איירין אדלר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איירין אדלר
Irene Adler
הופעה ראשונה שערורייה בבוהמיה עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים ארתור קונאן דויל עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות לארה פולבר עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
תאריך לידה 1858 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה ניו ג'רזי עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע זמרת אופרה, הרפתקנית
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איירין אדלראנגלית: Irene Adler) היא דמות בדיונית המופיעה במספר סיפורים קצרים מאת ארתור קונאן דויל וגיבורם הוא שרלוק הולמס.

הופעות בסיפורי שרלוק הולמס[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותה של איירין אדלר מופיעה[דרושה הבהרה] במספר סיפורים קצרים שגיבורם הוא הולמס: "עניין של זהות", "שערורייה בבוהמיה" ו"חמשת חרצני התפוז" שפורסמו ב-1891 ונכללו בקובץ הסיפורים "הרפתקאות שרלוק הולמס", וכן הסיפור "הקידה האחרונה" שנכלל בקובץ הסיפורים בשם זה. עם זאת, המידע הרב ביותר בנוגע לאדלר מופיע בסיפור "שערורייה בבוהמיה".

ב"חמשת חרצני התפוז" התייחסותו של הולמס לאדלר מוטלת בספק. "כבר הובסתי ארבע פעמים - שלוש פעמים בידי גברים ופעם בידי אישה."[1] ייתכן כי מדובר באדלר, אך מבחינה כרונולוגית הסיפור "חמשת חרצני התפוז" מתרחש לפני "שערורייה בבוהמיה", אף על פי שהתפרסם מאוחר יותר. אולם, אותרו מספר טעויות כרונולוגיות שביצע קונאן דויל בסיפוריו, וכן ד"ר ווטסון, עוזרו הנאמן של הולמס, מציין בסיפור "עניין של זהות" כי אדלר היא האדם היחיד שידוע לו כי הביס אי פעם את הולמס.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי הסיפור "שערורייה בבוהמיה", איירין אדלר נולדה בניו ג'רזי שבארצות הברית בשנת 1858. היא ניהלה קריירה כזמרת במספר בתי אופרה מפורסמים ברחבי אירופה. בשנות העשרים המאוחרות לחייה פרשה ועברה להתגורר בלונדון.

אדלר ניהלה רומן עם וילהלם גוטסרייך פון אורמשטיין, הדוכס הגדול של קסל-פלשטיין ומלך בוהמיה. במהלך "שערורייה בבוהמיה" היא מתחתנת עם אדם בשם מר גודפרי נורטון, כשהולמס משמש להם כעד. בסיפור זה מצליחה אדלר להערים על הולמס, ובכך מובילה ליחס מיוחד כלפיה מצדו.

כיוון שד"ר ווטסון מתאר אותה כ"איירין אדלר המנוחה", ניתן להסיק כי נפטרה על אף שנסיבות מותה אינן מצוינות.

מערכת יחסים עם שרלוק הולמס[עריכת קוד מקור | עריכה]

פתיחת הסיפור "שערורייה בבוהמיה" מעידה על יחס מיוחד של שרלוק הולמס כלפי איירין אדלר:

"לגבי הולמס היא תמיד האישה. מעולם לא שמעתיו מכנה אותה בשם אחר. בעיניו היא עולה לאין שיעור על כל בנות מינה ומעמידה אותן בצל. לא שחש משהו בדומה לאהבה כלפי איירין אדלר. רגשות כלשהם, ובייחוד רגש זה, האהבה, נדחו בשאט נפש ממוחו הקר והמחושב, אך המאוזן להפליא. אני ראיתי בו את מכונת ההבחנה והסקת המסקנות המושלמת ביותר שידע העולם מעודו. אך כמאהב היה מציב את עצמו בעמדת נחיתות [...] רגשות עזים היו הרי אסון לגבי אדם בעל אופי כמותו הרבה יותר מאשר גרגר חול במכשיר רגיש או סדק באחת מזכוכיות המגדלת רבות העוצמה שלו. ואף על פי כן, לגביו הייתה רק אישה אחת - הלוא היא איירין אדלר המנוחה, שהזיכרונות אשר הותירה אחריה היו מפוקפקים ובלתי מוגדרים."

שרלוק הולמס - כל הסיפורים חלק א', שערורייה בבוהמיה. תרגום: רות שמעוני

את הזיכרון מחיה תצלום של אדלר, שהותירה אחריה כשנמלטה מהולמס ומהמלך עם בעלה הטרי, במהלך הסיפור "שערורייה בבוהמיה". הולמס מבקש ומקבל תצלום זה כשכרו על החקירה שביצע. מדבריו של ווטסון, ניתן להסיק כי הולמס ייחס לתצלום זה ערך רב: "[...] ותמיד בדברו על איירין אדלר, או כשהוא מזכיר את תצלומה, הוא מעניק לה את תואר הכבוד האישה."[2] במדיות אחרות פעמים רבות יוצרים קשר רומנטי בין איירין לשרלוק בגלל יחסו המיוחד אליה, למרות שכאמור, קונאן דויל שולל זאת בפירוש.

במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותה של איירין הופיעה כמעט בכל העיבודים של סיפורי הולמס, כמו בסרט מ-2009, שרלוק הולמס, ובהמשכו, שרלוק הולמס: משחק הצללים, וכן בסדרה של ה-BBC "שרלוק".

בסדרת הטלוויזיה "אלמנטרי" איירין אדלר מוזכרת כבת זוגו של שרלוק אשר מוריארטי רצח, דבר שהוביל את שרלוק לשימוש בסמים. אך בסוף העונה הראשונה גילו שרלוק הולמס וג'ואן ווטסון את זהותה האמיתית של איירין אדלר, הלוא היא מוריארטי.

כמו כן הוזכרה דמותה בסדרת הטלוויזיה "האוס", הידועה במקבילות הרבות לסדרת הספרים שרלוק הולמס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איירין אדלר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שרלוק הולמס - כל הסיפורים חלק א', חמשת חרצני התפוז. תרגום: רות שמעוני
  2. ^ שרלוק הולמס - כל הסיפורים חלק א', שערורייה בבוהמיה. תרגום: רות שמעוני