אוסטרליה (יבשת)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוסטרליה
על שם טרה אוסטרליס עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 8,600,000 קמ"ר
אוכלוסייה 38,000,000
מדינות 3
אזור זמן UTC+8, UTC+10, UTC+09:30, UTC +9 עריכת הנתון בוויקינתונים
ערים מרכזיות סידני
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עיינו גם בפורטל

פורטל אוסטרליה הוא שער לכל הערכים אודות יבשת אוסטרליה ומדינותיה. בפורטל ניתן למצוא קישורים שימושיים לשלל הערכים העוסקים באוסטרליה על כל רבדיה, ועוסקים למשל בפוליטיקה של אוסטרליה, בסמליה הלאומיים, בגאוגרפיה שלה, בחיות הבר החיות בתחומה, בהיסטוריה שלה ובכלכלתה, בתרבותה ובספורט שלה.

אוסטרליה (לעיתים גם: סהול, אוסטרליניה או מאגנסיה) הוא שמה של יבשת באוקיאניה, הכוללת את שטח המדינות אוסטרליה (כולל טסמניה), גינאה החדשה, סראם, (יש הכוללים גם את טימור) ואיים קטנים רבים. שטח היבשת הוא 8,560,000 קמ"ר, ואוכלוסייתה מוערכת ב-36 מיליון בני אדם.

היבשת מופרדת במספר ימים רדודים: ים אראפורה ומצר טורס מפרידים בין מרכז היבשת וגינאה החדשה, מצר בס מפריד בין מרכז היבשת וטסמניה, ובתקופות בה היה גובה פני הים נמוך יותר (כמו לפני 18,000 שנים לפנה"ס), הייתה היבשת כולה מחוברת. היבשת היא היבשת הדלילה ביותר מבחינת מספר התושבים לקמ"ר, וכמו כן היבשת הקטנה ביותר בשטחה. לעיתים קרובות, ישנו בלבול בין מדינת אוסטרליה והיבשת, מפני שהמדינה מכסה את מרבית שטחה של היבשת. אך שטחי המדינה משתרעים מחוץ לשטחי היבשת, וחלקים מן היבשת אינם כלולים בשטחי המדינה.

הגדרת שטחי היבשת השתנו רבות במהלך העשורים האחרונים. עד לשנת 1970 היה מקובל לקרוא בשם Australasia לכל שטחי היבשת, כולל שטחי ניו זילנד, אף שניו זילנד מבחינה גאולוגית נמצאת ביבשת אחרת. כיום מקובלת ההגדרה "אוסטרליה" עבור שטחי היבשת בלבד, ואילו Meganesia ("מגאנסיה", מלטינית: האיים הגדולים) הוא הכינוי לאזור כולו. "אוקיאניה" היא כינוים של כל שטחי היבשה שבאוקיינוס השקט, כולל ניו זילנד, שטחי יבשת אוסטרליה ואיים שונים.

היבשת הייתה חלק מהיבשת הקדומה גונדוונה לפני כ-96 מיליון שנה, אז החלה היבשת לנדוד צפונה, כשהיא נפרדת מאנטארקטיקה ומניו זילנד. במשך מרבית הזמן נשארו אוסטרליה וגינאה החדשה מחוברות, עד לסוף תקופת הקרח האחרונה, לפני כ-18,000 שנה, ושוב לפני כ-8,000 שנה עם עליית גובה פני הים שוב, אז נפרדה טסמניה ממרכז היבשת במצר בס.

היבשת מתייחדת בפאונה ופלורה ייחודית, הכוללת, בין השאר, את משפחות חיות כיס ויונקי הביב הייחודיים ליבשת (למרות שמינים ממשפחות אלו קיימים גם ביבשות אחרות, ביבשת זו משפחות אלו שולטות בשרשרת המזון, ולא השיליניים כבשאר היבשות). במשך כ-40 מיליון שנה הייתה היבשת מבודדת כמעט לחלוטין, ומשכך ההתפתחות האבולוציונית יצרה ביבשת מגוון ייחודי מבשאר היבשות.

באופן כללי, את שטחה של היבשת חולקות 3 מדינות:

מקור השם: השם "אוסטרליה" ניתן לאי הגדול לראשונה בראשית המאה ה-17, בעקבות הכינוי Terra Australis Incognita (הארץ הדרומית הבלתי ידועה).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוסטרליה בוויקישיתוף