אילן סבג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אילן סבג
לידה 12 במרץ 1970 (בן 54)
דימונה, ישראל
מדינה ישראלישראל ישראל
השתייכות צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות 19882020 (כ־32 שנים)
דרגה תת-אלוף  תת-אלוף
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
המערכה ברצועת הביטחון  המערכה ברצועת הביטחון
האינתיפאדה השנייה
מלחמת לבנון השנייה  מלחמת לבנון השנייה
מבצע צוק איתן  מבצע צוק איתן
מבצע מגן צפוני

אילן סבג (נולד ב-12 במרץ 1970) הוא קצין צה"ל במילואים בדרגת תת-אלוף. שימש כקצין ההנדסה הראשי בשנים 20172020.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סבג נולד וגדל בדימונה. התגייס לצה"ל ב-1988 ושירת כלוחם-פלס ומפקד כיתה בחיל ההנדסה הקרבית. לאחר קורס קצינים שירת כמפקד מחלקה, סגן מפקד ומפקד פלוגת הנדסה. פיקד על סיירת יעל בתקופת הלחימה בדרום לבנון והשתתף במבצע מרכבות האלים. לאחר מכן שימש סגן מפקד יהל"ם (יחידת הנדסה למשימות מיוחדות).

מפקד גדוד 603[עריכת קוד מקור | עריכה]

סבג פיקד על גדוד 603 באינתיפאדה השנייה, תקופה בה לחם הגדוד באזור רצועת עזה, בשנים 20032005.[1] סבג החליט להשתמש במחלקת הסיור (מחס"ר, בפיקודו של סגן אדם קימה) לפעילות התקפית נגד המחבלים ולא רק לביטחון שוטף. לוחמי המחס"ר התאמנו למשימה זאת, בין השאר בצליפה ביום ובלילה, ופיתחו טקטיקות ללוחמה זעירה ומארבים. האימונים נשאו פרי ובתקופה זו חיסלה המחס"ר עשרות מחבלים, רבים מהם על ידי צלפי היחידה במארבים ובטקטיקות שפיתחה, וזאת ללא נפגעים למחס"ר. על הישג זה זכתה המחס"ר בצל"ש אלוף פיקוד הדרום.[2] תחת פיקודו הגביר הגדוד את השימוש בדחפורי D9 משוריינים לפתיחת צירים בעקבות השימוש הרב במטעני גחון שהצליחו להשמיד 4 טנקים ישראליים. על כך אמר

"במלחמה הקשה מול מטעני הצד ברצועה בא לידי ביטוי ה־'די-9', אותו דחפור ענק שפותר כל בעיה בשדה, 'מלך' הקרב, ללא ספק. בעזה המפלצת הזו פשוט רמסה את הקרקע ואת כל מה שניצב מולה. החיילים שהפעילו את הדחפורים האלה עשו עבודה מקצועית, הם דרסו כל בית חשוד שבו התבצרו מחבלים והצילו חיים של הרבה חיילים, כי הייתה לנו בעיה קשה עם מטעני הגחון, שטנקים ונגמ"שים עלו עליהם. מכיוון שהגחון לא ממוגן כמו שאר כלי הרכב היו לא פעם נפגעים רבים, עד שהגיעו ה'די-9' ופשוט הורידו כף פלדה לקרקע ונסעו כשהם מגרדים את האדמה ומפוצצים כל מטען שהיה בדרך ושהיה מיועד לפוצץ טנק או נגמ"ש. ראיתי לא מעט כפות כאלו עפות באוויר עם פיצוץ מטעני הצד."

אל"מ אילן סבג, מפקד בית הספר להנדסה צבאית ולימים קצין הנדסה ראשי, 2013[3]

תפקידי מטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מכן שימש מפקד בא"ח הנדסה ועמד בראש ענף ההנדסה במרכז לאימוני יבשה. כאלוף-משנה שימש כקצין ההנדסה של פיקוד הדרום,[4] כיהן כראש מחלקת תורת ההנדסה הקרבית בזרוע היבשה וכמשנה לקצין הנדסה ראשי.[5] ב-2013 מונה למפקד בית הספר להנדסה צבאית.[6] בתום תפקידו יצא ללימודים במכללה לביטחון לאומי. ביולי 2016 הוחלט על מינויו לכהן כקצין הנדסה ראשי, והעלאתו לדרגת תא"ל (תת-אלוף).[7]

בפברואר 2021 נבחר על ידי הרמטכ"ל אביב כוכבי לעמוד בראש ועדת חקירה בנוגע למותו של רון אליהו, במהלך גיבוש צנחנים, כתוצאה מהידרדרות אוטובוס, בה מצא רון את מותו.

קצין ההנדסה הראשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

טקס החלפת קהנ"ר, תא"ל אושרי לוגסי הקהנ"ר היוצא, היוצא, אלוף קובי ברק מפקד זרוע היבשה, תא"ל אילן סבג הקהנ"ר הנכנס, בטקס שהתקיים ב-17 באוגוסט 2017.
תא"ל אילן סבג בנאום הפרידה בטקס החלפת קהנ"ר, 2020
טקס החלפת קהנ"ר באוגוסט 2020 (במהלך התפרצות נגיף הקורונה בישראל), מימין לשמאל: קהנ"ר היוצא תא"ל אילן סבג, מפקד זרוע היבשה יואל סטריק וקהנ"ר הנכנס עידו מזרחי.

