אלכסנדר, נסיך הכתר של יוגוסלביה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלכסנדר, נסיך הכתר של יוגוסלביה
Александар II Карађорђевић
אלכסנדר ממונה למפקד בלגיון הכבוד
אלכסנדר ממונה למפקד בלגיון הכבוד
לידה 17 ביולי 1945 (בן 78)
לונדון, בריטניה בריטניהבריטניה
מדינה ממלכת יוגוסלביה, סרביה
השכלה
  • גורדונסטאון
  • Culver Academies
  • לה רוזי
  • Mons Officer Cadet School עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג הנסיכה מריה דה גלוריה, דוכסית זגרב
קתרין, נסיכת הכתר של יוגוסלביה
שושלת בית קאראג'ורג'ביץ'
תואר נסיך הכתר של יוגוסלביה
אב פטר השני, מלך יוגוסלביה
אם אלכסנדרה מיוון, מלכת יוגוסלביה
צאצאים ראו בהמשך
פרסים והוקרה
  • מפקד בלגיון הכבוד
  • מסדר הכוכב של קאראג'ורג'ה
  • בפסקה זו רשומה אחת נוספת שטרם תורגמה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלכסנדר, נסיך הכתר של סרביהסרבית: Александар II Карађорђевић; נולד ב-17 ביולי 1945) הוא נסיך סרבי המשמש כראש בית קאראג'ורג'ביץ'. שימש כיורש העצר האחרון של ממלכת יוגוסלביה, וכיום תובע לכתר סרביה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכסנדר נולד ב-17 ביולי 1945 אביו הוא פטר השני, מלך יוגוסלביה ואמו היא אלכסנדרה מיוון, מלכת יוגוסלביה. מצד אביו סביו הם פטר הראשון, מלך סרביה ופרדיננד הראשון, מלך רומניה. מצד אמו, סבו הוא אלכסנדרוס הראשון, מלך יוון. אביו של אלכסנדר נמלט ללונדון בעקבות הפלישה ליוגוסלביה בידי גרמניה הנאצית, ואלכסנדר נולד בגולה, לאחר שאביו כבר חזר לשלטון, לפחות באופן רשמי. יש הטוענים שממשלת בריטניה ויתרה באופן זמני על ריבונותה באזור בית המלון שבו אלכסנדר נולד, כדי שיורש העצר ייוולד על אדמה יוגוסלבית.[1] אולם יש המפקפקים בסיפור זה.

בנובמבר של אותה שנה זכה יוסיפ ברוז טיטו בבחירות לראשות ממשלת יוגוסלביה שהוחרמו בידי האופוזיציה.[2] המלוכה ביוגוסלביה בוטלה[3] ופטר השני ומשפחתו נותרו בגלות בלונדון.[4] פטר השני המשיך להשתתף בטקסים ונודע כמלך יוגוסלביה הגולה, אולם נעדר כח פוליטי.[5] ב-1947 בוטלה האזרחות היוגוסלבית של בני בית קאראג'ורג'ביץ', ורכושם הוחרם.[6]

אלכסנדר הוטבל במנזר וסטמינסטר. סנדקיו היו ג'ורג' השישי, מלך הממלכה המאוחדת ובתו הנסיכה אליזבת. בהמשך עלו נישואיהם של הוריו על שרטון. אביו עזב לארצות הברית, בעוד אמו נותרה בלונדון. בשל בעיות בריאותיות וכלכליות של המשפחה, הוריו של אלכסנדר לא היו יכולים לטפל בו, והוא גודל בידי סבתו מצד האם, אספסיה מנוס. הוא התחנך בבית הספר לה רוזי בשווייץ, ולאחר מכן באקדמיית קלבר באינדיאנה. לאחר מכן הוא השלים את השכלתו בבית הספר גורדונסטון בסקוטלנד ובמילפילד בסאמרסט. הוא חלם על קריירה בצבא הבריטי, ובהתאם לכך נרשם לאקדמיה הצבאית המלכותית בסנדהרסט אותה סיים ב-1966. הוא הוצב ברגימנט נושאי הרומח ה-16, והוצב בגרמניה המערבית ובמזרח התיכון. הוא עזב את הצבא ב-1972 בדרגת קפטן. לאחר סיום שירותו הצבאי פנה לעולם העסקים.[7]

