אליס לידל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליס לידל
Alice Liddell
לידה 4 במאי 1852
וסטמינסטר, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 בנובמבר 1934 (בגיל 82)
ואסטרם, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Church of St Michael and All Angels עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים Cuffnells עריכת הנתון בוויקינתונים
ידועה בשל שימשה כהשראה לדמות הגיבורה בספרים "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" ו"מבעד למראה ומה אליס מצאה שם"
בן או בת זוג רג'ילנד הרגריבס (15 בספטמבר 188013 בפברואר 1926) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אליס לידל כפי שצולמה על ידי לואיס קרול

אליס פלזנס לידל (לימים: הרגריבס (Hargreaves), בשם מלא באנגלית: Alice Pleasance Liddell;‏ 4 במאי 1852 - 16 בנובמבר 1934) הייתה ההשראה לדמות הגיבורה מ"הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" ו"מבעד למראה ומה אליס מצאה שם", ספרי הילדים הקלאסיים שכתב לואיס קרול.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לידל נולדה להנרי ג'ורג' לידל (שהיה הדיקן בקולג' בו לימד לואיס קרול) וללורינה האנה.

משפחת לידל הייתה בקשר עם לואיס קרול מאז שאליס הייתה בת ארבע. לואיס קרול בילה שעות רבות עם אליס ועם אחיותיה לורינה (הבכורה) ואדית (צעירה מאליס). הוא נהג לצאת איתן לטיולים, לספר להן סיפורים ואף צילם צילומים רבים שלהן.

במסגרת חגיגות המאה להולדתו של קרול, שחזרה לידל את חוויותיה מאותה תקופה: "הוא היה מספר לנו סיפורים ומוסיף להם איורים בעיפרון או בעט, שאותם שירבט תוך כדי סיפור. כשהיינו מאושרות ומשועשעות לגמרי מסיפוריו, הוא היה מציב אותנו בתנוחה מסוימת וחושף את לוחות הצילום, לפני שהלך הרוח הנכון יחלוף... ציפינו בכליון עיניים לשעות המאושרות בדירתו של המרצה למתמטיקה".

על פי עדותו של קרול, וכן של אחרים שנכחו במקום, סיפורו של הספר "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" מתחיל מסיפור שסיפר קרול ללידל ולאחיותיה, ב-4 ביולי 1862, בהפלגה בסירת משוטים על התמזה. סיפור זה מצא חן בעיני אליס והיא ביקשה מקרול שהוא יועלה על הכתב. לאחר כעשרה חודשים קרול העלה את הסיפור על הכתב ואף התייעץ עם חבר לגבי האפשרות להוציאו לאור. לאור התגובה החיובית שקיבל הוא המשיך בתוכניותיו ובנובמבר 1864 העניק ללידל כתב יד מאויר של הסיפור, לו קרא "הרפתקאות אליס מתחת לאדמה", כמתנת חג המולד.

עוד קודם לכן, הקשר של לידל עם קרול נותק כמעט לחלוטין בצורה פתאומית למדי בחודש יוני 1863. כשנתן לה את כתב היד, אמר קרול שלידל "השתנתה מאוד וכלל לא לטובה - מן הסתם עוברת את שלב המעבר המביך הרגיל". רוב קשריו עם הילדות הידידות נותקו בשלב זה פחות או יותר, אך הקשר עם אליס היה טעון יותר והפסקתו פתאומית יותר.

לאחר שניהלה רומן עם הנסיך לאופולד, דוכס אולבני, שנפסק בשל דרישתה של אימו ויקטוריה, מלכת הממלכה המאוחדת שהוא יתחתן רק עם בת אצולה[1][2] התחתנה לידל עם רג'ילנד הרגריבס ב-15 בספטמבר 1880. רוב הביוגרפים של קרול מסכימים כי החתונה הייתה טרגדיה עבורו. הוא לא נכח בה, אם כי שלח לזוג הטרי מתנה, וכשהוציא לאור את "הרפתקאות אליס מתחת לאדמה" הסיר את תמונתה מהשער האחורי של הספר. בהתכתבויות ביניהם, שעסקו לרוב בעניינים טכניים הנוגעים לספרי אליס או בעותקים מספריו ששלח קרול ללידל, הם כינו זה את זה "גב' הרגריבס" ו"הסופר". גם מכירתו של כתב היד המקורי של הספר לאחר מותו של קרול לימדה על יחסה הקריר אליו.

