אליף תלויה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליף תלויה (-ٰ)
אלפבית ערבי
ا ب ت ث ج ح
خ د ذ ر ز س
ش ص ض ط ظ ع
غ ف ق ك ل م
ن ه و ي
סימנים נוספים
ء ال
אותיות חיצוניות
ژ ڨ
תשכיל
ـَ ـِ ـُ ـًا ـٍ ـٌ
ـْ ـّ ـٰ آ ٱ
אליף תלויה

אליף תלויהערבית: ألف خنجرية, בתעתיק: אַלִף חַ'נְגַ'רִיַّה, פירוש: אליף פגיון) היא אחת מסימני התשכיל. היא מציינת תנועת /aː/, כמו פתחה-אליף, למשל במילה هَـٰذَا (הַאדַ'א – זה) או رَحْمَـٰن (רחמאן). האליף התלויה מופיעה רק בכמה מילים מודרניות, אך אלה כוללות כמה מילים נפוצות; עם זאת, היא נכתבת רק לעיתים רחוקות, אפילו בטקסטים מלאים, למעט בקוראן.[1][2] כפי שויליאם רייט מציין, "אליף סומן בהתחלה לעיתים רחוקות יותר מאשר התנועות הארוכות האחרות, ומכאן קורה שבתקופה מאוחרת יותר, לאחר המצאת נקודות התנועות, זה צוין בכמה מילים נפוצות מאוד רק על ידי פתחה (כלומר האליף תלויה)".[3] רוב המקלדות אינן כוללות את האליף התלויה. המילה الله (אללה) מיוצרת בדרך כלל באופן אוטומטי על ידי הזנת "אליף לאם לאם הא". המילה מורכבת מאליף + ליגטורה של לאם כפול עם שדה ואליף תלויה על הלאם.

עם פתחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן שתי דרכים אפשריות לייצג את האליף התלויה במהדורות מודרניות של הקוראן. במהדורות מודפסות במזרח התיכון האליף התלויה כתובה עם פתחה: رَحْمَـٰنِ (רחמאן). לעומת זאת, במהדורות המודפסות בדרום אסיה (פקיסטן, הודו ובנגלדש) האליף התלויה נכתבת ללא פתחה: رَحْمٰنِ (רחמאן).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Alhawary, Mohammad T. (2011). Modern standard Arabic grammar: a learner's guide. Wiley-Blackwell. pp. 17–18. ISBN 978-1-4051-5501-4.
  2. ^ Ryding, Karin C. (2005). A Reference Grammar of Modern Standard Arabic. Cambridge University Press. p. 28.
  3. ^ Caspari, Carl Paul (1896). Wright, William; Smith, William Robertson; de Goeje, Michael Jan (eds.). A Grammar of the Arabic Language. Vol. 1 (3rd ed.). pp. 9–10.