אל-מסתרשד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אל-מסתרשד
المسترشد بالله
לידה 1 באפריל 1092
בגדאד, בית עבאס עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 באוגוסט 1135 (בגיל 43)
מראע'ה, האימפריה הסלג'וקית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה בית עבאס עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת עבאס
אב אל-מוסתזהר עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים א-ראשד עריכת הנתון בוויקינתונים
חליף עבאסי ה־29
6 באוגוסט 1118 – 29 באוגוסט 1135
(17 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אל-מסתרשד באללה (מילולית: המבקש הנחיה מן האל), אבו אל-מנצור אל-פדל בן אל-מוסתזהר באללהערבית: المسترشد بالله, ابو المنصور الفضل بن المستظهر بالله) היה הח'ליף העבאסי העשרים ותשעה שמשל בבגדאד בין השנים 1118 ל-1135. בימיו זכתה הח'ליפות לתקופה של עצמאות יחסית, עת הייתה עסוקה הסולטנות הסלג'וקית במלחמות במזרח. עם זאת, תקופת שלטונו עמדה גם בסימן אי יציבות ומרידות רבות יחסית בעיראק.

חייו ופועלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרד הגדול הראשון שנאלץ אל-מסתרשד להתמודד עמו היה מצידו של דובייס, מצביא מקומי אשר בזז את בצרה וסייע לכוחות צלבניים במצורם על חלב. לאחר מכן, הצליח אל-מסתרשד לבלום באמצעות צבא בן 12,000 לוחמים את מסעו לכיוון בגדאד.

באותה עת, משל בעיראק זנגי כנציב מטעם הסלג'וקים. זנגי נאבק בהצלחה בצלבנים וכמעט עלה בידיו לתפוס את דמשק ואת חומס, אך בערוב ימיו של אל-מסתרשד יריבות מצידו של אל-מסתרשד ומצד הכורדים החלישו את כוחו.

עם מותו של הסולטאן הסלג'וקי מחמוד השני, נקרא זנגי חזרה מזרחה בשל מרד שהותסס בידי הח'ליף. עזיבתו איפשרה לח'ליף להרחיב את תחומי השפעתו בעיראק ולפעול לדיכויה של מיליציית דובייס. אל-מסתרשד רדף אחר דובייס וצר עליו במוסול במשך שלושה חודשים ללא הצלחה. עם זאת, הדבר העיד על כוחה הצבאי הגובר, ולו זמנית, של הח'ליפות תחת אל-מסתרשד.

אל-מסתרשד הוביל את צבאו לקרב בקרבת המדאן נגד הסולטן מסעוד(אנ'), אחיו של מחמוד השני שתפס את השלטון לאחר מותו. אל-מסתרשד נתפש חי, ניחן, אך נמצא לאחר מכן דקור באוהלו, ככל הנראה בידיהם של החשישיון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אל-מסתרשד בוויקישיתוף



הקודם:
אל-מוסתזהר
הח'ליפים לבית עבאס
11181135
הבא:
א-ראשד
ערך זה הוא קצרמר בנושא אסלאם. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.