אישיות בלתי רצויה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אישיות בלתי רצויה (מוכר גם הביטוי הלטיני Persona non grata, פרסונה נון גרטה) היא הגדרה לדיפלומט שרשויות המדינה שהוא משמש בה כנציג של מדינה אחרת אינן מעוניינות בו[1]. בדרך כלל הסיבה היא עימות בין שתי המדינות. כשמכריזים על דיפלומט כאישיות בלתי רצויה הוא מחויב לעזוב מיד את המדינה.

לפעמים סיבת ההכרזה כאישיות בלתי רצויה היא חשש מריגול או עבירה פלילית כלשהי, ועקב חסינותו הדיפלומטית של הדיפלומט אין אפשרות לעצור אותו, אלא רק לגרשו על ידי הכרזה עליו כאישיות בלתי רצויה.

בביטוי הלטיני משתמשים גם בהשאלה, ביחס לאדם שהוא אישיות בלתי רצויה במקום מסוים.

בדיפלומטיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי סעיף 9 לאמנת וינה בדבר יחסים דיפלומטיים מדינה מקבלת יכולה "בכל עת ומבלי שתזדקק להסביר את החלטתה" להכריז על חבר במשלחת דיפלומטית כאישיות בלתי רצויה. אדם שהוכרז כך אינו מקובל על המדינה המקבלת ובדרך כלל נקרא לשוב למולדתו. אם המדינה השולחת אינה קוראת לדיפלומט לשוב למולדתו, המדינה המקבלת "יכולה לסרב להכיר באותו אדם כחבר משלחת."

בעוד שחסינות דיפלומטית מגינה על סגל המשלחת מהפרת חוקים אזרחיים ופליליים, בהתאם לדרג השליח, על פי סעיפים 41 ו-42 לאמנת וינה, אנשי המשלחת הדיפלומטית מחויבים לכבד את החוקים והתקנות הלאומיים המקומיים. הפרת חוקים ותקנות אלה עלול להוביל להכרזה על אישיות בלתי רצויה כאמצעי ענישה לדיפלומטים סוררים. הכרזה זו אף נמצאת בשימוש כאמצעי לגירוש דיפלומטים החשודים בריגול (פעולות המתוארות בדרך כלל כ"פעילויות שאינן מתיישבות עם מעמד דיפלומטי"), או כל התנהגות פלילית ברורה אחרת, כגון סחר בסמים. ההכרזה אף עשויה לבטא סימן סמלי לחוסר שביעות רצון. כך למשל, בתקופת המלחמה הקרה נתנו לא אחת הכרזות בדבר אישיות בלתי רצויה מצד אחד, לאחר שהצד היריב הכריז קודם לכן הכרזה דומה.

שימוש לא דיפלומטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשים שאינם דיפלומטים יכולים להיות מוכרזים כפרסונה נון גרטה על ידי מדינה. [2]

בנסיבות לא דיפלומטיות הכרזתו של אדם כאישיות בלתי רצויה משמעותה היא החרמתו של אותו אדם. מכל בחינה מעשית אדם כזה מוחרם מבחינה תרבותית, כאילו לא היה קיים.

בפיליפינים ובספרד, בתי המחוקקים המקומיים של מחוזות, עיירות וערים יכולים להכריז על אנשים או קבוצות מסוימות, כולל כאלה שאינם דיפלומטים או אינם אזרחי המדינה, כעל אישיות בלתי רצויה כדי להביע רגש שלילי כלפי אדם מסוים באמצעות החלטה לא מחייבת בחוק. זה יכול להיות בתגובה לאדם שהפר את התקנות או החוקים המקומיים. [3][4]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אישיות בלתי רצויה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אישיות בלתי רצויה, באמנת וינה בדבר יחסים דיפלומטיים (סעיף 9)
  2. ^ Deutsche Welle (www.dw.com), What does it mean to be declared persona non grata? | DW | 06.03.2019, DW.COM (באנגלית בריטית)
  3. ^ Artemio Dumlao, Fariñas declared persona non grata by his home province, Philstar.com
  4. ^ Europa Press, Pozoblanco (Córdoba) declara personas 'non gratas' a los miembros de 'La Manada', www.europapress.es, ‏2018-10-30
ערך זה הוא קצרמר בנושא מדע המדינה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.