אורות (צמח)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בן חרדל מצוי אחד הצמחים המזוהים עם הצמח אורות המופיע בתנ"ך

אורות הוא שמו של צמח המופיע במקרא, בספר מלכים ב'. הצמח זוהה עם בן-חרדל מצוי, עם ירקות וצמחי שדה ועם פקועות השדה.

אורות במקרא[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר מלכים ב':

וַיֵּצֵא אֶחָד אֶל-הַשָּׂדֶה, לְלַקֵּט אֹרֹת, וַיִּמְצָא גֶּפֶן שָׂדֶה, וַיְלַקֵּט מִמֶּנּוּ פַּקֻּעֹת שָׂדֶה מְלֹא בִגְדוֹ"

בזמן הרעב בארץ מצווה אלישע על נערו לבשל נזיד לבני הנביאים. אחד מבני הנביאים יצא ללקט ”אֹרֹת”, כדי לאכול. המלקט טעה ואסף צמח רעיל בשם גפן שדה והשליך ממנו לסיר הנזיד. אלישע תיקן את הנזיד באמצעות השלכת קמח לסיר. זה אחד מסיפורי הניסים המסופרים על אלישע הנביא.

זיהוי האורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות מספר שיטות עיקריות בשאלה מהו אותו צמח:

Eruca sativa צמח הרוקט המזוהה עם הצמח המקראי אורות

לפי הגמרא במסכת יומא ”תנא משמיה דר' מאיר זה גרגיר אמר ר' יוחנן למה נקרא שמן אורות שמאירות את העינים”,[1] הווה אומר זהו צמח "מאיר עיניים". גם התנא רבי מאיר, מפרש כי אורות ”זה גרגיר”.

בן-חרדל מצוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש המציעים לזהות את הצמח המקראי עם בן חרדל מצוי (ארוגולה/גרגיר הנחלים), ממשפחת המצליבים אשר צורתו מזכירה את הצנון. צמח זה גדל בכל אזורי הארץ, בשדות ובגידולי בר. עליו שימשו למאכל ובזרעיו השתמשו כתבלין.[2] לשיטתו של רש"י: ”"ללקט אורות" - גרגיר שקורין אורגא שמאיר את העינים ויש שפותרין אורות ירקות כמו (ספר ישעיה, פרק ח', פסוק ד') כחם צח עלי אור” Eureca sativa; כמו הלע"ז שציין רש"י אורג"א,[3] כך גם פירש הרד"ק.

ירקות וצמחי שדה כללים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפירושו השני של רש"י: ”"ללקט אורות" - גרגיר שקורין אורגא שמאיר את העינים ויש שפותרין אורות ירקות כמו (ספר ישעיה, פרק ח', פסוק ד') כחם צח עלי אור” מדובר בירקות. ומצודת ציון מבאר: ”"אורות" - ענינו צמחי שדה כמו:”טַל אוֹרֹת טַלֶּךָ” (ספר ישעיהו, פרק כ"ו, פסוק י"ט)”

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף י"ח, עמוד ב'
  2. ^ יהודה פליקס, עולם התנ"ך: מלכים ב', דוידזון עתי, תל אביב, 1994, עמ' 39.
  3. ^ ראו משה קטן, אוצר לעזי רש"י על התנ"ך, מספר 3404