אוכלי עלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טפיר ברזילאי אוכל עלים.
קואלה ניזונה מעלי אקליפטוס שהם מזונה היחידי.

אוכלי עלים הם בעלי חיים אוכלי צמחים הניזונים מעלי עצים ושיחים. עלי העצים מכילים תאית והם קשים לעיכול, דלים בחומרים מזינים ובחלקם רעילים. יצורים הניזונים מעלים הם בעלי מעיים מוארכים, עיכול איטי ולרבים מהם יש במעיים בקטריות מועילות העוזרות להם לפרק את התאית הקשה. מינים פחות מותאמים לאכילת עלים מעדיפים לאכול מעט מכל עץ ומכל עץ בוחרים את העלים הכי קטנים, בשלים ורכים, בהם יש יותר אנרגיה והם גם פחות רעילים.

מיני חיות אלה דומים ללוחכי העשבים ותת-קבוצה של אוכלי העלים הם לוחכי עלים (Browsing) שהם חיות אוכלות עשב בעיקרם אך ניזונים גם מעלים ולשם כך מגיעים לעצים מהקרקע.

מינים אוכלי עלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם מעט מיני חולייתנים הניזונים מעלים, בעיקר עקב הקושי לאחסן ולעכל את העלים מבלי לאבד יותר מדי אנרגיה. הם התפתחו לאחר המינים שניזונו מטרף או מנבלות.

אכילת עלים לא מתאימה לאורח החיים של עופות מעופפים. אחד הבודדים שתזונתו כן מבוססת על עלים זה ההואצין הניזון מעלים ענקיים ביערות האמזונאס ומשתמש בבקטריות שבבטנו כדי להפיק מהעלים אנרגיה. בסוף הארוחה הוא פולט לשלשת מצחינה שמזכירה ריח של פרות ומשם כינויו "ציפור הבקר". גם התוכיליל הניו זילנדי ניזון מעלים ענקיים. שכווי האשוח והשכווי הענק הם היחידים שיכולים לעכל עלים מחטניים.

מספר יונקים החיים על עצים ניזונים מהם באופן כמעט בלעדי: מספר עטלפים, עצלנים, הקואלה, קופים (ובייחוד השאגן) ולמורים שונים ואלו בעלי גופים גדולים, טפרים חזקות ואורח חיים איטי העוזר להם לעכל לאט את ארוחותיהם.

גם יצורים החיים יותר למטה כמו הטפיר, הפיל, הג'ירפה והאוקפי ניזונים בעיקר מעלים.

מבין הזוחלים בולטים האיגואנות וכמה צבים הניזונים מעלים שנפלו.

ישנם גם מינים רבים של חסרי חוליות שניזונים מעלים, כגון מינים שונים של חלזונות, חיפושיות, זחלי פרפרים, נמלים וטרמיטים. רבים מהם מוגנים מרעלי העלים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]