אולג מנובגורוד, נסיך קייב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אולג
Олег
ציור של וסילי ווסנצוב
ציור של וסילי ווסנצוב
ציור של וסילי ווסנצוב
לידה 845
נובגורוד, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
נהרג 912 (בגיל 67 בערך)
קייב, רוס של קייב עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוס של קייב
מקום קבורה
  • Staraya Ladoga mounds
  • Schekavytcya עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת רוריק
נסיך נובגורוד
879912
(כ־33 שנים)
נסיך קייב
882912
(כ־30 שנה)
→ דיר ואסקולד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אולג מנובגורודרוסית: Олег, בנורווגית: Helgi; אמצע המאה ה-9912) היה נסיך רוסי, מייסד רוס של קייב. זכה לכינוי "הנביא" לאור יכולתו כביכול לניבוי העתיד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולג בציור מהמאה ה-15

לפי הכרוניקה הרוסית הראשונה הוא היה בן למשפחת רוריק, ככל הנראה בן דודו של רוריק. לעומת זאת, הכרוניקה הראשונה של נובגורוד מציינת שהוא לא היה קשור אל רוריק משפחתית אלא שימש כמפקד צבאי בלבד. בכרוניקה זו גם צוין שהוא נפטר בשנת 922 (10 שנים מאוחר יותר ממה שצוין בכרוניקה הרוסית הראשונה). גם מקום קבורתו בשתי הכרוניקות שונה - באזור קייב לפי הכרוניקה הרוסית ומקורות נוספים ובאזור לדוגה לפי הכרוניקה מנובגורוד. שמו הוא שם סלאבי קדום שפירושו הוא מתנת האלים, אין קשר לשמות נורדיים כי לא היה קשר בינו לבין הנורדים.

לאחר מות רוריק בשנת 879 הוכרז אולג כנסיך נובגורוד, מכיוון שבנו של רוריק איגור היה ילד קטן.

בשנת 882 בוצעו בהנהגתו מסעות מוצלחים נגד סמולנסק ולובץ (עיר על נהר הדנייפר). לאחר מכך, הוא ירד לאורך הדנייפר לכיוון קייב וכבש אותה תוך הריגת הנסיכים השליטים בה, שהיו ממוצא סקנדינבי. בשלב זה, הוא העביר את בירתו לקייב והכריז שקייב תהיה "אם הערים הרוסיות". לכן נחשב לעיתים דווקא הוא ולא רוריק למייסד המדינה. בהמשך עסק בהרחבת השליטה שלו לשטחים גובלים. במהלך זה הוא ערך מספר מסעות צבאיות נגד הכוזרים ובשנת 907 פתח במלחמה נגד האימפריה הביזנטית. לפי עדויות רוסיות המלחמה הייתה הצלחה גדולה. אומנם אין לה שום אזכור במקורות ביזנטיים וזאת למרות שמלחמות רוסיה-ביזנטיה אחרות מאותה תקופה מתועדות בכתובים על ידי הביזנטים. לכן קיימים ספקות לגבי פירוט המלחמה ובמיוחד לגבי המצור על קונסטנטינופול.

בשנת 912 נחתם חוזה שלום חדש עם האימפריה הביזנטית. לחוזה זה יש עדויות רבות. ע"פ האגדה, לאחר חתימת החוזה מת אולג מהכשת נחש אשר הוסווה בשלד של סוסו, דבר שמימש את הנבואה שקיבל, שהוא ימות על ידי הסוס האהוב עליו.

מסמך מהגניזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1912 פורסם מכתב שכטר שמקורו בגניזת קהיר ושנכתב בעברית.[1] במסמך זה הוזכר "הלגו מלך רוסיא".[2] לפי הכתוב במסמך, הלגו נוצח על ידי מפקד כוזרי בשם פסח והסכים לתקוף את קונסטנטינופול, הרוסים נוצחו והלגו ברח לפרס.[3] התקפה אכן נערכה בשנת 941. קיימת בעיה לראות בנסיך זה את אולג, כי הדבר מאריך את שנות פעילותו בעשרות שנים ואין זה סביר. ככל הנראה מדובר בנסיך איגור ואשתו אולגה.

בתרבות ובאמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של אולג הונצחה בקולנוע ובטלוויזיה.

היא גולמה על ידי ולדימיר יאגליץ' בסרט הקולנוע "אולג הנביא" שנגנז וגם על ידי דנילה קוזלובסקי בעונה הששית של סדרת הטלוויזיה "ויקינגים".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]