אווה בוהר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אווה בוהר
Aage Bohr
בוהר, 1955
בוהר, 1955
לידה 19 ביוני 1922
קופנהגן, דנמרק עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 בספטמבר 2009 (בגיל 87)
קופנהגן, דנמרק עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה גרעינית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים דנמרק
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט נילס בוהר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
פרסים והוקרה
בן או בת זוג מריאטה סופר (11 במרץ 1950–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים תומאס בוהר עריכת הנתון בוויקינתונים
הערות בנו של נילס בוהר
תרומות עיקריות
מחקר בתחום המבנה הגרעיני
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוֹוֶה נילס בוהרדנית: Aage Niels Bohr; ‏האזנה?‏‏; 19 ביוני 19228 בספטמבר 2009) היה פיזיקאי דני שהתמחה בפיזיקה גרעינית. חתן פרס נובל לפיזיקה לשנת 1975. התמחה בתחום הפיזיקה הגרעינית ואת מרבית מחקריו ביצע באוניברסיטת קופנהגן ובמסגרת "פרויקט מנהטן".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוהר נולד בקופנהגן לנילס ומרגרטה בוהר. אביו, נילס בוהר, היה מגדולי הפיזיקאים בהיסטוריה וזוכה פרס נובל אף הוא. סבו כריסטיאן בוהר היה פיזיולוג פורץ דרך. אחיו הגדול, כריסטיאן, מת בתאונת שיט בשנת 1934, ואחיו הקטן הרלד מת מדלקת קרום המוח. המשפחה גרה במכון לפיזיקה תאורטית באוניברסיטת קופנהגן.

בוהר למד בגימנסיית סורטאם בקופנהגן, ובשנת 1940 התחיל ללמוד פיזיקה באוניברסיטת קופנהגן. בספטמבר 1943 הגיעה אל המשפחה ידיעה שהנאצים מחשיבים אותם כיהודים, משום שסבתו של אווה מצד אביו הייתה יהודייה, ולכן הם בסכנה. תנועת ההתנגדות הדנית עזרה לבני המשפחה לברוח דרך הים לשוודיה. משוודיה טס בוהר לאנגליה, שם עבד כחוקר במחלקה למחקר מדעי ותעשייתי של אנגליה ועזר לאביו במחקריו.

באוגוסט 1945, עם סיום המלחמה, חזר בוהר לדנמרק, שם המשיך את לימודיו באוניברסיטה וקיבל תואר שני בשנת 1946.

בשנת 1948 הפך בוהר לחבר המכון למחקר מתקדם בפרינסטון. בביקורו באוניברסיטת קולומביה הוא פגש את איזידור רבי, שהסב את תשומת ליבו לתגליות שונות על המבנה ההיפרפיני של הדאוטריום ועורר את התעניינותו. במהלך שהותו בארצות הברית התחתן בוהר עם מריאטה סופר, ב-11 במרץ 1950. לזוג נולדו שלושה ילדים: וילהלם, תומאס ומרגריטה.

בשנת 1954 קיבל תואר דוקטור לפיזיקה מאוניברסיטת קופנהגן.

עבודתו המדעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1948, במסגרת עבודתו במכון נילס בוהר לפיזיקה אשר בקופנהגן, שיתף בוהר פעולה עם בן מוטלסון וליאו ג'יימס על מנת לרכז את המידע שהצטבר עד אז בתחום המבנה הגרעיני למונוגרפיה אחת. פרסומם הראשון יצא ב-1969 והשני ב-1975. על עבודה זו הוענק לשלושתם פרס נובל לפיזיקה באותה שנה. אווה זכה בפרס זה 53 שנים לאחר שאותו פרס הוענק לאביו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אווה בוהר בוויקישיתוף