אידוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אידוש או פסיבציהאנגלית: Passivation) הוא תהליך כימי שגורם לחומר להיות אדיש ביחס לחומר אחר לפני שמשתמשים בחומרים יחד. למשל, לפני אחסון מי חמצן במכל אלומיניום, ניתן לבצע אידוש של המכל על ידי שטיפתו בתמיסה מדוללת של חומצה חנקתית ומי חמצן לסירוגין עם מים לא מיוננים. החומצה החנקתית ומי החמצן מתחמצנים וממסים זיהומים על המשטח הפנימי של המכל והמים הלא מיוננים שוטפים את החומצה ואת הזיהומים המחומצנים.

בהקשר של שיתוך (קורוזיה), אידוש הוא יצירה ספונטנית של שכבה דקה, קשיחה ולא מגיבה שמונעת שיתוך נוסף. השכבה היא בדרך כלל תחמוצת או ניטריד שעוביו מספר אטומים. תחת תנאים טבעיים של pH וריכוז חמצן, אידוש מתרחש ברוב החומרים כמו אלומיניום, מגנזיום, נחושת, פלדת אל-חלד, טיטניום וצורן. פלדה רגילה יוצרת שכבת אידוש אלקלית, למשל מוטות פלדה בבטון. התנאים הנחוצים לאידוש נרשמים בדיאגרמות פוטנציאל/pH. חומרים מעכבי שיתוך (חומרים מעכבי קורוזיה) גורמים לתהליך אידוש על פני שטח המתכת במגע עמה.

אידוש של חומרים מסוימים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ניתן להגן על אלומיניום מפני חמצון על ידי אלגון או אלודיזציה.
  • על חומרים מבוססי ברזל, כולל פלדה, ניתן להגן על ידי יצירת חמצון (חלודה) ולאחר מכן להמיר את החמצון במטאלופוספט על ידי שימוש בחומצה זרחתית. הציפוי נמס במים ולכן שיטה מועדפת היא ליצור תרכובת מגנזיום בתהליך שנקרא פארקריזציה. שיטה ישנה, יעילה פחות אך דומה כימית היא נקראת "תחמוצת שחורה" בגלל תחמוצת בצבע שחור-כחול שנוצרה על הפלדה לאחר התהליך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אידוש בוויקישיתוף

ויקימילון ערך מילוני בנושא אידוש, בוויקימילון