אלי ביתאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלי ביתאן
לידה 27 ביולי 1990 (בן 33)
ירושלים
מדינה ישראל
תקופת הפעילות מ-2007
עיסוק עיתונאי
מעסיק בחדרי חרדים, שיחה מקומית, ערוץ עשר עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
פייסבוק elibitan
טוויטר Eli_Bitan
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלי ביתאן (נולד בה' באב ה'תש"ן, 27 ביולי 1990) הוא עיתונאי, עורך ושדרן רדיו ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשכונת קריית משה בירושלים, ליעל ולאבנר ביתאן, מקים "חסלט" ו"גלאט עלים". אמו ממוצא יהודי-מרוקאי ואביו ממוצא יהודי-תוניסאי.

בגיל צעיר עברה משפחתו לבית שמש. הוא למד בבית הספר החרדי-אמריקאי "מגן אבות" ו"תורה לשמה" המשתייך לרשת החינוך של ש"ס. למד בישיבת "משכן שלמה" של הרב אברהם פרוידיגר בירושלים, ומשם המשיך לישיבת פוניבז' בראשות הרב שמואל מרקוביץ', בעת לימודיו בישיבת פונוביז' הוא יצא בשאלה, ובתקופה מסוימת הסתובב ללא כיפה.[1]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007 התחיל לשמש ככתב בעיתון "שעה טובה", תחת העורך הראשי יונתן אינדורסקי. ביתאן כתב תחת שורת שמות-עט: אלי נתיב, מאיר ווסטהיים, קלמן מילר ועוד. באותה שנה עבר להתגורר בתל אביב, ועבד כיועץ תסריט בסרט "המשוטט" של אבישי סיון, ובעבודות כתיבה ועריכה שונות. בשנת 2008–2009 הגיש תוכנית רדיו בתוכנית הצעירים של רשת א' "בראש צעיר".

כעבור כמה שנים החל לכתוב במגזין החרדי "בקהילה". בפברואר 2014 החל לערוך באתר "בחדרי חרדים"[2], במקביל הצטרף לכתיבה באתר "שיחה מקומית", אותו אף ערך במשך שנתיים.

במקביל משמש כפרשן לענייני חרדים ופוליטיקה חרדית בתוכניות טלוויזיה, בין השאר ב"לונדון את קירשנבאום" בערוץ 10, וחבר-קבע במועצת הפרשנים של קו הנייעס "קו הסקופים".

במאי 2017 התפרסם כאשר נאם בעצרת השמאל בכיכר רבין לציון חמישים שנה למלחמת ששת הימים וכיבוש השטחים. נאומו של ביתאן עורר מהומה ברשתות החברתיות, וגורמי ימין פנו להנהלת אתר "בחדרי חרדים" בדרישה לפטרו, לאחר שבוע הודיעה הנהלת האתר על פיטוריו של ביתאן מתפקיד העורך. בהמשך נאם בהפגנה שהתקיימה מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בקריאה לסיים את גרירת הרגליים בחקירות נתניהו[3].

מינואר 2018, החל לשדר ברדיו כאן מורשת של תאגיד השידור הישראלי תוכנית אקטואליה מדי בוקר בימי ראשון-רביעי בשם "מנדי וביתאן" יחד עם העיתונאי החרדי מנדי גרוזמן. מ-29 באוגוסט 2019 התוכנית משודרת גם ביום חמישי ומשודרת גם בכאן 11. התוכנית בעלת אופי אקטואלי, לצד עיסוק בסדר היום במגזר הדתי והחרדי. השניים חשפו בתוכנית הקלטות של ראש ישיבת פוניבז', הרב גרשון אדלשטיין, בהן הוא מורה להורים שלא למחות בילד מחלל שבת, ואף לרכוש לבנות בגדים "שאינם צנועים". ההקלטות עוררו סערה במגזר החרדי[4]. התכנית "מנדי ביתאן" מאופיינת בעיסוק בנושאי פנימיים של החברה החרדית, שבהן התקשורת החרדית ממעטת לעסוק, השניים אף היו הראשונים לסקר את הפיצול בחסידות גור. במשך חמש וחצי שנות קיומה הפכה התכנית להיות אחת התוכניות המואזנות והאהובות במגזר החרדי בשעות הבוקר.

מאז 2015 משמש ביתאן כפרשן בקו הנייעס הנקרא קו הסקופים. קווי נייעס נועדו לציבור החרדי שאינו צורך טלוויזיה ואינטרנט ובדרך כלל גם לא רדיו, ומאפשרים למאזינים לקבל מידע עדכני שאינו כפוף לתקשורת החרדית הממוסדת. מאז 2018 הוא מגיש מדי יום במשך חמישה ימים בשבוע את מהדורת בין הסדרים יחד עם העיתונאי חיים פרידלנדר ועורך אתר בחדרי חרדים משה ויסברג. "בין הסדרים" עסוקה בניתוח ההתרחשויות הפנימיות בעולם הישיבות, הכוללים, החצרות החסידיות ובתי הרבנים, ונחשבת לפופולרים מאד בקרב בני ישיבות ובנות סמינר.

במשך השנים סיקר ביתאן את תופעת התאגדות אלפי עובדים חרדים והקמת עשרות ועדי עובדים במגזר, כתב רבות על התגבשות הפלג הירושלמי הליטאי תחת מנהיגותו של הרב אוירבך, סיקר את המריבות בין הפלגים בישיבת פוניבז' בה למד[5], ראיין שורה ארוכה של פוליטיקאים ובוגרי מערכת הביטחון. יחד עם עקיבא ווייס ראיין מול המצלמה את יו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד[6], ריאיון שבו הצהיר לפיד על רצונו להתפייס עם המגזר החרדי. הריאיון עורר עניין ציבורי.

מפברואר 2018 כותב על חרדים במקור ראשון, ביומן ובמוצש. במסגרת עבודתו הוא פרסם סדרה בת חמישה פרקים על "הגדוילים" השולטים בעולם הרבני היום (הפרק החמישי עסק ברבניות הגדולות), תחקירים על האדמו"ר מגור ובני ביתו, וסיקור על הפילוג בחסידות הגדולה בישראל.

מאז מאי 2021 מופיעים ביתאן ומנדי גרוזמן בתוכניתו של הקומיקאי שי שטרן בכאן 11, בכתבות קומיות בהן הצמד מכיר לשי שטרן את נבכי החברה החרדית, והוא בתמורה לוקח אותם להכיר את העולם החילוני. השניים ממשיכים עם שי שטרן כבר שלוש עונות. בדצמבר 2022 החל להשתתף באופן קבוע בתוכנית האירוח הסאטירית "מה שתגידו" של כאן 11[7].

ביתאן מרצה במחלקה לתקשורת במכללה האקדמית ספיר ושימש כיועץ תסריט בסדרת הנערים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא שירת בצבא. בל"ג בעומר תשפ"א נישא לריקי אופנהיים, פסיכולוגית בעיריית בני ברק. השניים מתגוררים ביפו ולהם בן משותף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]