אינטגרציית מידע ארגונית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אינטגרציית מידע ארגוניתאנגלית: Enterprise Information Integration, בראשי תיבות: EII) היא תפיסה ארכיטקטונית לשילוב נתונים ממקורות מידע שונים בארגון תוך שימוש בשכבת תווכה. התפיסה מבוססת על מודל פדרטיבי של נתונים ולא על מודל ריכוזי של נתונים.

ככל שמערכות המחשוב בארגון נעשות מורכבות יותר והטרוגניות יותר כך גדלה מורכבות ניהול הנתונים ומודל הנתונים בארגון. בנוסף לכך גדלה תדירות השינויים הנדרשים בתכני הנתונים ובמבנם כתוצאה מגידול קצב השינויים העסקיים בארגונים. אינטגרציית נתונים ארגונית מנסה להתמודד עם אתגרים אלה. היא מאפשרת הפשטה (Absraction) של הנתונים מזווית ראייה של היישום הצורך אותם. היישום מתייחס לנתונים ללא קשר לסוג מסד הנתונים או הקובץ שבו הם נמצאים. תווכת אינטגרציית הנתונים הארגונית מבוססת בדרך כלל על טכנולוגיות סטנדרטיות כגון XML ו Web Services התומכות ביכולת לטפל בנתונים בשקיפות של מודל הנתונים הפיזי והפורמט האמיתי בו הם מאוחסנים. סטנדרט חשוב המתייחס ישירות לאינטגרציית מידע ארגונית הוא Service Data Objects או בראשי תיבות SDO.

גישה זו שונה משתי גישות אחרות המנסות להתמודד עם מורכבות הנתונים בארגון:

  1. קונסולידציית נתונים - בתפיסה זו מאחדים מסדי נתונים שונים למסד נתונים אחד. ריכוז מרבית הנתונים באותו מסד נתונים מקטין את המורכבות
  2. מנגנונים לשילוב ישיר בין נתוני מסדי נתונים הטרוגניים - בתפיסה זו מבצעים פעולות שנבנו למסד נתונים יחיד על מספר מסדי נתונים הטרוגניים. במרבית המקרים משתמשים במנגנון של ביצוע פקודות SQL על מספר מסדי נתונים הטרוגניים כשלא תמיד כולם מסדי נתונים יחסיים. חלוצת תפיסה זו הייתה בשנות ה-90 של המאה הקודמת חברת התוכנה Information Builders, שהתיימרה לבנות משפחת מוצרי תוכנה לשילוב אוניברסלי של מסדי נתונים וקבצים. משפחת מוצרי התוכנה נקראה Enterprise Data Acces SQL או בקיצור EDA/SQL.

סוג אחר של אינטגרציית נתונים הוא ETL השונה במהותה ובתחום עיסוקה מאינטגרציית מידע ארגונית ומשתי הגישות שצוינו לעיל.

יתרונות וחסרונות של אינטגרציית מידע ארגונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

היתרון הגדול של גישת אינטגרציית הנתונים הכלל ארגונית ביחס לשתי הגישות האחרות הוא בגמישות ובזריזות (Agility) במימוש שינויים. יתרונות נוספים הם מניעת הצורך בשכפול נתונים, העלול לגרום לאי-עקביות ואיכות נמוכה של נתונים, היכולת לטפל במגוון רחב של סוגי מקורות נתונים, למשל היכולת לטפל גם במסדי נתונים מבוססי XML והיכולת לשנות באופן שקוף ליישומים המשתתפים את מקומם של נתונים, את מסדי הנתונים בהם הם נמצאים ואת הפלטפורמות הטכנולוגיות בהם נמצאים אותם מסדי נתונים. החיסרון של תפיסה זו הוא התקורה בביצועים ובמשאבים הנובעת מתוספת שכבת הפשטת הנתונים.

חסרונות מודל הקונסולידציה הם בחוסר הגמישות ובמשאבי זמן, כוח אדם ועלויות כספיות רבים הנדרשים למימוש הקונסולידציה. בחלק מהמקרים עלולה הקונסולידציה ליצור עומסים גדולים על מסד הנתונים המאוחד העלולים להביא לירידה גדולה בביצועים.

חסרונו העיקרי של המודל של שילוב ישיר בין נתוני מסדי נתונים הטרוגניים הוא בקושי לממש אותו מול מקורות מידע, שאינם מסדי נתונים יחסיים. חיסרון אפשרי נוסף הוא מימוש שילוב מסדי הנתונים באמצעות מסד נתונים ייעודי לשילוב כך שמול כל מסדי הנתונים המשתתפים משתמשים בדיאלקט SQL של אותו מסד נתונים ובתכונות ובמאפיינים שלו. תוכנות ומאפיינים אלה אינם בהכרח אופטימליים לעבודה עם מסדי נתונים אחרים גם במקרה שהם מסדי נתונים יחסיים.

מוצרים בולטים לטיפול ב EII[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. WebSphere Enterprise Information Integrator של חברת IBM
  2. AquaLogic Data services של חברת BEA שנרכשה לאחרונה על ידי חברת Oracle
  3. Avaki של חברת Sybase
  4. Information Integrattor של חברת Software AG

אינטגרציית מידע ארגונית ומגמות אחרות בארכיטקטורות תוכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אינטגרציית מידע ארגונית קשורה קשר הדוק ל SOA (ארכיטקטורה מוכוונת שירותים). לשתיהן עקרונות משותפים כמו הפשטה (Abstraction) המחייבת תוספת שכבה ארכיטקטונית. שתיהן מנסות להשיג גמישות ולהקטין את התלות. הטכנולוגיות המאפשרות מימוש שתיהן הן טכנולוגיות מבוססות סטנדרטים בכלל ו XML ושירותי רשת בפרט. במקרים רבים המימוש נעשה בתפיסה של צימוד רפוי. אינטגרציית מידע ארגונית היא במקרים רבים הדרך למימוש שירותי נתונים במסגרת יישום ארכיטקטורה מוכוונת שירותים בארגון.

אינטגרציית מידע ארגונית כוללת תהליכים של איסוף ושילוב נתונים, המהווים חלק מהתהליכים העסקיים בארגון. אינטגרציית מידע ארגונית מהווה גם אחד מדפוסי האינטגרציה במימוש כולל של אינטגרציית EAI או הדור הקודם של כלי אינטגרציה, שמוחלף בהדרגה על ידי אינטגרציה המהווה חלק מארכיטקטורה מוכוונת שירותים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. לוג אינטרנטי של חברת Code Futures
  2. Enterprise Information Integration: The Foundation for Business Success and transformation,Michael Dortch, Aberdeen group, February 2008