בהמשך חייה חוותה לידל טרגדיות אישיות: שניים משלושת בניה, אלן וליאופלד, נהרגו במלחמת העולם הראשונה. לאחר מכן מת גם בעלה, ב-1926, והיא נשארה בודדה. בנה הצעיר קריל בילה בלונדון את מרבית זמנו וחי חיים פזרניים. לבסוף התחתן, עבר ללונדון ולא שב לאחוזת משפחתו.

לקראת סוף חייה, בשנת המאה להולדתו של קרול, היא קיבלה תואר דוקטור של כבוד מאוניברסיטת קולומביה והתראיינה לכלי התקשורת בארצות הברית. לאור ההתעניינות הרבה שזכתה לה בביקורה בארצות הברית, כתבה לידל שהיא "עייפה מלהיות אליס בארץ הפלאות".

היא מתה ב-1934, בגיל 82.

קשריה עם קרול[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחסיה של לידל עם קרול היו מורכבים ביותר וזכו לאינספור ניתוחים מצדם של חוקרים רבים. קיימת השערה רווחת לפיה קרול היה מאוהב בלידל, השערה המקובלת על רבים מהחוקרים אך לא על כולם. ידוע בוודאות שהקשר ביניהם היה הדוק, ושנותק כמעט לחלוטין בצורה פתאומית למדי בחודש יוני 1863. קשרו זה עם לידל היה אחד הבולטים ביותר מבין קשריו הרבים עם ילדות, והוא תיאר אותה "כילדה ידידה האידיאלית".

לקרול היו ילדות ידידות רבות אך קשריו עם ילדים בנים, לעומת זאת, היו קרים בהרבה מכיוון שהם לא התאימו בעיניו לאידיאל היופי שהעריץ כל כך אצל ילדות, וכן משום שהוא לא העריך את אופיים. בעבר הוא אמר "אני מחבב ילדים, מלבד בנים", והחוקר מרטין גרדנר העריך ב"אליס המוערת" שיש קשר בין איבתו זו לבנים זכרים להפיכתו של תינוק הדוכסית לחזיר ב"הרפתקאות אליס בארץ הפלאות".[3] היו לו מספר קשרים ידידותיים עם ילדים בנים, אך הם בטלים בשישים לעומת מספרן הרב של הילדות שהיו לידידותיו. בנוסף, מראן של ילדות עירומות גרם לו הנאה מרובה, והוא צילם תמונות רבות המתעדות אותן (ברשות הוריהן של הילדות), בעוד מראם של ילדים עירומים לא מצא חן בעיניו. עובדות אלו עוררו טענות רבות לכך שהיה אופי אירוטי בקשרים אלו. הוא ציווה שכל תמונות העירום שצילם יושמדו אחרי מותו, וכיום נשארו רק ארבע מהן.[4] אמנם, כיום מעלים כמה חוקרים את הסברה כי קשריו של קרול עם בנות לידל הייתה קשורה ברומן עם אמן דווקא.[5]

בין אותו טיול לבין הוצאתו לאור של הספר חלה התקררות פתאומית ביחסים בין קרול לבין בני משפחת לידל. כשהייתה כבת 11, ביוני 1863, נראה שקרול כמעט ולא התראה איתם. הדפים מיומנו שעסקו ב-27 עד 29 לאותו חודש נתלשו על ידי אחייניתו, מנלה דודג'סון, כדי לשמור על כבודו של המת. ב-30 ביוני הוא כתב משפט אחד על כך שהם יצאו לחופשת הקיץ שלהם, והפעם הבאה בו הם מופיעים ביומנו היא כעבור חצי שנה: "הגברת לידל והילדים היו שם - אך אני התרחקתי מהם, כפי שעשיתי במשך כל השליש הזה".