ב-1991 עבר אלכסנדר לגור במולדתו - יוגוסלביה. הוא היה תומך של סלובודן מילושביץ', ולאחר נפילתו של זה ב-2000, עזב אלכסנדר את יוגוסלביה. ב-27 בפברואר 2001 העביר הפרלמנט היוגוסלבי חוק המחזיר את אזרחותם של בני בית קאראג'ורג'ביץ'. החוק גם אישר את החזרת חלק מנכסי המשפחה לידיה. אלכסנדר מתגורר כיום בארמון המלכותי בבלגרד. המלוכנים בסרביה מכירים באלכסנדר כ"אלכסנדר השני, מלך סרביה". אלכסנדר עצמו תובע את הפיכתה של סרביה למונרכיה חוקתית בראשותו.[8] פועלו זכה לתמיכת הכנסייה האורתודוקסית הסרבית, וזוראן ג'ינג'יץ' נראה בחברת המשפחה פעמים רבות, אם כי מעולם לא תמך במלוכנים באופן רשמי. עם זאת, הוא מקפיד להישאר מחוץ לפוליטיקה.

בעקבות פירוק האיחוד של סרביה ומונטנגרו, עלתה מחדש סוגיית השבת המלוכה לסרביה, אולם הרעיון נדחה. ב-2011 פרסם הצהובון הסרבי בליץ' סקר אשר הראה ש-64% מאזרחי סרביה תומכים בהשבת המלוכה.[9] בסקר נוסף שנערך במאי 2013 היו 39% מהנשאלים תומכים במלוכה. ביולי 2015 נערך סקר נוסף בו 49.8% מהמשיבים הביעו תמיכה בשיקום המלוכה, 44.6% התנגדו ו -5.5% לא הביעו דעה.[10] סרבים רבים מסויגים מכך שאלכסנדר עצמו אינו דובר סרבית שוטפת.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1 ביולי 1972, נישא אלכסנדר למריה דה גלוריה, נסיכת אורליאן-ברגנזה ממשפחת המלוכה של האימפריה הברזילאית. החתונה נערכה בסביליה שבספרד. נולדו להם שלושה ילדים:

מכיוון שמריה היא קתולית, איבד אלכסנדר את מקומו בסדר הירושה לכתר הבריטי, בו נכלל בשל היותו צאצא של ויקטוריה, מלכת הממלכה המאוחדת. הוא קיבל את מקומו מחדש ב-2015 עקב ביטול הסעיף השולל את הזכות ממי שנישא לקתולי. ב-1985 התגרשו אלכסנדר ומריה, וב-20 בספטמבר של אותה שנה נישא אלכסנדר מחדש לקתרין בטיס, אשר קיבלה את התואר "נסיכת הכתר של יוגוסלביה".

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

פטר הראשון, מלך סרביה
 
זורקה, נסיכת מונטנגרו
 
פרדיננד הראשון, מלך רומניה
 
מריה מאדינבורו, מלכת רומניה
 
קונסטנטינוס הראשון, מלך יוון
 
סופיה, נסיכת פרוסיה
 
פטרוס מנוס
 
הלנה ארגירופולוס
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אלכסנדר הראשון, מלך יוגוסלביה
 
 
 
 
 
מריה מרומניה, מלכת יוגוסלביה
 
 
 
 
 
אלכסנדרוס הראשון, מלך יוון
 
 
 
 
 
אספסיה מנוס
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פטר השני, מלך יוגוסלביה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אלכסנדרה מיוון, מלכת יוגוסלביה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אלכסנדר, נסיך הכתר של יוגוסלביה


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]