אל-מאייד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אל-מאייד
المؤيد
לידה עיראק
הוצאה להורג 866 עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית עבאס
אב אל-מתוכל הראשון עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אל-מאיידערבית: المؤيد - הסומך ידו) היה בנו השלישי של הח'ליף העבאסי אל-מתוכל הראשון ואחיהם של אל-מסתנצר הראשון ואל-מעתז אשר לימים יכהנו כח'ליפים שניהם.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 860 הכריז אל-מתוכל על שלושת בניו כעל יורשים אפשריים, אך נטה להעדיף את אל-מסתנצר. אל-מסתנצר חשש שמא ישנה אביו את דעתו ובתמיכתו הבלתי מפורשת של פלג מהצבא הטורקי הוא ארגן את רציחתו בידי חייל טורקי ב-11 בדצמבר 861. הטורקים לחצו על אל-מסתנצר להסיר את שני אחיו ממעמדם כיורשים מחשש שינקמו את רצח אביהם. אל-מסתנצר מינה את בנו כיורש עצר וב-27 באפריל 862 חתמו שני האחים על כתב הוויתור. לאחר כחצי שנה בשלטון נפטר אל-מסתנצר מסיבות לא ידועות. הטורקים התכנסו לבחור יורש. הם פסחו על שני האחים ומינו תחתם את אל-מסתעין הראשון, נכד אחר של אל-מעתצם הראשון.

בשנת 866 הודח אל-מסתעין ואחיו אל-מעתז עלה לשלטון. מיד עם עלותו לשלטון הוא הוציא להורג את אל-מסתעין אך חיילות הטורקים הסבו את תמיכתם אל-מעתז לאל-מאייד לאחר תגרות שהתלקחו בינם ובין המע'רבייםמורים והברברים). בקנאתו, אל-מעתז הורה על הוצאתו להורג של אל-מאייד לאחר שהטורקים ניסו לשחררו על ידי הקפאתו בקרח או לחלופין על ידי חניקתו בשטיח רך. הגופה העירומה הוצגה בפני החצר כדי להראות כאילו מת מסיבות טבעיות. כמו כן הורה על כליאתו של אחיו אבו אחמד שהוביל את הלחימה לצידו.

אל-מאייד היה הנסיך העבאסי היחידי שמסופר עליו שהתנצר. לפי מסורות נוצריות, הוא הוטבל יחד עם שלושה מרעיו בידי הקדוש הנוצרי תיאודור מאדסה וקיבל עליו את השם יוחנן.

ערך זה הוא קצרמר בנושא אסלאם. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.