מרבית החוקרים מאמינים שמקור הנתק הוא בכך שקרול ביקש את ידה של אליס מהוריה אך נדחה.[6] פער של 20 שנים היה מקובל באותה תקופה, וגיל הנישואים המותר עבור בנות היה 12 שנים (אליס הייתה בת 11, וייתכן שקרול התכוון לכך שהנישואים יתבצעו רק כשאליס תגיע לפרקה). למרות זאת, קרול היה אדם מוזר למדי והכנסתו לא הייתה גבוהה, וייתכן שזה מה שמנע את נישואיהם. עם זאת, ישנה השערה אחרת לפיה לא אליס היא שעניינה אותו, אלא אחותה הגדולה, לורינה, מה שגרם לנתק בין קרול למשפחת לידל. בכל אופן, אין ספק שהקשר בינו לבין אליס היה הדוק והשפיע על שניהם.

בין שתי האליסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליס מוצאת בקבוק שעליו כתוב "שתה אותי", מתוך "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות"

השאלה העולה היא - מה היה הקשר בין דמותה של לידל לזו של אליס בספרים? אמנם הדגם החיצוני של טניאל לאליס הייתה ילדה ידידה אחרת של קרול בשם מרי הילטון בדקוק, אם בכלל השתמש בדגם חיצוני, אך אופיין של שתי האליסות היה דומה במידה זו או אחרת. שתיהן היו מעט רגזניות, בטוחות בעצמן, סקרניות ובעלות דמיון מפותח. אירועים רבים ב"הרפתקאות אליס בארץ הפלאות", ורבים עוד יותר ב"מתחת לאדמה", מבוססים על מקרים אמיתיים שקרו לקרול וללידל. למרות זאת החפיפה בין הדמויות הייתה חלקית בלבד.

ישנה הסכמה בקרב החוקרים שניתן למצוא ב"מבעד למראה" התייחסות ישירה יותר ללידל ולקשר בינה לבין קרול מאשר אלו שפורטו. על פי פרשנים רבים, מייצגת דמותו של "הפרש הלבן" בספר זה את קרול, ולפיכך הסיטואציה בה אליס נפרדת מהפרש הלבן והופכת למלכה מייצגת את התבגרותה של אליס ונטישתה אותו.[7]

רמז ברור ל"אליס" הוא בשיר הסיום של "מבעד למראה", המספר על אותו טיול לתמזה בו נולד הספר. השיר הוא אקרוסטיכון, שהאותיות הראשונות בכל שורה בו מרכיבות את שמה המלא של לידל.[8]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מיכל קירזנר-אפלבוים, לואיס קרול ואליס – מסע בארץ הפלאות, תל אביב: הוצאת מפה, 2007

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אליס לידל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לואיס קרול ואליס, עמוד 75
  2. ^ יש הטוענים שהרומן כלל לא התקיים, Leach, Karoline In the Shadow of the Dreamchild, עמוד 201
  3. ^ מרטין גרדנר, הרפתקאות אליס בארץ הפלאות, תרגמה רנה ליטוין במהדורה המכילה את הערותיו של גרדנר, עמוד 69
  4. ^ לואיס קרול ואליס, עמודים 45-46
  5. ^ כך על פי חיים שפירא בהרצאותיו במסגרת אוניברסיטה משודרת
  6. ^ לואיס קרול ואליס, עמוד 70
  7. ^ מרטין גרדנר, מבעד למראה ומה אליס מצאה שם, תרגמה רנה ליטוין במהדורה המכילה את הערותיו של גרדנר, עמוד 150
  8. ^ מרטין גרדנר, מבעד למראה ומה אליס מצאה שם, תרגמה רנה ליטוין במהדורה המכילה את הערותיו של גרדנר, עמוד 180