אוקסברידג'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אוקסברידג' (Oxbridge) הוא הלחם שנוצר מחיבור שמות שתי האוניברסיטאות הוותיקות ביותר בבריטניה ובעולם הדובר אנגלית בכללו - אוניברסיטת אוקספורד ואוניברסיטת קיימברידג'.

אוניברסיטת אוקספורד הוקמה ככל הנראה בשנת 1096 וגדלה מאוד לאחר שהמלך הנרי השני אסר על האנגלים ללמוד באוניברסיטת פריז, ב-1167. עשרה כמרים שפרשו מאוקספורד הקימו מאוחר יותר בשנת 1209 את אוניברסיטת קיימברידג'.

ההלחם נוצר כתוצאה מאופיין הדומה של שתי האוניברסיטאות וכן מכיוון ששתי האוניברסיטאות נמצאות ביריבות מתמדת על המקום הראשון בצמרת האוניברסיטאות האנגליות.

אף שהאוניברסיטאות ותיקות ביותר, המושג "אוקסברידג'" חדש יחסית. המושג הופיע לראשונה בדפוס, ככל הידוע, בספרו של ויליאם תקרי Pendennis, שיצא לאור בשנת 1849, ובו הגיבור הראשי לומד באוקסברידג'. המונח נכנס לשימוש שוטף רק באמצע המאה העשרים. וירג'יניה וולף השתמשה בו בצורה ביקורתית בספרה "חדר משלך" (A Room of One's Own).

ההלחם אוקסברידג' יכול לשמש כבסיס להלחמים נוספים, באמצעות הוספה או החלפה של אוניברסיטאות בהלחם, לדוגמה: דוקסברידג' שנוצר מהוספה של אוניברסיטת דרהאם להלחם. המונח דוקסברידג' נפוץ כשם של טורניר הספורט השנתי שבו מעורבות שלוש האוניברסיטאות. למרות זאת, השימוש בהלחמים האחרים אינו נפוץ כמו השימוש במונח אוקסברידג'.

תחרותיות בין האוניברסיטאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרוץ הסירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מרוץ הסירות אוקספורד-קיימברידג'
מרוץ הסירות בין אוקספורד לקיימברידג' 2002, אשר בו ניצחה אוקספורד

מאז ייסודן ישנה תחרותיות עזה בין אוניברסיטאות אוקספורד לקיימברידג'. אמנם, בקרב בוגרי שתי האוניברסיטאות מקובל לקרוא למוסד האחר בשם "המקום האחר" (The Other Place).

אמצעים אחרים לביטוי התחרותיות הם תחרויות הספורט בענפים שונים אשר מתרחשות בין האוניברסיטאות במשך השנה, כאשר התחרות החשובה והעזה ביותר היא מרוץ הסירות השנתי, אשר כיום נערך לאורך מקטע בן 6,779 מטרים. מרוץ זה, אשר החל בשנת 1829 התקיים מאז כמעט מדי שנה, כאשר עד היום נערכו סך-הכל 153 מקצים רשמיים. לאוניברסיטת קיימברידג' 79 ניצחונות, לאוניברסיטת אוקספורד 73 ניצחונות ומקצה יחיד בשנת 1877 הוכרז כשוויון.

תחרותיות אקדמאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל אוניברסיטה שואפת מטבעה להתעלות על שכנותיה בפן האקדמי, אך אוניברסיטאות אוקספורד וקיימברידג' מתחרות זה שנים רבות על כיבוש המקום הראשון ברשימת האוניברסיטאות בבריטניה ובעולם.

כמו כן, חוקי אוניברסיטאות אלו קובעים כי סטודנט לתואר ראשון המבקש להתקבל לאחת מאוניברסיטאות אוקסברידג' יכול להגיש בקשת קבלה רק לאחת מהן באותה שנת-לימודים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוקסברידג' בוויקישיתוף
  • The Boat Race - אתר האינטרנט הרשמי למרוץ הסירות.