באוגוסט 2017 הועלה לדרגת תת-אלוף ומונה לקצין הנדסה ראשי.[8] הוא שירת בתפקיד עד אוגוסט 2020.

כקהנ"ר פיתח סבג תפישת לחימה הנדסית אותה כינה "הנדסת המפץ". לפי תפישה זו בשדה הקרב המודרני, הכולל ארגוני טרור המתבצרים בשטח אזרחי בנוי, האיום העיקרי הוא מטעני חבלה, מלכודות נפץ ורשת מנהרות תת-קרקעיות התקפיות והגנתיות כאחת. תפקידו העיקרי של חיל ההנדסה הקרבית בשדה קרב זה הוא להתגבר על האיומים הללו, להגן על הכוחות המתמרנים ולהשמיד את תשתיות הטרור והלחימה של האויב. לפיכך הכוחות ההנדסיים מהווים חלק חיוני במערך המתמרן ונדרשים להוביל בחזית לצד החי"ר והטנקים. לשם ביצוע המשימה הועלתה רמת ההכשרה של הפלסים ונוספו לה יכולות קומנדו, חבלה מתקדמת, נטרול זירות מטענים ולוחמת מנהרות. זאת בנוסף להצטיידות באמצעי לחימה מתקדמים ובהם רובוטים צבאיים, כלים כבדים ומשוריינים.

בתקופתו המשיך חיל ההנדסה הקרבית בהתעצמות: הנמ"ר ההנדסי נקלט בחיל (בגדוד 603) ונרכשו עשרות כלי צמ"ה בהם דחפורים שמוגנו בישראל, שופלים, מחפרים כבדים מדגם באגר E-349 שמוגנו בישראל ומקדחי-בורות. כמו כן הצטייד חיל ההנדסה ברובוטים ובהם כלי צמ"ה בלתי מאוישים. לצד הרכש, החליט סבג, שחלק מיכולות הקומנדו, החבלה והלחימה בתווך התת-קרקעי של יהל"ם יוטמעו גם בגדודי ההנדסה הקרבית הרגילים. יכולות אלו יאפשרו להם לצד פריצת הדרך ונטרול מטעני האויב גם הגדלת הקטלניות ויכולת ההשמדה של תשתיותיו.[9] תחת פיקודו הטמיע פיקוד הדרום טכנולוגיה מתקדמת לאיתור והשמדת מנהרות תת-קרקעיות, דבר שהוביל לרצף מוצלח של השמדת למעלה מ-15 מנהרות טרור חודרות גדר ברצועת עזה, כאשר בפיצוץ אחת המנהרות נהרגו 14 מחבלים. בדצמבר 2018 הוביל את החיל במבצע מגן צפוני לניטרול מנהרות הטרור שחפר חזבאללה לשטח ישראל, תוך הטמעת טכנולוגיות פורצות דרך לאיתור מנהרות וניטרולן. המבצע הסתיים בהצלחה וליהל"ם הוענק צל"ש אלוף פיקוד הצפון. ב-2019 הוציאה מקהנ"ר, ביחד עם עמותת חיל ההנדסה, ספר מורשת ובו תיאור מפורט של תולדות החיל ומורשת קרב.

באוגוסט 2020 סיים את תפקידו והוחלף בידי תא"ל עידו מזרחי.

לאחר שירותו הצבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סבג מכהן כמנכ"ל חברת עתיר אנרגיה מתחדשת.

הוא בעל תואר ראשון במשפטים ותואר שני במינהל ציבורי ואסטרטגיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אילן סבג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אמיר זוהר, זה מה יש, ועם זה נפסיד, באתר הארץ, 23 באוגוסט 2006.
  2. ^ ראשונים תמיד: מורשת חיל ההנדסה הקרבית, ישראל 2018. עמ' 298.
  3. ^ מקור(הקישור אינו פעיל, 14:11, 26 בדצמבר 2018 (IST)).
  4. ^ רמי שני‏, צה"ל ניקה 3 שדות מוקשים ליד מושב חצבה בערבה, באתר וואלה!‏, 20 ביוני 2011
  5. ^ משפחת הכסופים לא שוכחת את נופליה, אתר צה"ל, 31 באוקטובר 2011
  6. ^ בהל"ץ, אתר זרוע היבשה
  7. ^ ניר דבורי, ‏סבב מינויים בצה"ל: אל"ם אייל קרים ימונה לרב הצבאי הראשי, באתר ‏מאקו‏, 11 ביולי 2016, ראו בסוף הכתבה.
  8. ^ פוסט בדף הפייסבוק של חיל ההנדסה הקרבית, 17 באוגוסט 2017.
  9. ^ אמיר בוחבוט‏, ואז יגיע בום: הלוחמים שיפצחו את מבוך הנפץ הקטלני שיחכה לצה"ל, באתר וואלה!‏, 08 בפברואר 2018.