אלכסנדר ברדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלכסנדר ברדה
לידה 2 ביולי 1968 (בן 55)
מוסקבה, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האוניברסיטה הפתוחה של מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום פעילות רוסיה
השתייכות חסידות חב"ד עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקידים נוספים נשיא איגוד הקהילות היהודיות
רבותיו הרבי מליובאוויטש
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב אלכסנדר לייב (סאשה) בֹּרֹדָה (נולד בו' בתמוז תשכ"ח, 2 ביולי 1968) הוא נשיא פדרציית הקהילות היהודיות של רוסיה, מייסד מוזיאון היהדות והסובלנות, חבר הלשכה הציבורית של רוסיה, וחבר המועצה הציבורית שתחת משרד ההגנה הרוסי. חתן התואר "בונה הכבוד של מוסקבה" על תרומתו בהנדסת הרכבת התחתית של מוסקבה, ואות כבוד מהנשיא פוטין על תרומתו לחברה כרב.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד במוסקבה ולמד בניית תחבורה במכללה. שירת בחיל התעופה של הצי הסובייטי הימי. למד הנדסת מכרות במכון הפוליטכני במוסקבה, ונטל חלק עיקרי בבניית ותכנון שלוש תחנות ברכבת התחתית של מוסקבה, ב-2008 קיבל על כך מראש העיר יורי לוז'קוב את התואר "בונה הכבוד של מוסקבה".

ב-1989 חזר בתשובה והתקרב לחב"ד, ואז החל לערוך את המגזין "לחיים", וב-1996 מונה לנשיא "הקרן הציבורית האזורית לפיתוח התרבות היהודית". ב-1996 החל בייסוד הבניין הענק של המרכז הקהילתי היהודי במוסקבה בשכונת מרינה רושצ'ה, הגדול ביותר במזרח אירופה, שבנייתו הושלמה בשנת 2000. החל משנת 2000 שימש כסגן נשיא פדרציית הקהילות היהודיות של רוסיה, הארגון היהודי המוביל ברוסיה, הכולל 200 קהילות ב-180 ערים, וב-19 בפברואר 2008 נבחר לנשיא הארגון. הקים מוסך גדול במוסקבה.

ב-2016 זכה באות כבוד מולדימיר פוטין לאחר שזכה באות זהה הרב ברל לאזאר, וכן השתתף יחד עם הרב לאזאר בפגישות רבות עם הנשיא. הרב ברדה נשוי ואב לחמישה.

ב-4 במרץ 2022, בראיון לסוכנות הידיעות אינטרפקס הוא הביע תמיהה על כך שהנאו-נאציזם תוקף את עצמו באופן פעיל במדינה כמו אוקראינה והצהיר: "קשה להבין שבאוקראינה, שם יש היא קהילה יהודית גדולה למדי ומשגשגת במידה רבה, ישנה האדרה מקבילה של פושעים האחראים למותם של אבותיהם של אותם יהודים". הוא תקף את החלטתו של הרב הראשי של מוסקבה, פנחס גולדשמידט, לעזוב את רוסיה וטען כי אף אחד לא לחץ עליו לתמוך במלחמה באוקראינה. דבריו זכו לביקורת מצד רבנים יהודים באוקראינה, בהם רבה של אוקראינה, הרב משה ראובן אסמן, שאמר כי תמיכה בפלישה היא תמיכה ברצח יהודים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלכסנדר ברדה בוויקישיתוף