אורטגה (ראפר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורטגה
אורטגה
אורטגה
לידה 4 במרץ 1985 (בן 39)
הרצליה, ישראל
שם לידה יהונתן יהודאי
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2003
עיסוק זמר, ראפר
סוגה ראפ/היפ הופ
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים היי-פייבר/ עצמאי
שיתופי פעולה בולטים הדג נחש, גיא מר, סול ג'יי, פלד, קוואמי, אקסום, לוקץ', סקאזי, שירי מימון, כהן@מושון, סגול 59, שי 360, טונה, קפה שחור חזק, תכל׳ס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אורטגה עם מעריץ במהלך מופע ההשקה של כהן@מושון

יהונתן יהודאי (נולד ב-4 במרץ 1985 בהרצליה), ידוע גם בשם הבמה אורטגה (לעיתים כ-OTG וגם כ-OT CRACK) הוא זמר וראפר ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2003 החל את דרכו בתעשיית המוזיקה הישראלית, בהרכב IMF, והופיע איתו בתוכנית "עסק שחור". בוגר ומרצה במכללת מנשר לאמנות כאשר זכה בתחרות הפריסטייל (מבוססת אלתורי ראפ) - מוטומיוזיק, הוציא לאור את השיר הראשון שלו "פאף 2003". בתיכון שר את שיר הסיום ביחד עם דן שגב ואסף לוקסמבורג, לאחר מכן חבר להרכב ההיפ הופ הקולקטיבי "פי. אר. טרופרז", בו היו חברים גם איתי לוקץ', נועה פארן, קלין ופלד. בהנהגת גדי חינקיס הוציא לאור ההרכב אלבום אחד, "מתוך הזוהמה". מאוחר יותר שיתף ההרכב פעולה עם להקת הדג נחש באלבומם "בעזרת הג'אם" בשיר "להביא את המכה" שמכר למעלה מ-20,000 עותקים וזיכה את אורטגה וחברי ההרכב באלבום זהב על ההשתתפות בו. לאחר התפרקות ההרכב חבר אורטגה אל הראפר פלד, והם החלו לעבוד על אלבום בכורה ולהופיע בבמות שונות, במקביל באותה שנה הפיק אורטגה ערב מחווה מוצלח ללהקת הראפ שב"ק ס' עליה גדל, בסוף הערב עלו חברי שב"ק ס' על הבמה והתאחדו באופן מפתיע ומרגש לביצוע השיר "אסאסנים" לאחר 8 שנות הפסקת פעילות. מאוחר יותר באותו קיץ כאשר התאחדו חברי שבק ס' באופן רשמי באמפי פארק רעננה הוזמנו פלד ואורטגה לחמם ולפתוח את המופע המדובר. ב-2007 הוציא לאור הצמד את אלבומם "ממשיכים לבעוט" בלייבל היי פייבר. בעקבות הצלחתו הצטרף לסיבוב ההופעות של הלהקה סוליקו בארצות הברית כחימום ללהקת הבלקן ביט בוקס. לאחר החזרה לישראל, בתחילת 2008 לוהק אורטגה לתוכנית הנוער "רעש" בערוץ המוזיקה 24 בתור מנחה פינת ההיפ הופ למשך שתי עונות של התוכנית. במהלך העבודה המשותפת על האלבום השני של הצמד פלד ואורטגה, החליטו השניים לפנות לדרכים שונות, ורק בשנת 2010 יצא אלבומם השני "משלוח מיוחד" להורדה באינטרנט. ב-2012 סיים את לימודיו במחלקת הכתיבה במנשר לאמנות.

