אוריה הכהן (כהן גדול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אוּרִיָּה הַכֹּהֵן היה הכהן הגדול שכיהן בימי אחז.

ייחוסו[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי סדר עולם זוטא, אוריה מזוהה ככהן גדול שלא היה משושלת הכהנים בני צדוק[1]. על פי זיהוי זה, אביו של אוריה היה יותם, ובנו של אוריה, יורש הכהונה הגדולה, היה הושעיהו[2]. על פי מצודות דוד[3], אוריה מזוהה עם אמריה (כנראה השני) שבשושלת הכהנים בני צדוק. על פי זיהוי זה, אביו של אוריה היה עזריה, והיה לאוריה בן בשם אחיטוב[4].

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 738 לפנה"ס, על פי האבן עזרא[5] והמצודות[6], אוריה חתם על נבואת ישעיהו[7] בתור עד נאמן, כנראה בשל צדקותו (חז"ל מזהים את האוריה שבישעיהו באוריהו בן שמעיהו[8]). באותה שנה, אחז ציווה עליו לבנות בבית המקדש מזבח בתבנית המזבח שראה בדמשק. אוריה פיקח על הבניה, כך שכשחזר אחז מדמשק לירושלים המזבח היה כבר מוכן. הוא ציווה על אוריה שיקריב את כל הקרבנות על המזבח החדש, ואוריה עשה את כל מה שצווה[9].

קברו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי הזיהוי של האר"י[10], אוריה הכהן נקבר קרוב למירון במקום שנמצא כיום בתוך יער בעש"ט, כ-100 מטר מזרחה מקבר רב ייבא סבא התנא[11]. לא ברור מי בדיוק אוריה הכהן שעליו האר"י דיבר, ויש אומרים שמדובר באוריהו בן שמעיהו, ולא באוריה הכהן הגדול.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על פי שושלת הכהנים הגדולים שבסדר עולם זוטא ה-ו שבהשוואה בינה לבין שושלת בני צדוק שבדברי הימים א ה כז-מא רואים שבין ימי אביה עד ימי יאשיהו הכהנים הגדולים היו משושלות אחרות
  2. ^ על פי שושלת הכהנים הגדולים שבסדר עולם זוטא ה-ו, והעיקרון שבתלמוד הירושלמי (יומא א א) שאומר שבימי בית ראשון היו משמשין הוא ובנו ובן בנו
  3. ^ מצודות דוד מלכים ב טז י
  4. ^ ספר דברי הימים א', פרק ה', פסוק ל"ז
  5. ^ אבן עזרא ישעיהו ח ב
  6. ^ מצודות דוד ישעיהו ח ב
  7. ^ ספר ישעיהו, פרק ח', פסוק ב'
  8. ^ תלמוד בבלי, מסכת מכות, דף כ"ד, עמוד ב'
  9. ^ ספר מלכים ב', פרק ט"ז
  10. ^ ספר מקום קבורת הצדיקים
  11. ^ קבר אוריה הכהן.