אחסאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

באסלאם, אִחְסַַאןערבית: إحسان; מילולית: "שלמות" או "מצוינות"[1][2]) הוא אחריותו של המוסלמי לשאוף מצוינות, או עד כמה שניתן לשלמות, בפולחן ובמידות הטובות והתייחסות לאנשים הסובבים את המאמין. האִחְסַַאן מתבטא בכך שהמוסלמי עובד את אללה כאילו שהוא רואה אותו (את אללה), אפילו שהוא לא רואה אותו (את אללה), תוך הכרה בכך שאללה כן רואה אותו (את המאמין).[3].

מקור המונח[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגדרתו הבסיסית של האִחְסַַאן מגיעה מחדית' של הנביא מוחמד, שבו הוא אומר שאִחְסַַאן זה "לעבוד את אללה כאילו שאתה רואה אותו, ואם אתה לא יכול לראות אותו, אז לדעת שהוא אכן רואה אותך"[4][5]. מהחדית' הזה נגזרות התנהגות הכללית והמידות הטובות שבהן נוהג האדם שהגיע למעלה זו - ה"מוחסין" (محسن)[6].

לעומת חלקים אחרים באמונה האסלאמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

האִחְסַַאן נחשב לרמה הרוחנית הכי גבוהה בדת האסלאמית, שיש בהשלושה רבדים: אִסְלַאם (התמסרות), אִמַאן (אמונה), אִחְסַאן (מצוינות). בעוד שהאסלאם הוא מה שהמאמין צריך לעשות, והאמונה היא הסיבה שבגללה הוא עושה זאת, האִחְסַַאן הוא לקיחת האמונה והאסלאם לרמה של שלמות ומצוינות.[7].

בעוד שפוסקי ההלכה מתמקדים בדרגת ה"אסלאם", והתאולוגים מתמקדים ב"אמאן", הסופים מתמקדים באִחְסַַאן. על פי הגישה הסופית, צריך המאמין להיצמד להוראותיו של האימאם שלו, השייח' שלו, שכבר הגיע לרמת האִחְסַַאן, והוא יוביל אותו אל הרמה הזאת, צעד אחר צעד[8].

ישנם פרשנים אשר מציינים את האִחְסַַאן כחלק הפנימי של האסלאם, בעוד שהשריעה היא החלק החיצוני[9][10].

בעוד שפוסקי ההלכה מתמקדים בדרגת ה"אסלאם", והתאולוגים מתמקדים ב"אמאן", הסופים מתמקדים באִחְסַַאן. על פי הגישה הסופית, צריך המאמין להיצמד להוראותיו של האימאם שלו, השייח' שלו, שכבר הגיע לרמת האִחְסַַאן, והוא יוביל אותו אל הרמה הזאת, צעד אחר צעד.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Islam On Demand (2012-02-17), What is Ihsan? - Hamza Yusuf, נבדק ב-2018-04-04
  2. ^ Ihsan, The pursuit of Excellence - IslamiCity, www.islamicity.org (באנגלית)
  3. ^ Jalāl al-Dīn Rūmī, Maulana, 1207-1273., Rumi's little book of life: the garden of the soul, the heart, and the spirit, Charlottesville, VA: Hampton Roads, 2012
  4. ^ Sahih al-Bukhari - Sunnah.com - Sayings and Teachings of Prophet Muhammad (صلى الله عليه و سلم), sunnah.com
  5. ^ Sahih Muslim - Sunnah.com - Sayings and Teachings of Prophet Muhammad (صلى الله عليه و سلم), sunnah.com
  6. ^ Arabian, Omid,, The universe in you: an inner journey guided by Rumi, Los Angeles, California: YOUniversal Center, 2016
  7. ^ Arabian, Omid,, The universe in you: an inner journey guided by Rumi, Los Angeles, California: YOUniversal Center, 2016
  8. ^ Chittick, William C., Sufism: a beginner's guide, Oxford: Oneworld Publications, 2008
  9. ^ Jalāl al-Dīn Rūmī, Maulana, 1207-1273,, The essential Rumi, San Francisco, CA: Harper, 1995
  10. ^ Ihsan and It’s Place In The Quran and Sunnah | Ghayb.com, ghayb.com (באנגלית)