אחוזות החוף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אחוזות החוף
שילוט חניונים אלקטרוני בחניון של החברה
שילוט חניונים אלקטרוני בחניון של החברה
נתונים כלליים
סוג חברה עירונית
תקופת הפעילות 1960–הווה (כ־64 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה תל אביב-יפו, ישראל
בעלות עיריית תל אביב-יפו
 
www.ahuzot.co.il

חברת אחוזות החוף בע"מ היא חברה עירונית בבעלות עיריית תל אביב-יפו, העוסקת מאז שנת 1997 בניהול ובתפעול החניונים העירוניים ברחבי העיר תל אביב-יפו, ומאז שנת 1999, היא משמשת גם כזרוע הביצועית העיקרית של העירייה בתחומי התנועה והחניה.

שם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור שם החברה בחניון הציבורי הראשון שהוקם בתל אביב, על ידי משפחת רוטשילד. החניון נבנה בצמוד לקו החוף ולאחוזת הברון רוטשילד ולכן נקרא כך[דרוש מקור].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה הוקמה בסוף שנת 1961[1], לצורך שיקום מנשייה והקמת איזור עסקים במקום. החלטה על הקמת החברה, בבעלות משותפת של ממשלת ישראל ועיריית תל אביב, נתקבלה לקראת סוף שנת 1961, לאחר שנבחנו חלופות שונות והוחלט לבצע את השיקום של מנשייה דרך חברה עירונית ממשלתית[2]. במרץ 1962 הוגדל הון החברה לחצי מליון לירות כדי שתוכל למלא את תפקידה[3]. עד סוף שנת 1971 החברה פינתה 2665 דירות ועוד 268 מבנים אחרים ושילמה לצורך כך פיצויים של כ-28 מיליון ל"י. החברה הוציאה כ-724 אלף לירות על תכנון ייבוש קטע של הים, תכנית שלא יצאה אל הפועל[4]. פעילות החברה דעכה בתחילת שנות ה-70 ובמהלך שנות ה-70 וה-80 היא עסקה בשימור הקיים בפרוייקט הסיטי של מנשייה, בית הטקסטיל וכיכר לונדון. בחברה עבדו אז ארבעה עובדים, במשרה חלקית[5]. בשנת 1979 ביקש שלמה להט להעביר לידי החברה את פעילות הבנייה של חברת חלמיש[6]. בתחילת שנות ה-90 הוחלט בעיריית תל אביב ליצוק תוכן חדש בחברה[5]. בשנת 1992 הפעילה החברה את חופי הרחצה של תל אביב[7].

בשנות ה-80 הפכה לחברה בבעלות עירונית מלאה[דרוש מקור].

תפקידי החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה מופקדת על כמאה חניונים, ועוסקת בהקמת חניונים תת-קרקעיים ברחבי העיר. חניוני אחוזות החוף הם חלק ממערך החנייה העירוני והם משמשים בין השאר חניוני לילה חינם לתושבי האזור, חנייה מוזלת לתושבי העיר ובמספר חניונים מחוץ למרכז העיר הם משמשים חניוני "חנה וסע" מוזלים או ללא תשלום.

עוד עוסקת החברה בהקמת מעגלי תנועה ברחבי העיר, בסלילת נתיבים לאופניים ובהקמה ותפעול של שילוט הכוונה אלקטרוני לחניונים. חברת אחוזות החוף מעורבת בפרויקטים נוספים, ובהם הקמתם של חניונים תת-קרקעיים במתחם הבימה ובמתחם גבעון שברחוב הארבעה, ופיתוח ושימור מתחם שרונה.

הכניסה לחניון תל ברוך צפון – אחד מהחניונים שמתופעלים על ידי אחוזות החוף

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אחוזות החוף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא תל אביב-יפו. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.