורים. ארבעת הכרכים הבאים בסדרה (שמות, ויקרא, במדבר, דברים) יצאו לאור במהלך 2018. ב-2019 זכתה הסדרה ב"ספר הזהב" מטעם התאחדות המו"לים על מכירת למעלה מ-20 אלף עותקים. הסדרה נמצאת בהליך תרגום והפצה לחו"ל. נחתם גם חוזה הוצאה לאור להוצאת סדרת ההמשך, עיבוד של נביאים וכתובים לילדי גן.

ב-5 בפברואר 2017 הצטרפה לתאגיד השידור - הגוף שהחליף את רשות השידור - ומגישה תוכנית שבועית ברשת ב' החדשה[8]: "אמילי והפרופסור", תוכנית סיכום השבוע של רשת ב', המשודרת בימי שישי בשמונה בבוקר, וזוכה להאזנת שיא בהשוואה למתחרים על פי סקר TGI.

החל מיולי 2017 הוציאה מסעות כתיבה בשיתוף עם חברת "מאגמה": מסע שטח לנשים באזורים שונים בעולם המשולב בסדנאות כתיבה.

באפריל 2018 הצטרפה לצוות המגישים של "כאן הערב", יומן הערב של רשת ב', והגישה את יומן הערב לצדו של רן בנימיני (לסירוגין הגיש את יומן הערב עם בנימיני גם ח"כ לשעבר יגאל גואטה), עד סוף שנת 2019.

החל מ-2018 היא משתתפת קבועה כמרצה בפרויקט "הרצאה נודדת" של משרד הפריפריה, הנגב והגליל.

בשנת 2019 כיהנה גם כשופטת בוועדת משרד התרבות לפרס לסופרים בתחילת דרכם.

בתחילת 2020 ראה אור ספר הילדים פרי עטה "הכל בגלל גדי קטן", סיפור בעקבות משה רבנו בהוצאת "NIKNAME" -ספר אישי המשלב את שם הילד בכריכה ובסיפור.

בשנת 2020 מונתה לחברת המועצה הציבורית של עמותת "קדמה" להתיישבות.

בשנת 2022 יצא ספרה "איך באים ילדים לעולם".

נוסף על פעילותה בכאן רשת ב', היא מגישת תוכניות בערוץ דמוקרטtv, ואת המהדורה המרכזית בימי חמישי בערוץ.

עמרוסי היא גם מנחת טקסים ואירועים; מרצה בנושאי עיתונות (בין היתר בקריה האקדמית אונו) ובנושאים נוספים; מגישה אורחת ומגישה מחליפה בתוכניות רדיו שונות, משתתפת בפאנלים טלווזיוניים ובמשדרים רבים ברדיו ובטלוויזיה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמרוסי אם לארבעה. באוקטובר 2016 נפרדה מבעלה אייל, ובספטמבר 2017 השניים התגרשו, לאחר 20 שנות נישואין[9]. באוקטובר 2019 נישאה לשייקה הולנדר, אב לחמישה. בשנת 2016 עזבה עמרוסי את טלמון, שם גרה שנים רבות, ועברה להתגורר בירושלים[10], בשכונת קריית מנחם[11]

ספריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמילי עמרוסי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כפיר אדר, אמילי עמרוסי פוטרה מישראל היום ותקפה: "העלימו אותי, לפטר אמא לארבעה - לא מוסרי", באתר אייס, 27 בינואר 2021
  2. ^ שוקי בן-נעים, אני צריכה שתשיג לי פלסטינית | תריס, אמילי עמרוסי, באתר הארץ, 27 במאי 2009
  3. ^ אריק גלסנר, "תריס" של אמילי עמרוסי פורץ דרך, באתר nrg‏, 20 ביוני 2009
  4. ^ עשוי מהחומרים של החיים. "תריס", באתר מועצה האזורית מטה בנימין
  5. ^ נרי מסתפרי, באתר ידיעות ספרים
  6. ^ לי-אור אברבך, ‏ערוץ 10 גייס את אמילי עמרוסי; קריצה לימין? "יכול להיות", באתר גלובס, 28 באוגוסט 2014
  7. ^ מיה מנע‏, על רקע יחסים עכורים: אמילי עמרוסי עוזבת את ערוץ 10, באתר וואלה!‏, 12 במאי 2015
  8. ^ 5 בפברואר 2017 13:37 ט' בשבט תשעז, ‏ברנז'ה: אמילי עמרוסי מצטרפת לתאגיד, באתר "סרוגים", 5 בפברואר 2017
  9. ^ יפעת הללי אברהם, ‏"פרידה כזאת היא סיפור פנים-משפחתי שנמשך לאורך כמה שנים", באתר ‏מאקו‏, 22 בפברואר 2017
  10. ^ נתנאל לייפר, ‏אמילי עמרוסי עוברת לירושלים אבל "נשארת מתנחלת", באתר כיפה, 21 באפריל, 2018
  11. ^ עדו בן פורת, גנבים פרצו לבית של אמילי עמרוסי: "פירקו הכל, שברו קירות, רוקנו את ארונות הילדים", באתר ערוץ 7, 12 בדצמבר 2022