אורופוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורופוס
Ωρωπός
מדינה יווןיוון יוון
מחוז אטיקהאטיקה אטיקה
שטח 317.5 קמ"ר
גובה 45 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיירה 1,066 (2021)
 ‑ צפיפות 110 נפש לקמ"ר (2011)
קואורדינטות 38°18′N 23°45′E / 38.300°N 23.750°E / 38.300; 23.750
אזור זמן UTC +2
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורופוסיוונית: Ωρωπός) היא עיירת נמל באטיקה שביוון. כ-54 ק"מ מעיר הבירה - אתונה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורופוס נוסדה על ידי מתיישבים מהעיר ארטריה שבאי אֶוּבּוֹיָה (אֶבְיָה או אֶבוֹיָה של ימינו). בעת העתיקה, היא הייתה עיר גבול בין בויאוטיה ואטיקה, ושאלת השליטה בה היוותה עילה לסכסוך גבולות מתמשך בין אתונה לתבאי. בסופו של דבר הגיעה העיר לידיה של אתונה. אולם קצב התפתחותה היה אטי, אפילו כאשר השתלטה הרפובליקה הרומית על האזור. הנמל החשוב שלה, אשר כונה דלפיניום (Delphinium), שכן למעשה בפתחו של נהר אסופוס, כקילומטר וחצי צפונית לעיר.

מקדש אמפיאראוס באורופוס נמצא בתחומה, הוא שכן במרחק של 12 סטאדיות מהעיר עצמה. האתר נחפר על ידי האגודה לארכאולוגיה של אתונה. הוא הכיל מקדש, מעיין קדוש, שלתוכו נזרקו מטבעות בידי המתפללים, מזבחות, וכן תיאטרון קטן, אשר הפרוסקניון (במה מוגבהת שעליה הציגו השחקנים) שלו נשמר היטב. המתפללים נהגו להתייעץ עם אמפיאראוס שלכבודו נבנה המקדש על ידי כך שהיו ישנים על עור של אייל שחוט בתוך המבנה.

בתקופת האימפריה הביזנטית העיר הייתה מרכז חקלאות פעיל, והיא נותרה כזו עד שנבזזה ונהרסה בידי צבא האימפריה העות'מאנית במהלך מלחמת העצמאות היוונית. בשנת 1840 בוטלה העירייה והיא סופחה לפרובינקיית אטיקה. בשנת 2011 היא הוקמה מחדש על ידי איחוד של 9 עיירות קטנות יותר באזור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורופוס בוויקישיתוף