איוואן אבאזאסדזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איוואן אבאזאסדזה
ივანე აბაზასძე
מדינה ממלכת גאורגיה, ממלכת האיברים עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת אבאזאסדזה
תואר אריסתווי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איוואן אַבָּאזָאסְדזֶהגאורגית: იოანე აბაზასძე) היה אציל גאורגי בן המאה ה-11 מבית אבאזאסדזה, שהיה האריסתווי ("דוכס") של כארתלי בתקופת שלטונו של בגרט הרביעי (1027-1072).

בתקופת ילדותו של המלך בגרט מונתה אימו, מרים מווַסְפּוּרַקַאן (אנ') לעוצרת הממלכה. בתקופה זו מילא אבאזאסדזה מקום חשוב בממשלת האצולה האריסטוקרטית של הממלכה. לצד ליפריט הרביעי, דוכס קלדקארי (אנ') משושלת ליפריטים. בשנת 1030 הוא סייע להביס אל-פאדי איבן מחמוד (אנ'), אמיר גנג'ה משושלת שאדאדיד (אנ'),[1] ובשנת 1032, סייע בלכידתו של ג'עפר השלישי אבן עלי (גאו'), אמיר טביליסי, שהגאורגים נישלו ממצודת בִּירְתְּווִיסִי (אנ').[2]

בתקופת כהונתו בממשלת האצולה האריסטוקרטית של המדינה קידם אבאזאסדזה את עמדות האצולה הגבוהה שבגראט ניסה להגביל את השפעתה כאשר קיבל על עצמו את מלוא השלטון. אף על פי שמילא תפקיד בכיר בממשלה, עוררו הוויתורים של בגרט לדוכס החזק ליפריט קנאה בקרבו. על פי הויטה[3] של גיאורגי אָתוֹנֶלִי (אנ') מאת גיאורגי הקטן,[4] איוואן וארבעת אחיו התארגנו כאופוזיציה למלך וזממו להרוג אותו. אולם, בגראט הצליח ללכוד אותם, להשליך אותם לכלא ולשלול מהם את תואריהם.[5][6]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שאדאדיד (אנ') - היא שושלת מלוכה כורדית ששלטה בחלקים נרחבים של ארמניה ואראן (אנ') בשנים 951-המאה ה-12
  2. ^ ‏Arrian Chanturia‏ (Q124859039) (2014), תולדות כארתלי או חיי כארתלי (גאו') בתוך כַּרתְּלִיס צחוֹברֶבָּה (הרשומות הגאורגיות), תרגום Donald Rayfield, עמוד 141 (באנגלית)
  3. ^ ויטה או חיי קדושים - סוגה ספרותית מימי הביניים המתארת חיי קדושים (שנקראה בימי הביניים הגיוגרפיה של קדושים). התחילית של חיבור כזה מתחיל במילה Vita שמשמעותה ביוגרפיה בלטינית.
  4. ^ גיאורגי אָתוֹנֶלִי (אנ') או גיאורגי מההר הקדוש אתוס, היה נזיר גאורגי ששרת כהגומן (אנ'), חבר קהילות נזיריות גאורגיות של האימפריה הביזנטית בהר אתוס (אנ'). היצירה המקורית החשובה ביותר שלו, 'הוויטה של אבותינו המבורכים יוחנן ואוותימוס ותיאור הישגיהם הראויים' (ცხოვრება ნეტარისა მამისა ჩუენისა იოანესი და ეფთჳმესი და უწყებაჲ ღირსისა მის მოქალაქობისა მათისაჲ) היא יצירה המוקדשת למבשריו מהר אתוס. החיבור הוא משלב של הגיוגרפיה עם מסר דתי ופוליטי ותיעוד היסטורי. החיבור נכתב זמן מה אחרי 1040, וידוע בזכות הפרוזה הקצבית הגרפית שלה המתארת את הנזירים העובדים בגן ובכרמים. בשנת 1066, שנה לאחר מותו, הפך גיאורגי אתונלי לנושא לביוגרפיה דומה מאת תלמידו גיאורגי הקטן (גאו').
  5. ^ דונלד ריפיילד (אנ'), Edge of Empires: A History of Georgia‏, מסת"ב 1780230303, (הספר בקטלוג ULI), עמ' 67–68, 2012
  6. ^ מָרְיָם לוֹרתּכִּיפָּאנִידזֶה (אנ'), Georgia in the XI-XII Centuries, עמ' 52–53, טביליסי 1987
ערך זה הוא קצרמר בנושא גאורגים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.