אזור ורניקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אזור ורניקה
לחצו כדי להקטין חזרה
אזור ברוקהאזור ורניקה
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

אזור ברוקה ואזור ורניקה במוח
שיוך region of cerebral cortex עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם קרל ורניקה
מזהים
מזהה נרולוקס nlx_144087 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה נרוניימס 1233 עריכת הנתון בוויקינתונים
FMA 242178 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה MeSH D065813 עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת השפה הרפואית המאוחדת C0043120 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אזור ורניקה (Wernicke's area) הוא אזור בקליפת המוח, שנמצא בחלקו האחורי של אזור ברודמן 22 באונה הרקתית. הוא ממוקם בהמיספרה הדומיננטית - המתמחה בתפקודים הקשורים לשפה (בדרך כלל שמאל).

האזור קרוי על שם קרל ורניקה (Wernicke), נוירולוג ופסיכיאטר גרמני שגילה בשנת 1874 כי פגיעה באזור זה מובילה לאפזיה רצפטיבית (אמילות שוטפת), הכוללת פגיעה ביכולת להבין שפה מדוברת, ודיבור מבולבל, הנשמע כדיבור שוטף אך לעיתים חסר פשר, כולל קפיצות מנושא לנושא, שימוש במילים מתחום אחר שאינו זה שבו עוסקת השיחה, בחלקי משפט ואפילו במילים מומצאות.[1]

תפקוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור ורניקה מעורב בתפיסה של דיבור[2] והוא קשור ליכולת להבין מילים[3]. בהמיספרה השנייה הוא קשור ליכולת להבין ולבטא את הפרוזודיה של השפה.

אזור ורניקה מכיל זכרונות של צלילי מילים[2]. זיכרונות אלו מסייעים לזיהוי המילים שהאדם שומע. אזור ורניקה מקושר לאזור השמיעה הראשוני בקליפת המוח, המעיד על התפקיד של האזור בהבנת שפה מדוברת. זאת משום שהבנת המילים המדוברות קשורה להעברה של המידע מאזורי העיבוד השמיעתי הראשוני בשני צדי המוח לאזור ורניקה[3].

אזור ורניקה מחובר לאזור ברוקה באמצעות סיבים קשתיים (arcuate fasciculus); ולחלק בקליפת הראייה שעל יד Angular gyrus.

בהליך הקריאה, מידע כתוב נקלט ברשתית של העין. לאחר מכן הוא מעובד במרכז הראייה הראשוני בקליפת המוח ומפורש באזור ורניקה. דבר זה מאפשר להפיק משמעות מהטקסט ולפתח מיומנות של הבנת הנקרא.

פגיעה באזור ורניקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פגיעה באזור ורניקה גורמת לחרשות מילים ואפזיה רצפטיבית (אימלות שוטפת) - בחירת מילות תוכן לא מתאימות, אך מבנה המשפט ומילות התפקוד כמו מילות יחס ומילות שאלה נותרות כשהיו. זהו מצב בו האדם אינו מסוגל להבין דיבור, בעוד שיכולת ההפקה של שטף ורצף הדיבור לכאורה לא נפגעת. בבדיקה מעמיקה יותר מתברר שמילות התוכן חסרות משמעות או אינן מתאימות לשיחה.[2].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אזור ורניקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ (באנגלית) על ההבדלים בין אפזיית ברוקה לאפזיית ורניקה, כולל סרטים המציגים את לקויות אלו. חומרי המעבדה לחקר הדדיות הקלט החושי ISLE, של מכללת הנובר במדינת אינדיאנה שבארצות הברית. (אתר הלימודים האקדמיים המקוון SAGE)
  2. ^ 1 2 3 Neil R. Carlson, (2013). Physiology of Behavior. Boston: Pearson.
  3. ^ 1 2 נופר ישי-קרין, (2006). לקות שפתית (SLI) והקשר שלה להפרעת קשב (ADHD), דיסלקסיה ומוטוריקה (DCD). מתוך אתר פסיכולוגיה עברית.