אלתית אדומה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאלתית אדומה
אלתית אדומה
אלתית אדומה
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: סלמונאים
משפחה: סלמוניים
סוג: אלתית פסיפית
מין: אלתית אדומה
שם מדעי
Oncorhynchus nerka
וולבאום, 1792
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
דגי סלמון אדומים בנהר באלסקה.

אלתית אדומה או סלמון אדום (שם מדעי: Oncorhynchus nerka) היא מין של דג השייך למשפחת הסלמוניים ומצוי בצפון האוקיינוס השקט, ובנהרות של החופים הקרובים, בעיקר באלסקה ובסיביר.

אורכה של האלתית עד 84 ס"מ ומשקלה 2.3–7 ק"ג. היא בעלת גוף כסוף עם קצה הגב כהה, אך בעונת הרבייה היא משתנה לאדומה ובעלת גיבנת בולטת שמעליה סנפיר הגב והסנפירים, הזנב והראש זהובים. הבטן והלסת התחתונה לבנים, אך העליונה המעוקלת זהובה. לאלתית שיניים רבות ועין כתומה גדולה.

דגי האלתית מתרבים בנהרות הרריים בהם הם נולדו, מנהרות אלסקה ונהר קולומביה שבקולומביה הבריטית ודרומה עד לנהרות בקליפורניה וניו מקסיקו. במזרח הם מצויים מנהר אנדרי בסיביר עד לאי הוקאידו ביפן. האלתיות קופצים מעל מפלים ושוחים נגד זרמים ואשדים סוחפים. הם מגיעים למחוז חפצם תשושים כמעט לגמרי ואז משנים את מראם, נלחמים ביריבים, מושכים נקבות, מזדווגים, מטילים ביצים בקרקע הנהר ומתים. מאות אוכלי נבלות ניזונים מהם אז ואפילו היערות סביבם גדלים.

הדגיגים הצעירים בוקעים מהביצים ועושים את המסע ההפוך לאוקיינוס, אך חלק מהם ממשיכים לחיות באותם נהרות לכל אורך חייהם. הם ניזונים בעיקר מזואופלנקטון, אך גם מיצורים קטנים כמו חסילונים.

לדגי האלתית טורפים רבים: דובים, עיטמים, זאבים, קויוטים ולוטרות, ובים גם כרישים, אורקות, כלבי ים, אריות ים וגם דגים גדולים יותר.למרות זאת מצב שימור הדג הוא ללא חשש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלתית אדומה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אלתית אדומה באתר הרשימה האדומה של IUCN