אולאוס מגנוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אולאוס מגנוס
לידה אוקטובר 1490
Linköping Cathedral Congregation, שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 באוגוסט 1557 (בגיל 66)
רומא, מדינת האפיפיור עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Olof Månsson עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה רומא עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת רוסטוק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אולאוס מגנוס (Olaus Magnus; וכן אולאוס מגני, אולאוס מגנוס גוטוס, אוקטובר 14901 באוגוסט 1557) היה אקלזיולוג[1], כותב, היסטוריון וקרטוגרף שוודי שכתב עבודות חלוציות בנושאים הקשורים לעמים הנורדיים.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחיו המבוגר של אולאוס מגנוס, יוהנס מגנוס, היה הארכיבישוף הקתולי האחרון של שוודיה. גם אולאוס מגנוס נשא במספר משרות כנסייתיות, בהן קאנון באופסלה ובלינקפינג וארכידיאקון של סטרנגנס.

מגנוס הועסק גם בשליחויות דיפלומטיות, לאחר שליחותו לרומא ב-1554 בשמו של גוסטב ואסה, מלך שוודיה, להשיג את מינוי אחיו יוהנס לארכיבישוף של אופסלה. הוא נשאר בחו"ל וטיפל בענייני חוץ, בין השאר שלח למולדתו חוזה יחסי סחר שנחתם עם הולנד. בעקבות הצלחת הרפורמציה הפרוטסטנטית בשוודיה, הוגלו ממנה אולאוס ויוהנס מגנוס בשל קשריהם עם הכנסייה הקתולית, ורכושו של אולאוס מגנוס בשוודיה עוקל ב-1530. מאורעות אלו הובילו להישארותו התמידית בגלות כבן-לוויה לאחיו בפולין.

האחים מגנוס התיישבו ברומא ב-1537, אולאוס היה מזכירו של אחיו. לאחר מות אחיו ב-1544, האפיפיור פאולוס השלישי מינה את אולאוס ליורש משרת אחיו, ארכיבישוף אופסלה, משרה שלא היה בה דבר מלבד התואר, שכן שוודיה כבר לא הייתה קתולית ואולאוס הוחרם בה. ב-1545 שלח אותו האפיפיור לועידת טרנטו, בה פעל עד 1549. מאוחר יותר מונה לקאנון קתדרלת סן-למבר בלייז'. זיגמונד הראשון, מלך פולין הציע לו משרת קאנון בפוזנן והוא בילה את שארית חייו במנזר סנט בריגיטה ברומא, מתפרנס מקצבה שניתנה לו על ידי האפיפיור. הוא נפטר בגיל 67.

כתביו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההיסטוריה של העמים הצפוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולאוס מגנוס ידוע בעיקר בזכות עבודתו המונומנטלית "ההיסטוריה של העמים הצפוניים" (Historia de Gentibus Septentrionalibus), שהחל בכתיבתה ב-1518 ויצאה לאור ברומא 37 שנים אחר כך, ב-1555. יצירתו הפטריוטית כללה 22 כרכים בלטינית, בנושאי פולקלור, היסטוריה, גאוגרפיה, עולם החי, חברה ותרבות, בתערובת של מידע ובדיה. היצירה נחשבה באירופה במשך דורות כמקור הסמכות בנושאים שוודיים. איורי חיתוך העץ הרבים, שתיארו בפרוטרוט אנשים על תלבושותיהם, נופים ואירועים ונושאי היצירה - חורפים אפלים, זרמים עזים ובהמות הים - הממו את האירופאים.

היצירה תורגמה לאיטלקית (1565), גרמנית (1567), אנגלית (1658) והולנדית (1665). רק ב-1909 תורגמה לשוודית. תקצירי היצירה יצאו לאור באנטוורפן (1558 ו-1562), פריז (1561), אמסטרדם (1586), פרנקפורט (1618), ליידן (1652). עד היום היצירה היא דוח בעל ערך רב, המכיל מידע מסקרן לגבי מגוון מנהגים ופולקלור סקנדינבי.

חיתוכי עץ מתוך "ההיסטוריה של העמים הצפוניים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרטא מרינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרטא מרינה
ערך מורחב – כרטא מרינה

כרטא מרינה היא מפה של הארצות הנורדיות מעשה ידי אולאוס מגנוס, עליה שקד 12 שנה. היא יצאה לאור בוונציה ב-1539, הודפסה על גבי תשעה לוחות עץ, וגודלה הכולל - 1.7 מטרים על 1.25 מטרים. זו המפה הקדומה ביותר של האזור הכוללת שמות אתרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אולאוס מגנוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אקלזיולוגיה (Ecclesiology) היא חקר תאולוגיית הכנסייה הנוצרית