אל שרפטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אל שרפטון
Al Sharpton
לידה 3 באוקטובר 1954 (בן 69)
ברוקלין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
תקופת הפעילות מ-1969 עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית בפטיזם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אל שרפטון, 2015

אלפרד צ'ארלס "אל" שרפטון הבןאנגלית: Alfred Charles "Al" Sharpton, Jr;‏ נולד ב-3 באוקטובר 1954) הוא כומר בפטיסטי אפרו-אמריקאי, פעיל זכויות האדם ואיש תקשורת, לשעבר יועץ הבית הלבן אודות הקהילה האפרו-האמריקאית. התמודד למועמדות לנשיאות ארצות הברית בבחירות 2004 מטעם המפלגה הדמוקרטית. שרפטון בעל תוכנית לילית בערוץ MSNBC, ומשמש גם כפרשן קבוע ברשתות טלוויזיה רבות בארצות הברית.

מבקריו רואים בו כמלבה מחלוקת ואחד הגורמים להתדרדרות היחסים בין הגזעים בארצות הברית. בין השאר היה ממובילי מהומות קראון הייטס והירבה בביטויים מעוררי מחלוקת כלפי לבנים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרפטון נולד בשכונת ברנזוויל ברובע ברוקלין, ניו יורק. בגיל צעיר מאוד החל לקחת חלק בטקסי הכנסייה ובמשך תקופה התלווה לזמרת הגוספל מהליה ג'קסון. בגיל 9 אביו נטש את אמו לטובת אחותו למחצה, והמשפחה נאלצה לעזוב את השכונה לאזור פחות מבוסס להתגורר בדיור ציבורי. שרפטון למד בברוקלין קולג' אך עזב את הלימודים לאחר שנתיים. בין השנים 1973–1980 שימש שרפטון כמנהל מסע ההופעות של ג'יימס בראון, אותו החשיב גם כדמות אב במידה רבה.

ב-1980 במהלך מסע ההופעות של בראון הכיר את אשתו למשך 24 שנה, קת'י ג'ורדן. ב-2004 הזוג נפרד (אך לא התגרש). ביולי 2013 התפרסם כי לשרפטון חברה בת 35 בשם איישה מק'שאו.[1] שרפטון הוא צמחוני.[2]

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1969 מונה על ידי ג'סי ג'קסון לשמש כנציג הנוער ב"מבצע סל לחם" (פרויקט שנועד לעודד תעסוקה בקהילה האפרו-אמריקאית).

מאבקי זכויות אדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברנהרד גוטץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-22 בדצמבר 1984, תושב ניו יורק בשם ברנהרד גוטץ ירה למוות בארבעה אפרו-אמריקאים בעת ניסיון שוד בקו 2 של הרכבת התחתית של ניו יורק. במשפט זוכה גוטץ מכל אשמה (למעט אחזקת כלי נשק שלא כחוק). שרפטון טען כי פסק הדין המקל הוא על רקע גזעני, ודרשו ועדת חקירה. לבסוף, גם ועדת החקירה הורתה על כך שהזיכוי אכן היה ראוי.

תקרית הווארד ביץ'[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 בדצמבר 1986 שלשה צעירים אפרו-אמריקנים נרדפו ברחבי שכונת הווארד ביץ' בקווינס, כשאחד מהם נדרס למוות בעקבות כך. שרפטון שכנע את שאר ניצולי התקרית שלא לשתף פעולה עם התובע המחוזי, ובכך קיבל פרסום רב.

רצח יוסוף הוקינס וניסיון התנקשות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוסוף הוקינס, צעיר בן 16 אפרו-אמריקני, נרצח במהלך שחצה שכונה שרובה מהגרים מאיטליה. שרפטון הוביל סדרת מחאות כנגד תושבי השכונה, שבמהלך אחד מהם נורה שרפטון בחזהו על ידי אחד התושבים. גם במקרה זה, דרש שרפטון מעדים שהשתתפו בתקרית שלא לשתף פעולה עם הרשויות, מפני חוסר השויון בהעסקת אפרו-אמריקאים במשרד התובע המחוזי.

מהומות קראון הייטס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מהומות קראון הייטס

בעקבות תאונת דרכים בשכונת קראון הייטס, בה היה מעורב נהג יהודי, חסיד חב"ד וילד ממוצא גיאני, נטען כי ניתן טיפול קודם לנהג היהודי ולא לילד הפצוע. שרפטון הוביל סדרת מחאות שהפכו למהומות אלימות, במהלכן נרצח תלמיד ישיבה יהודי-אוסטרלי, יענקל רוזנבלום, ויהודים רבים הוכו, חנויות נבזזו וציוד רב הושחת.

שרפטון נצפה קורא קריאות אנטישמיות במהלך האירועים, שהגיעו לשיא בהפגנה שערך מול מרכז חב"ד העולמי – 770 שבשכונה, למרות התנגדות המשטרה. מאוחר יותר הביע את התנצלותו על הדברים שאמר.[3]

בכנסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרפטון נודע כתומך בזכויות קהילת הלהט"ב, כולל נישואים חד-מיניים, וקרא לשירוש ההומופוביה משורות הכנסייה. שרפטון גם תמך בארגון אנשים למען יחס מוסרי לבעלי חיים ודיבר כנגד צער בעלי חיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אל שרפטון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Al Sharpton finds new love in a decades-younger Westchester stylist,‏ Daily News
  2. ^ Rev. Al Sharpton Credits Weight Loss to Vegetarianism
  3. ^ דרוש מקור. בניגוד לנאמר לעיל, רבים טוענים שאל שרפטון מעולם לא התנצל על ליבוי המהומות והתרת הדם שהובילו לרצח בקראון הייטס. ראו כעת את דבריו של ליאל ליבוביץ בטבלט מגזין: https://www.tabletmag.com/sections/news/articles/al-sharpton-jonathan-greenblatt-adl