אורי-און

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורי-און
עטיפת הגיליון הראשון של "אורי-און", 1987
עטיפת הגיליון הראשון של "אורי-און", 1987
סוג גיבור-על
הוצאה לאור י"ק (הוצאה פרטית)
הופעה ראשונה יולי 1987
יוצרים מיכאל נצר
מידע
שם אמיתי אורי בן-דוד
סטטוס לא פעיל
כוחות כוח גופני עצום, יכולת תעופה, מהירות מוגברת

אורי-און הוא דמות בדיונית של גיבור-על, שנוצרה על ידי אמן הקומיקס האמריקאי-ישראלי מיכאל נצר, בשותפות עם יונתן דויטץ' ויוסי הלפרין בשנת 1987. בניסוח החוברות השתתף יהונתן בונה, שהיה אז בן 17.

הקומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של אורי-און הופיעה בישראל בשנת 1987 בסדרת קומיקס בת ארבע חוברות צבעוניות, ולאחר מכן העלילה המשיכה בכתב העת לילדים "כֻּלָּנוּ" לאורך מספר שבועות.

פרסום הקומיקס הוביל לביקורת רבה מצד הקוראים על כך שאורי-און הוא רציני ופטריוטי מדי וכותבים אחדים אף טענו כי נצר הציג דרך הקומיקס השקפות ימניות מדי בעיקר משום שבאותה התקופה הוא היה תושב יהודה ושומרון, וכי ההשקפות האידיאליסטיות הללו לא תאמו את הדעות הרווחות בחברה הישראלית המודרנית באותה העת. במדור המכתבים למערכת של חוברות הקומיקס (שנקרא "מכתב-און" על פי הצעתו של הקורא נמרוד רשף), סתר נצר את הטענות הללו וציין כי הקומיקס הציג השקפות מתונות יותר והדגיש כי הפתרון לסכסוך בקומיקס חייב להימצא בדרכי שלום. כמו כן הדגיש נצר כי הפטריוטיזם של אורי-און הושפע מזה של דמויות גיבורי העל האמריקאיים.

רבים טועים לחשוב את אורי-און לגיבור-העל הישראלי הראשון. "אורי-און" הוא גיבור-העל הישראלי הראשון אשר הופק בחוברות צבעוניות, בעוד גיבור העל הישראלי הראשון היה "סברמן" של אורי פינק אשר הופק בחוברות שחור-לבן בסוף שנות ה-70 של המאה ה-20.

שמו של אורי-און ניתן לו על ידי העיתונאי הדתי אורי אורבך, ידידו של נצר ושותף לחדרו בתקופה בה הוא יצר את דמותו של אורי-און[1].

הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שמכון טכנולוגי סודי בנגב בשם "המכון הישראלי לקידום הטכנולוגיות המיוחדות" (מיקט"ם) מגלה כי חייזרים מהכוכב אליאנוס מתכננים פלישה לכדור הארץ, אנשיו מגייסים את החייל אורי בן-דוד והופכים אותו ל"אורי-און" - גיבור-על בעל כוחות-על וחליפה כחולה עם לוגו של המנורה על חזהו. אורי משתמש בכוחותיו כדי להגן על תושבי מדינת ישראל מפני הפולשים האינטר-גלקטיים מכוכב אליאנוס. הפולשים מבקשים לקחת מהנגב מחצבים החיוניים להישרדותם, שאותם הסתירו באדמת המדבר לפני שנים רבות - ומאיימים להשמיד את כל מי שיעמוד בדרכם. במהלך הקרב על הנגב מגלה אורי כי בין הפולשים ישנו בן אנוש בשם עידן אשר הצטרף אליהם מרצונו בביקורם הראשון בכדור הארץ לפני למעלה מ-4,000 שנה, ובמשך הזמן הפך לבן אלמוות בכוכב אליאנוס. יחד הם מצליחים להשפיע על ההנהגה של צבא הפולשים ומצליחים להביא לסיום הפלישה.

בהמשך הסדרה מנסה אורי לעזור לטייס ישראלי בשם יורם הראל אשר הפך לאיש עקרב ענקי במהלך הקרב עם הפולשים. היצור, אשר נודע בכינויו "עקרב-איש", מגיע למקום מגוריו, אך אינו יכול לדבר. אנשים מתייחסים אליו כאל מפלצת ופוגעים בו, וכתוצאה מכך הוא הופך להיות אלים ואכזרי, ואף מתכחש לעברו האנושי. אורי אינו מוותר, ובסופו של דבר מצליח לרפא את העקרב-איש.

כוחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוחותיו העיקריים של אורי-און כוללים:

  • כוח גופני עצום, המאפשר לו לדחוק משקל של מאות טונות ללא מאמץ רב.
  • יכולת תעופה
  • מהירות - אורי-און מסוגל לנוע במהירות עצומה, מהר יותר ממהירות הקול.
  • יכולת לשהות בחלל החיצון.
  • חסינות מפני פגיעת קליעי אקדח.

בנוסף, עונד אורי-און שני "צמידי-אמת" על ידיו, אשר מאפשרים לו לקרוא את מחשבותיהם של יריביו ולגרום להם לדבר אמת. הוא גם משתמש בחגורה המיוחדת שלו ובקליעים על הצמיד שלו בתור קלע (רמיזה לנשק בו השתמש דוד המלך נגד גוליית) בעזרתו הוא מסוגל לשלוט באיתני הטבע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יוני שדמי, גיבור על הקצה, באתר nrg‏, 26 באוגוסט 2005