אייל דותן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אייל דותן
דותן בדצמבר 2012
דותן בדצמבר 2012
לידה 19 באוקטובר 1968 (בן 55)
רמת גן, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת תל אביב, תיכון בליך עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אייל דותן (נולד ב-19 באוקטובר 1968) הוא סופר ישראלי וחוקר תרבות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייל דותן נולד וגדל ברמת גן, למד בתיכון בליך, שירת במודיעין. מ-1987, חי ומתגורר בתל אביב. עשה את חוק לימודיו לתואר הראשון והשני באוניברסיטת תל אביב, תואר ראשון בפילוסופיה ובספרות, ותואר שני בספרות, על הפואטיקה של ההימור, בהצטיינות יתרה. סיים דוקטורט באוניברסיטת תל אביב (2001). התזה עסקה בפנומנולוגיה של צירופי מקרים.

מרצה בכיר בחוג לספרות ובתוכנית הבינתחומית לאמנויות באוניברסיטת תל אביב, מלמד קורסים וסמינרים בספרות השוואתית ובמחשבה בת זמננו. לימד באוניברסיטה העברית בירושלים, במרכז הבינתחומי הרצליה והרצה במסגרות שונות.

דותן עבד כעורך לשוני ב"הארץ" שנים רבות. שימש כבעל טור פוליטי וכעיתונאי תרבות בעיתון "העיר". כתב ביקורת סיפורת ועיון במוסף "תרבות וספרות" ובמוסף "ספרים" של 'הארץ'. חבר מערכת כתב-העת "תיאוריה וביקורת". מאמרים אקדמיים פרי עטו התפרסמו בבימות שונות בארץ ובעולם[דרושה הבהרה].

ב-2013 זכה בפרס "עם הספר" לתרגום ספרו "עצם" לאנגלית. דותן הוא אספן פסלי ויניל יפאניים (Kaiju), בעל אוסף מהגדולים בחלק זה של העולם. דותן הוא שחקן חובב והופיע בתפקידי אורח בסדרות טלוויזיה ובסרטים.

ב-2017 התפרסם הרומן השני שלו, "ביחד ולבד" בהוצאת ידיעות אחרונות.

דותן נשוי ואב לשלושה.

מחקריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דותן חוקר סוגיות העולות מתוך המחשבה הקונטיננטלית בת-זמננו. הוא מתמקד בעיקר ביחס המורכב המתקיים בין אינדיבידואל, אירוע ופרשנות. תזת הדוקטורט שלו טענה כי אירועים מקריים הם אירוע מכונן של סובייקטיביות וכי המרקסיזם והפסיכואנליזה, גם בצורתם המשוכללת ביותר, לא מסוגלים להמשיג את האירוע המקרי בצורה אדקווטית וכי עלינו לחפש שפה אחרת לשם תיאורם, שאותה אפשר לחלץ רק מהספרות. מתום הדוקטורט המשיך דותן לחקור את שדות המחשבה על אודות הסובייקט והאירוע בעזרת הוגים נוספים (דלז וגואטרי, מישל פוקו, בודריאר, ליוטאר, הרדט ונגרי), המציעים גרסאות המייתרות או עוקפות את הסובייקט ומציבות במקומו יישים חדשים, אלסטיים ומורכבים יותר. הוא כתב מאמרים על סוגים נוספים של אירועים כגון אימה, מחאה, טרור, צחוק, היעשות ועל אפשרויות חדשות של הבנתם.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר את סיפורן של שנתיים בחיי אדם לוריא, מנהל השקעות, רווק זחוח בן 28 בתל אביב של תחילת המשבר הכלכלי של 2008. בעקבות רצף אירועים בלתי–צפוי הוא נקשר לג'יזל, אמנית אמריקאית בעלת שם. יחד הם מבקשים להעלות מיצב נועז ומטלטל שעולם האמנות מגיב אליו בעוינות. מכאן מתפוררת המציאות המוכרת לאדם. הוא נשאב במהירות לשורת הרפתקאות בישראל, בארצות הברית ובצרפת שסופן מי ישורו.
  • ביחד ולבד (תל אביב: ידיעות אחרונות: ספרי חמד, 2017), עריכה - נוית בראל
מדוע לא הגיע העיתונאי שאול לזר לראיון החשוב ביותר בקריירה שלו? האם בגלל שבלילה הוא טיפס על גג השכן, כדי להילחם בשדים שלו, או כי נמאס לו להיות הכלבלב הנרצע של המו"ל, ולהקריב בתוך כך את הכבוד המקצועי שלו? שאול לזר מוצא עצמו מורד בשיטה, בעיתון, בבוסים שלו אבל מתוך עמדה מתלבטת, מתייסרת; הוא מוביל מאבק עובדים נחוש בעיתון, אך עושה זאת כמעט בעל כורחו. האו-סי-די שלו יוצא מגדר שליטה ומאיים לסכן הכל. וברקע הוא יוצא למלחמה על לבה של אשתו, עורכת דין מצליחה, המתקרבת יותר ויותר אל האוליגרך שפורש עליה את חסותו המצמיתה. בספר שזורים שיחות פילוסופיות ומקטעי טיפול פסיכולוגי שמקיים שאול עם סבו הפילוסוף פליט הסיקסטיז ועם ד"ר מארי אליאס המבקשת להחזיר אותו אל ילדותו ואל פצעיה. במעין ״טיפול כפול״ ששאול עובר במהלך הרומן מוצגות שתי פרספקטיבות מתחרות על מבנה התודעה והנפש.
  • מקריות (תל אביב: רסלינג, 2023).
ספר זה צולל לתוך הספרייה הענקית של טקסטים העוסקים במקריות ודולה משם שלושה עשר סיפורים, עיונים פילוסופיים ופסיכואנליטיים. כל אחד מהם מציע תפיסה ייחודית של מקריות ונעזר בה כדי להבין בעיה מרכזית אחרת. ביחד הם יוצרים חבורה מגוונת, שטווח העניין שלה רחב ביותר. הספר מסתכל, בין השאר, כיצד וולטר ואליס מונרו תופסים הזדמנויות והחמצות בחיים, ומה עומד בעיניהם מאחורי מזל טוב ומזל רע; כיצד פרויד ויונג רותמים צירופי מקרים לטיפול נפשי ובאיזה מחיר; מהי דרגת החופש הממשית שלנו לפי ספר יונה ובורחס; איך מקריות מעוררת באנדרה ברטון וסופי קאל השראה ואילו משחקים רציניים הם משחקים איתה, ומדוע לוקרטיוס האטומיסט ראה בה את הניצוץ שהעיר לחיים את היקום, על כל ישיו וברואיו. גיבורי וגיבורות הספר הם נביא, משרת, אחות פסיכיאטרית, מהמר, משורר, ספנים, הרפתקן, אמנית, פסיכואנליטיקאים, מרגל ואפילו המוות מחופש לאשה. הסיפורים שלהם הם גם הסיפורים שלנו. צירופי המקרים שהם פגשו מוכרים גם לנו. בשפה בהירה, מתפענחת מעצמה, הנטולה כמעט ז'רגון אקדמי, מציע אייל דותן פנורמה של התבוננויות. כל אחד מהפרקים הוא מקרה אוטונומי וניתן לקוראו בנפרד מהשאר, אך ביחד הם יוצרים קלסתר רב-פנים, הטרוגני של תופעה חמקמקה זו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על עצם

פרקים מהספר:

לינקים ל"עצם"

לינקים ל"ביחד ולבד"

יובל אביבי, "אדם עירוני בודד מבין שהוא חייב לפסוע בנתיב הנורמטיבי", באתר "הארץ", 5 בספטמבר 2017

אריק גלסנר. "המלצה קצרה על ספרו של אייל דותן", בלוג מבקר חופשי.

מאמרים עיוניים ופרקים בספרים (מבחר)