כאמן סולו הוציא לאור אורטגה חמישה מיקסטייפים, ארבעה אלבומים ומיני-אלבום אחד. בשנת 2009 פרסם את המיקסטייפ "אורטגה המיטב־2003-2009", שכלל שירים ישנים בהם השתתף. בסוף שנת 2009 הוציא לאור את המיקסטייפ "04:47", בהפקת בורגור (אסף בורגור - BORGORE) שהיה הפרויקט העצמאי הראשון שלו, במופע השקה גדוש במועדון ברזילי, ושיתף פעולה עם שירי מימון בשיר לפרויקט בינלאומי. בסיום 2010 הוציא מיקסטייפ נוסף "OTG MIXTAPE 2010". בשנת 2011 הוציא את אלבום הסולו הראשון שלו, "סנדוויץ' פועלים". השיר מתוך "סנדוויץ' פועלים", "תירגע חבר" בו הוא מארח את קוואמי נכתב לעיתונאי ואיש המוזיקה יוני שרוני.

באותה שנה יזם אורטגה את הקמת תחנת הרדיו האינטרנטית מאדמאן אף.אם שמוקדשת למוזיקה שחורה ומוזיקת שוליים, במסגרת שיתוף פעולה עם מוסד ההיפ-הופ המקומי הוותיק מאד מאן בבעלות צ'ולו. התחנה הייתה פעילה עד שנת 2013 ושימשה בית לאמנים וותיקים וחדשים להשמיע את קולם.

בשנת 2011 שיתף פעולה עם סקאזי בשלושה שירים באלבומו - MY WAY שזכה להפצה בינלאומית בקהילת המוזיקה האלקטרונית. בנוסף השתתף בסיבוב הופעות שני בארצות הברית לקהילה היהודית בלוס אנג'לס בשיתוף ראפרים מקומיים.

בשנת 2012 הציג ביחד עם שי 360 וטונה את ההרכב "שאטגאנז" (ש'.א'.ט' - ראשי תיבות של חברי ההרכב) בפרויקט "סוף עונת החרוזים" (בהפקת טונה) שמבוסס על סימפולי שירים ישראלים לעיבודי ראפ מודרני.

בשנת 2013 הוציא אורטגה מיקסטייפ נוסף בשם "קראקספקטיבה" בו הוא מארח את די ג'יי ג'ובי. רוב האלבום מורכב משירי רמיקס שעשה לאמנים שונים בסצנה כגון אקסום, שבק ס', לוקץ' וכו'. במיקסטייפ זה אורטגה מארח את אמן ההיפ הופ פישי הגדול, הראפר לוקץ', ונוספים.

בשנת 2013 הוציא את השיר "רק לעלות רמיקס" יחד עם קפה שחור חזק, סולג'י וראף שעבר את רף המיליון צפיות ביוטיוב.

בשנת 2014 חבר אורטגה חזרה לפלד, כהן את מושון ואקסום חברי הרכב הקבינט לשיר בשם "ק.ב.י.נ.ט" ומופע משותף שסימל את האיחוד של ההרכב לקראת פרויקט משותף.

בשנת 2015 הוציא את אלבומו השני "החיים על פי אורטגה" בלייבל היי פייבר הפקות.

ובשנת 2016 הוציא את אלבומו השלישי "החיים על פי אורטגה חלק ב" בלייבל היי פייבר הפקות.

בשנת 2020 הוציא את המיני-אלבום "ג'וני בידוד". את האלבום הקליט אורטגה במהלך סגר בעקבות התפרצות נגיף הקורונה בישראל.

בחודש דצמבר של שנת 2020 הוציא את אלבומו הרביעי "זהב שחור" שבו שיתף פעולה עם אמנים שונים כגון טונה, כהן, שירה גבריאלוב, עמית שגיא, אופירי.

במהלך הקריירה שיתף פעולה והופיע אורטגה עם אמנים והרכבים רבים כגון הדג נחש, גיא מר, סולג'י, פלד, קוואמי, אקסום, לוקץ', סקאזי, שירי מימון, כהן@מושון, סגול 59, שי 360 ונוספים.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן

מיקסטייפים

מיני-אלבומים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]