אלופריניים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאלופריניים
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: דו-חיים
סדרה: חסרי זנב
תת־סדרה: ניאובטרכיה
על־משפחה: אילניתאים
משפחה: אלופריניים
סוג: Allophryne
מין: Allophryne ruthveni
שם מדעי
Allophryne
Gaige, 1926
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צפרדע טורקט-היל (שם מדעי: Allophryne ruthveni) היא צפרדע יחידה בסוגה ובמשפחתה. המשפחה שייכת לסדרת חסרי הזנב. הצפרדעים הללו חיות בגיאנה, ונצואלה, סורינאם, ברזיל ובוליביה.

מאפיינים פיזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוהי צפרדע קטנה. צבעיה משתנים- גופה יכול להיות שחור עם פסים ונקודות זהובים או צהוב חיוור, או מצב הפוך- גוף זהוב או צהוב חיוור, עם פסים ונקודות שחורים. גופה שטוח, וכך גם ראשה. יש לה שק קול אחד בלבד, הנמצא מתחת ללסתה התחתונה. הרפידות באצבעותיה גדולות יחסית, והם אף יותר גדולים מהאצבעות עצמן. האוזן התיכונה שלה גלויה. היא דומה לצפרדעים ממשפחת האילניתיים, אולם הן נבדלות בצורת הקצה של הגלילים שלהן.

מיון טקסונומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצפרדע מהסוג Allophryne הוא חלק ממשפחה המכילה סוג אחד בסדרת חסרי הזנב: Allophrynidae. מחלוקות רבות התעוררו בנוגע לסיווגו של מין זה, בשל היחסים האבולוציוניים המורכבים שלו. הוא צורף למשפחות כמו האילניתיים, קרפדיים, לפטודקטיליים, ועד לאחרונה המינים הקרובים אליו ביותר לא היו מוכרים וידועים.

Allophryne דומה בצורתו החיצונית לאילניתיים, אך הוא שונה מהם בצורת הגלילים באצבעותיו. אף על פי שיש להם דמיון מורפולוגי רב, מחקרים פילוגנטיים מ-2012 הראו כי משפחת האלופריניים היא הטקסון-אח של משפחת הצנטרולניים[2]. גם האלופריניים וגם הצנטרולניים קרובים יחסית ללפטודקטיליים.

אקולוגיה והתנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צפרדעים אלה הן עציות למחצה, שכן הם מבלות חלק מהזמן בשהייה על עצים שגובהם נע בין מטר אחד לשלושה מטרים, ואת חלקו האחר על האדמה. הן נוטות להתרבות מהר, שכן הן מנצלות את שלוליות המים הקטנות שנוצרות לאחר תקופה גשומה. הן נמצאות ביערות דלילים יחסית, אך הן נמנעות מחיים ביבשה חשופה. מצב שימור המין הוא ללא חשש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלופריניים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]