אל-מעתמד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אל-מעתמד
לידה 845
סאמרא, עיראק עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 באוקטובר 892 (בגיל 47 בערך)
סאמרא, עיראק עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה בית עבאס עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת עבאס
אב אל-מתוכל הראשון עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Al-Mufawwad עריכת הנתון בוויקינתונים
חליף עבאסי ה־15
16 ביוני 870 – 14 באוקטובר 892
(22 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אל-מעתמד עלא אללה (מילולית: הנשען על האל), אבו אל-עבאס אחמד בן אל-מתוכל הראשון (בערבית: المتعتمد على الله, ابو العباس احمد بن المتوكل على الله الاول) היה בנו הבכור של אל-מתוכל והח'ליף העבאסי שמשל בבגדאד בין 870 ל-892. למרות משך שלטונו הארוך, הוא החזיק בכוח ממשי מועט בלבד.

אל-מעתמד נאסר על ידי קודמו בתפקיד אל-מהתדי בסאמרא, ולאחר חיסולו הוא שוחרר מכלאו. לאחיו, אל-מואפק, הייתה תביעה חזקה לכס הח'ליפות, ועם פרוץ מרד הזאנג' נאלץ אל-מעתמד לקרוא לו לעזרתו. אל-מואפק היה הח'ליף בפועל עד למותו ב-891 ממחלה. אל-מואפק העביר את השליטה לבנו אל-מעתדד הראשון באללה אשר זכה לאהדה ניכרת בבירה. אל-מעתמד לא הצליח להחזיר לידו את השליטה בפועל בשל התמיכה הציבורית הרחבה לה זכה הח'ליף בפועל החדש. הוא נאלץ להסיר את בנו מהירושה ולהכיר באל-מעתדד כמחליפו. לאחר מותו של אל-מעתמד באוקטובר 892 בעקבות ערב שתייה סוער עלה אל-מעתדד לכס הח'ליפות באופן רשמי והוא כיהן בו במשך עשר שנים עד לשנת 902.

הישגו העיקרי של אל-מעתמד היה המשכת עידן השגשוג שהחל בימי קודמו והמשיך עד לסוף המאה. חזרת החצר לבגדאד ב-892 צמצמה את מידת מעורבותם של החיילים הטורקים בפוליטיקה. בימי אל-מעתמד ושני יורשיו לא נערכו אף ניסיונות התנקשות בח'ליפים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אל-מעתמד בוויקישיתוף



הקודם:
אל-מהתדי
הח'ליפים לבית עבאס
870892
הבא:
אל-מעתדד הראשון
ערך זה הוא קצרמר בנושא אסלאם. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.