אופלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אופלנד (חבל)
Uppland
סמל אופלנד
סמל אופלנד
סמל אופלנד
אבן רונית בסביבותיה של אופסלה
אבן רונית בסביבותיה של אופסלה
אבן רונית בסביבותיה של אופסלה
מדינה שוודיהשוודיה שוודיה
מחוז אופסלה, סטוקהולם
חבל ארץ סביאלנדסביאלנד סביאלנד
ערים בחבל סטוקהולם, אופסלה, טבי, אופלנדס וסבי, לידיניה
שטח 12,676 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ בחבל 1,700,798 (31 בדצמבר 2020)
קואורדינטות 60°N 18°E / 60°N 18°E / 60; 18 
מיקום אופלנד בשוודיה
מיקום אופלנד בשוודיה
מפה

אוּפְּלַנְד (Uppland) הוא אחד מחבלי שוודיה. החבל משתרע במזרח "ארץ סביאה", והוא המאוכלס ביותר מבין 25 חבלי הארץ ההיסטוריים שמרכיבים את ממלכת שוודיה.

זהו חבל שמזוהה בעיקר עם הארמונות, האחוזות, האבנים הרוניות ושרידי ההיסטוריה הרבים מספור שפזורים בו. הוא גובל מדרום בחבל סדרמנלנד ובאגם מלארן, ממערב בווסטמנלנד, מצפון-מערב בדלרנה, מצפונו ביסטריקלנד וממזרח משתרע הים הבלטי ובו איים רבים. שמו של החבל, "הארץ העילית", הוא במשמעות "צפונית למלארן".

החבל שטוח יחסית, והנקודה הגבוהה ביותר בו היא 118 מטר מעל פני הים. הוא מאופיין בהשפעותיהן של יריעת הקרח הקדומה והתרוממות פני הקרקע. תלוליות סחף ומורנות מעצבות את הנוף. היערות הם בעיקר של אורן ואשוחית.

החיה המסמלת את החבל היא עיטם לבן-זנב, המצוי בעיקר לאורך החוף הבלטי.

בחלקים הגבוהים של מערב אופלנד ישנם שרידי יישובים מתקופת האבן. לצדם, התופעה הארכאולוגית המרכיבה יותר מאחרות את נוף החבל היא שדות קבורה מתקופת הברזל. עידן הוויקינגים השאיר את חותמו בראש ובראשונה באמצעות מונוליתים שבהם חקוקות הקדשות רוניות. היישוב המסחרי הקדמון בירקה, שעל אי באגם מלארן, מייצג תקופה זו והוא ככל הנראה האתר הוויקינגי החשוב ביותר בסקנדינביה.

בימי הביניים כבר היו גבולות החבל כמעט זהים לאלה של ימינו. העיר החשובה סיגטונה, שנוסדה בסוף המאה העשירית, נעשתה מושב הארכיבישוף הראשון של שוודיה סביב שנת 1160, וב-1164 החליפה אותה אופסלה, שמאז שימשה כמרכזה של הדת הנוצרית בשוודיה. במהלך המאה ה-13 החלה סטוקהולם לצמוח. ב-1477 נוסדה אוניברסיטת אופסלה, והעיר עתידה לשמש מאז למשך מאות שנים כמרכז האינטלקטואלי של הממלכה. בתקופת האימפריה השוודית (1611-1718) צצו מבני אחוזות וארמונות רבים, והאצולה התרחבה. סטוקהולם גדלה במהירות. המאות ה-18 וה-19 היו בסימן הגידול המטרופוליטני האדיר, והתיעוש, שמראשיתו היה קשור בעיבוד ברזל, הטביע את חותמו על אופלנד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אופלנד בוויקישיתוף