אווירובטיקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הצוות האווירובטי של חיל האוויר האמריקני במטוסי F-16
הצוות האווירובטי של חיל האוויר האיטלקי, פרצ'ה טריקולורי (החצים משולשי הצבעים) במטוסי אארמקי MB-339 במהלך מפגן באנגליה, 2005
צוות מטוסים בתרגיל אווירובטי המפזר עשן צבעוני

אווירובטיקה היא ענף ספורטיבי בתחום התעופה, הכולל ביצוע תרגילי טיסה ו"להטוטים" מורכבים באוויר באמצעות כלי טיס.

מטוסים אווירובטיים נדרשים להיות בעלי מבנה המאפשר עמידה בתאוצת כובד גבוהה (G-Force), עקב הלחץ הגבוה שפועל על גוף המטוס, כנפיו ורכיביו בהטיות ובתמרונים. קיימים מטוסים שנבנו במיוחד למטרה זו, ואחרים הם מטוסי קרב שעברו הסבה לאווירובטיקה.

חברי הצוות האווירובטי של צ'ילה, ה"האלקונס" (הניצים), נחשבים לאחד הצוותים האווירובטיים עם ההופעה המרשימה ביותר בעולם. הם טסים במטוס מדגם Extra 300, המצטיין בכושר תמרון מעולה, שמופעל גם בישראל.

לחיל הים האמריקני ישנו צוות אווירובטי ששמו "המלאכים הכחולים" (Blue angels). הצוות מטיס מטוסים מסוג F-18 ומבצע מספר מופעים לקהל הרחב כל שנה, כשהמרכזי שבהם הוא המפגן האווירי בסן פרנסיסקו. לצוות האווירובטי "החתולים השחורים" של הצי הבריטי התמחות ייחודית באווירובטיקת מסוקים.

הצוות האווירובטי של חיל האוויר הישראלי מתכנס מפעם לפעם באופן זמני ומטיס מטוסי עפרוני (בעבר גם מטוסי צוקית), בעיקר במופעים של יום העצמאות ובסיום קורס טיס.

בישראל ישנם מטוסים וטייסים אווירובטיים בודדים. טייס אחד, מיקי גולן, מייצג את ישראל באליפויות אווירובטיקה בעולם ומבצע מפעם לפעם מופעים אווירובטיים בישראל, במיוחד באירוע האווירועיט הנערך בשדה תימן במהלך חג הסוכות.

טייסים ארובטיים מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ק. ר. או'דל, "הפיזיקה של טיסה אווירובטית", פי האטום ד-2, יוני 1988.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]