אליס (סביבת פיתוח)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Alice
תאריך השקה 1998 עריכת הנתון בוויקינתונים
מתכנן אוניברסיטת קרנגי מלון
מפתח אוניברסיטת קרנגי מלון
גרסה אחרונה 3.8 (2 בספטמבר 2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
רישיון BSD License[1][2]
סיומת a2w.
www.alice.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליס (Alice) היא סביבת פיתוח תלת-ממדית חינמית, שנועדה לקדם את הוראת מדעי המחשב, בדגש על תכנות מונחה עצמים (Object-Oriented) לתלמידי חטיבת ביניים ותיכון. סביבת Alice מאפשרת יצירת אנימציות גרפיות תלת-ממדיות (סרטונים ומשחקים אינטראקטיביים), בקלות ובמהירות, תוך שימוש בספרייה עשירה של מודלים תלת-ממדיים קיימים במגוון נושאים. אליס כוללת יכולות תכנות מתקדמות של תכנות מונחה עצמים תוך שימוש בעורך (editor) גרפי המבוסס על עיקרון גרור ושחרר, המבטל את האפשרות לשגיאות תחביר (syntax errors) בתכנות. שפת אליס פותחה באוניברסיטת קרנגי מלון, על ידי קבוצת מחקר בהובלת רנדי פאוש.

השם Alice הוא מחווה ליצירה "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות".

מטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליס פותחה במימון ממשלת ארצות הברית כדי לתת מענה לירידה מתמדת באחוז התלמידים בחינוך העל-יסודי הבוחרים ללמוד מדעי המחשב ולשיעור הנמוך של תלמידים המתמידים בלימודים אלה[3].

שפת אליס מאפשרת לימוד תכנות בצורה מהנה, על ידי יצירה של אנימציות ומשחקים, ובכך מנגישה את התכנות גם לאוכלוסיות שבאופן טבעי לא נמשכו למדעי המחשב. השפה יוצרת המחשה פשוטה ואינטואיטיבית של עקרונות רבים של תכנות מונחה עצמים, ותכנות מבוסס אירועים (event-driven).

מחקרים[4] הראו כי רמת ההישגים של תלמידים שהשתמשו באליס עלתה משמעותית ואחוז התלמידים שהמשיכו לקורס המשך במדעי המחשב עלה דרסטית (מ-47% ל-88%). בשני המקרים השיפור המשמעותי ביותר היה אצל תלמידים שהוגדרו בסיכון גבוה לנשירה (ללא ניסיון מוקדם בתכנות, וללא רקע מתמטי חזק).

התאמה לצורכי הוראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליס פותחה תוך מחשבה על הצרכים והאילוצים של בתי ספר:

  • סביבת אליס (בגרסה 2.4) ניתנת להפעלה ללא צורך בהתקנה (תוכנה ניידת - פשוט מעתיקים את הקבצים לדיסק).
  • התוכנה היא חינמית - דבר המאפשר התקנתה על כל מחשב בית ספר, וכן מאפשר לתלמידים לעבוד גם בבית.
  • סביבת אליס עובדת היטב גם על מחשבים ישנים יחסית (אינה מחייבת חומרה חזקה במיוחד), ורצה גם ב-WINDOWS (כולל WINDOWS 8) וגם ב-MACINTOSH.
  • קיימים מספר ספרי הדרכה (באנגלית) אותם ניתן לרכוש, המלווים בקובצי הדגמה אותם ניתן להוריד חינם.
  • קיימים חומרי הדרכה[5] (מצגות, תרגילים פתורים וכו') הפתוחים להורדה עבור מורים.
  • קיים פורום[6] לתמיכה ולהחלפת פרויקטים וחומרים.

גרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל ספרות ההדרכה מבוססת על גרסה 2 (תת-הגרסה העדכנית ביותר היא 2.4.3), כולל קובצי הדגמה, ספרות, מדריכי משתמש וכולי.

גרסה 3.1 (בטא) יצאה באוגוסט 2012. הגרסה כוללת ממשק משתמש משופר אך לא כל היכולות של גרסה 2 קיימות בה. בנוסף גרסה 3 אינה מסוגלת לקרוא קבצים של גרסה 2 (עליהם מבוססים כל חומרי ההדרכה כיום), דבר העשוי לעכב את המעבר אליה.

תמיכה בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליס 2.4 אינה תומכת בעברית (למעט יכולת להציג אותיות עבריות באלמנטים של 3D-Text, וגם זה ללא תמיכה בכתיבה מימין לשמאל). יתר על כן, אם משתמשים באותיות עבריות עבור שמות אובייקטים באליס 2.3, הדבר יגרום לקובץ להפגם (corruption) בעת השמירה לדיסק ברמה שלא ניתן לקרוא אותו יותר.

אליס 3.1 תומכת בעברית ברמה בסיסית. טקסט שהדמויות אומרות/חושבות (בתוך "בועות" כמו בקומיקס) תומך בעברית ומוצג מימין לשמאל אבל שילוב סימני פיסוק או עברית-אנגלית הוא בעייתי. טקסט בתוך אלמנטים של 3D-Text יכול להיות באותיות עבריות, אך מוצג משמאל לימין (המילה שלום תוצג "םולש").

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]